του Χάρη Ντιγριντάκη

Ξεκίνησε η εκπαίδευση των μηχανοδηγών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο νέο βαγόνι

Σε θύλακα ανάπτυξης των σιδηροδρομικών μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή τείνει να γίνει η Θεσσαλονίκη.

Η μελέτη σύνδεσης του 6ου Προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας εισήλθε στις ράγες της υλοποίησης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το έργο, που θα υλοποιηθεί μέσω υπέργειας Γέφυρας, υπολογίζεται να ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι το 2022, εκτιμάται ότι θα αναβαθμίσει την υπάρχουσα σύνδεση και αναμένεται να αυξήσει το σιδηροδρομικό μεταφορικό έργο που εκτελείται μέσω του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού.

Ήδη η σχετική μελέτη προς εκπόνηση δαπάνης 4,572 εκατ. ευρώ εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ 2014-2020.

Την ίδια ώρα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποστέλλει μηχανοδηγούς της προς εκπαίδευση στην Ιταλία πάνω στο νέο βαγόνι υψηλών ταχυτήτων, το οποίο και θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στη Διεθνή έκθεση Θεσσαλονίκης στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Πρόκειται για το νέο τύπο τροχαίου υλικού που προτίθεται να δρομολογήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

Κοινός τόπος είναι ότι η ολοκλήρωση της σχετικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης σε συνδυασμό με την λειτουργία του Εμπορευματικού Κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, σηματοδοτούν τη δημιουργία έργων πνοής για την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από και προς τα βόρεια σύνορα της χώρας, ικανοποιώντας αιτήματα χρόνων του εξαγωγικού εμπορίου και αυξάνοντας παράλληλα τις διεθνείς ροές εμπορευμάτων.

Στην κατεύθυνση αυτή συμβάλλει και η πρόσφατη έναρξη του σιδηροδρομικού δρομολογίου της Rail Cargo Logistics Goldair από Θεσσαλονίκη προς Ειδομένη.

Σημειώνεται πως η χάραξη της νέας σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 3 χιλιομέτρων, ξεκινά εντός των ορίων του λιμένα, και εξέρχεται από την πύλη των φορτηγών προς την επαρχιακή οδό Θεσσαλονίκης-Καλοχωρίου.

Επισημαίνεται ότι η ένταξη του έργου έγινε στο Ε.Π ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ με Φορέα Υλοποίησης την ΕΡΓΟΣΕ. Πρόκειται για μελέτη νέας μονής σηματοδοτούμενης σιδηροδρομικής γραμμής με σκοπό τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου Προβλήτα με το πανελλαδικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Με τη νέα σύνδεση, ο σιδηρόδρομος θα φτάνει απευθείας στο ΣΕΜΠΟ, μέσω της Πύλης 16 και μάλιστα όπως προαναφέρθηκε με μεγάλη γέφυρα μήκους 1 χλμ., που θα περνάει πάνω από υφιστάμενους δρόμους και γραμμές, κάτι που συνεπάγεται την κατάργηση της τωρινής σύνδεσης με την Πύλη 11, που διασχίζει την οδό 26ης Οκτωβρίου.

Αυτοί που ξέρουν αναφέρουν ότι μια τέτοια διευθέτηση θα ομαλοποιήσει την κυκλοφορία στο επίπεδο του δρόμου, του οποίου το οδόστρωμα κατά μήκος των γραμμών του τρένου, είναι κατεστραμμένο, θα απαλλάξει από καθυστερήσεις στην κίνηση των οχημάτων και οπωσδήποτε θα περιορίσει δραστικά τις πιθανότητες ατυχημάτων.

Με μία κουβέντα, θα ανασάνει η πόλη στο συγκεκριμένο σημείο όπως και η γύρω περιοχή, πίσω από τη στάση «Μέγαρα» του ΟΑΣΘ.

Στα παραπάνω να προσθέσουμε και μία απολύτως σημαντική προϋπόθεση για την εκτέλεση του έργου, την εξεύρεση πόρων καθώς μία πρόχειρη αρχική εκτίμηση – λόγω της υπέργειας σύνδεσης και των πολλών αλλαγών στις οδεύσεις των γραμμών- τοποθετεί το κόστος στα 20 εκατ. ευρώ και πλέον.

Η ταυτότητα του έργου

Το μελετητικό έργο που εντάχθηκε στο Ε.Π. ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ, έχει φορέα υλοποίησης την ΕΡΓΟΣΕ.
Το έργο αυτό θα χωρίζεται στα δύο διακριτά μεταξύ τους τμήματα:

1) το Τμήμα Α΄μήκους 1,57 χλμ. που βρίσκεται εκτός της λιμενικής ζώνης του ΟΛΘ, περιλαμβάνει μεγάλη σιδηροδρομική γέφυρα μήκους 1.023,4 μέτρων, για την ανισόπεδη διέλευση της γραμμής υπεράνω των υφιστάμενων εγκάρσιων οδών και σιδηροδρομικών γραμμών

2) το Τμήμα Β’ μήκους 1,3 χλμ. που βρίσκεται εντός της λιμενικής ζώνης του ΟΛΘ, περιλαμβάνει τον νέο επιλιμένιο σιδηροδρομικό σταθμό διαλογής και τις συνδέσεις του με τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στον 6ο προβλήτα και άλλους χώρους του ίδιου προβλήτα που προβλέπεται να εξυπηρετούνται σιδηροδρομικώς σύμφωνα με το master plan του ΟΛΘ.

Η γραμμή θα είναι κανονικού εύρους (D=1,435m) με ταχύτητες μελέτης 70 χλμ/ώρα. Στο αντικείμενο των μελετών περιλαμβάνονται επίσης η ανισοπεδοποίηση των υφιστάμενων ισόπεδων διαβάσεων της υφιστάμενης γραμμής καθώς και οδικά τμήματα αποκατάστασης θιγόμενου οδικού δικτύου.

Από τα παραπάνω, το μεγαλύτερο τεχνικό έργο θα είναι η σιδηροδρομική γέφυρα, η οποία θα διασταυρώνεται ανισόπεδα με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο της περιοχής σε τέσσερις θέσεις και θα περνά πάνω από την οδό 26ης Οκτωβρίου, τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ, την υφιστάμενη σιδηροδρομική γέφυρα προς τις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις και την οδό Γιαννιτσών, ενώ μετά το πέρας της γέφυρας η γραμμή θα καταλήγει στο υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, στην περιοχή του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης.

Νέο βαγόνι ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Το επί θύραις νέο βαγόνι υψηλών ταχυτήτων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αφορά το συρμό Frecciabianca («λευκό βέλος»), που φτάνει σε ταχύτητα μέχρι τα 250 και προβλέπεται να μπει στην κυκλοφορία πριν το λυκόφως του 2018.

Στην επικοινωνία με τους συναδέλφους τους στην Αθήνα οι 3 αρχικώς εκπαιδευόμενοι μηχανοδηγοί αναφέρθηκαν (θα πραγματοποιηθεί μετεκπαίδευση του προσωπικού έλξης, σε όλο το τροχαίο υλικό) στις συνθήκες στα μηχανεργοστάσια και στην άριστη ποιότητα του τροχαίου υλικού που μπορεί να αναβαθμίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες στο επιβατικό κοινό σε συνδυασμό με το τροχαίο υλικό που χρησιμοποιείται σήμερα.

Τα δοκιμαστικά δρομολόγια θα πραγματοποιηθούν μεταξύ Θεσσαλονίκης – Κατερίνης ενώ στο δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη που αναμένεται να ξεκινήσει πριν το πέρας του 2018 σχεδιάζεται και μια στάση στη Λάρισα.

Η επιλογή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να εισάγει νέο τροχαίο υλικό δείχνει την πρόθεση της για την ουσιαστική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προκειμένου ο σιδηρόδρομος να ανακτήσει μερίδιο στην επιβατική αγορά μεταξύ Αθήνας – Θεσσαλονίκης, μερίδιο που είχε χαθεί χρόνια τώρα, λόγο των γνωστών παθογενειών.

Είναι προφανές ότι η Ferrovie Dello Stato έχοντας την τεχνογνωσία έχει διαπιστώσει την τεράστια δυναμική της αγοράς αυτής, που πλέον θα μπορεί να ανταγωνιστεί ευθέως τις αεροπορικές εταιρείες όπως συμβαίνει στην Ευρώπη σε πολλές χώρες.