Για την επόμενη ημέρα στον τομέα της αγροδιατροφής αλλά και τη σύνδεσή της με τον τουρισμό, μίλησε στο tourismtoday.gr η κα. Λυδία Οικονομούδη, ιδιοκτήτρια της εταιρείας Kritamos.

 

Πόσο σας έχει επηρεάσει μέχρι στιγμής η υγειονομική κρίση του κορωνοϊού;

Η υγειονομική κρίση των τελευταίων μηνών μας έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό, καθώς το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής μας το απορροφούσαν τα εστιατόρια, οι ταβέρνες τα ξενοδοχεία κλπ τα οποία παρέμειναν κλειστά για μεγάλο διάστημα και ακόμη δεν έχουν ορθοποδήσει. Ακόμη, επηρεάστηκαν πολύ και οι εξαγωγές μας σε χώρες της Ευρώπης όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Ολλανδία κ. α. και έτσι πολλά πράγματα έμειναν πίσω. Ωστόσο, προσπαθούμε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο αισιόδοξοι για την επόμενη μέρα και να μην παραιτηθούμε λόγω της δύσκολης αυτής κατάστασης.

Μπορεί η διασύνδεση της αγροδιατροφής με τον τουρισμό να αποτελέσει ένα «όπλο» απέναντι στις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης;

Φυσικά ναι. Η αγροδιατροφή, ιδιαίτερα σε μια χώρα όπως είναι η Ελλάδα, που έχει πολλά νόστιμα και ποιοτικά προϊόντα θα έπρεπε ήδη να είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον τουρισμό, και συγκεκριμένα με τις εναλλακτικές μορφές του (π. χ. αγροτουρισμός, οινοτουρισμός). Λόγω της υγειονομικής κρίσης, ο κόσμος έχει αρχίσει να στρέφεται περισσότερο στη φύση και να ψάχνει δραστηριότητες που μπορεί να κάνει κοντά σε αυτή. Έτσι, πιστεύω πως ήρθε η ώρα σαν χώρα να στραφούμε στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού καθώς έχουμε άφθονους τους πόρους για να το κάνουμε (π. χ. κουλτούρα, ιστορία, βουνά, θάλασσες, αγροτική παραγωγή κλπ). Ακόμη, και τα ποιοτικά και υγιεινά προϊόντα νομίζω πως θα αναζητούνται από τους καταναλωτές και τους τουρίστες μετά την κρίση αυτή. Έτσι λοιπόν, κατά τη γνώμη μου η Ελλάδα στην επόμενη μέρα μετά τον κορονοιό, χρειάζεται να επαναπροσδιορίσει την τουριστική της εικόνα, αναπτύσσοντας περισσότερο τον εναλλακτικό τουρισμό και αξιοποιώντας και προβάλλοντας ταυτόχρονα μέσω αυτού και τα διάφορα τοπικά προϊόντα των περιοχών της. Αυτός ο συνδυασμός θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης, καθώς μπορεί να τονώσει οικονομικά τις τοπικές κοινωνίες και τον πρωτογενή τομέα και να ανοίξει και το δρόμο για νέες θέσεις εργασίας, ιδιαίτερα για τους νέους.

Πως βλέπετε την επόμενη ημέρα για τον κλάδο της αγροδιατροφής;

Η επόμενη μέρα πιστεύω πως θα είναι αρχικά δύσκολη για τον κλάδο της αγροδιατροφής. Τα δεδομένα μετά την κρίση που βιώνουμε έχουν αλλάξει και ακόμη και από οικονομικής πλευράς τα πράγματα είναι δύσκολα για πολλούς ανθρώπους του τομέα αυτού και όχι μόνο. Αυτή η υγειονομική κρίση θα λειτουργήσει σαν ένα “restart” σε όλους τους τομείς. Από κει και πέρα, όσοι καταφέρουν να «κρατηθούν» οικονομικά και ψυχολογικά, είναι ευέλικτοι, εξελιχθούν και προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, θεωρώ πως σε βάθος χρόνου θα βγουν ωφελημένοι τελικά από αυτή την κρίση. Χρειάζεται για μένα υπομονή, επιμονή, αλληλεγγύη και «φρέσκες» ιδέες για να είναι η επόμενη μέρα όσο το δυνατόν πιο «φωτεινή».

Μπορεί η υγειονομική κρίση να λειτουργήσει ως ευκαιρία για την αγροδιατροφή;

Θεωρώ πως η υγειονομική κρίση που βιώνουμε θα οδηγήσει σε μια νέα προσέγγιση των πραγμάτων και φυσικά η αγροδιατροφή, είναι ένας τομέας ο οποίος μακροπρόθεσμα μπορεί να ωφεληθεί από την κρίση αυτή. Μετά το πέρας της, είναι πολύ πιθανό οι έλληνες καταναλωτές να στραφούν ακόμη περισσότερο σε ποιοτικές και ωφέλιμες για την υγεία τους τροφές, αλλά και να είναι πρόθυμοι να στηρίξουν περισσότερο τοπικά προϊόντα και παραγωγούς. Επιπλέον, η Ελλάδα έχει μεγάλη ποικιλία σε αγροδιατροφικά προϊόντα υψηλής ποιότητας, και πλέον με την βοήθεια του ίντερνετ, που έχει μεγάλη δύναμη σε παγκόσμιο επίπεδο, μπορεί να προβάλλει και να εξάγει ακόμη περισσότερα προϊόντα και στο εξωτερικό, ενισχύοντας έτσι ακόμη περισσότερο τους παραγωγούς της χώρας. Επομένως ναι, πιστεύω πως η υγειονομική αυτή κρίση, με τους ορθούς χειρισμούς από την μεριά των παραγωγών αλλά και την έμπρακτη στήριξη των καταναλωτών, μπορεί να αποτελέσει μια καλή ευκαιρία για την ανάπτυξη του αγροδιατροφικού τομέα της Ελλάδας.