Τον σχεδιασμό υλοποίησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) παρουσίασε σήμερα 18 Δεκεμβρίου 2020, στη Βουλή ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή του ΚΙΝΑΛ Βασίλη Κεγκέρογλου.
Κατά την πρωτολογία του ο κ. Κεφαλογιάννης, ανέφερε μεταξύ άλλων, σχετικά με τον σχεδιασμό του έργου ότι κατόπιν πρωτοβουλίας του ίδιου του Πρωθυπουργού και σε άμεση συνεργασία με τον Υπουργό κ. Κώστα Καραμανλή, προχώρησε η επέκταση του ΒΟΑΚ μέχρι την Κίσσαμο.
Τα επιμέρους κομμάτια, όπως διαχωρίζονται από Κίσσαμο έως Σητεία, έχουν ως εξής:
1. Κίσσαμος μέχρι Χερσόνησο θα δημοπρατηθεί ως σύμβαση παραχώρησης
2. Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη θα δημοπρατηθεί ως έργο ΣΔΙΤ
3. Το τμήμα Νεάπολη – Σητεία θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο
Ο σχεδιασμός του ΒΟΑΚ και η επιλογή να υλοποιηθούν τμήματα αυτού με Σύμβαση παραχώρησης ή σύμβαση ΣΔΙΤ ή ως δημόσιο έργο έχει γίνει βάσει μοντέλων, τα οποία στηρίχθηκαν σε πολύ συγκεκριμένες τεχνικές παραμέτρους – οι οποίες είναι αντικειμενικές και ανεξάρτητες από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία.
Τέτοιες παράμετροι είναι το κατασκευαστικό κόστος, οι κυκλοφοριακοί φόρτοι, οι προσδοκώμενες διελεύσεις, ούτως ώστε να εξασφαλισθούν οι αρχές του «Value Engineering» που επιτάσσουν τον συγκερασμό όλων των τεχνικών, οικονομικών και περιβαλλοντικών παραμέτρων με την αναγκαιότητα της βιωσιμότητας και δυνατότητας χρηματοδότησης του Έργου.
Περαιτέρω, για τις κάθετες συνδέσεις προς Ιεράπετρα , στο Τμήμα Παχειά Άμμος – Ιεράπετρα, προβλέπεται κατά την εκπονηθείσα μελέτη τετράιχνη διατομή, δηλαδή δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα.
Με σκοπό τη βιωσιμότητα και την εξασφάλιση της χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ, δεν μπορεί να διακηρυχθεί ως ενιαίο έργο.
Αυτό είναι το πιο ασφαλές, υλοποιήσιμο και ρεαλιστικό σενάριο ώστε ο ΒΟΑΚ να ολοκληρωθεί και όχι να παραμείνει ένα σχέδιο επί χάρτου, όπως ήταν για 4,5 χρόνια επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Βάσει του ανωτέρω σχεδιασμού το έργο θα έχει εκκινήσει εντός του 2023 υπό το πρίσμα της ολοκλήρωσης της προβλεπόμενης στον νόμο διαδικασίας.
Κατά τη δευτερολογία του ο κ. Κεφαλογιάννης αναφέρθηκε κυρίως στο πλαίσιο χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ και στα έργα του οδικού άξονα για τον νομό Λασιθίου.
«Ακόμη κι αν είχαμε έναν μαγικό τρόπο να βρούμε τα χρήματα να κατασκευασθεί ο ΒΟΑΚ, μόνο για τη συντήρησή του, λόγω της έλλειψης των κυκλοφοριακών φόρτων, θα έπρεπε να υπάρχει χρηματοδότηση είτε με διόδια είτε με άλλον τρόπο. Αυτός είναι και ο λόγος που προκρίθηκε το συγκεκριμένο χρηματοδοτικό μοντέλο.
Ειλικρινά, επίσης, δεν αντιλαμβάνομαι από πού προκύπτει ότι η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και η ένταξη του έργου του ΒΟΑΚ σε αυτό, δεν περιλαμβάνει τα τμήματα εντός των ορίων των Περιφερειακών Ενοτήτων Ηρακλείου και Λασιθίου.
Το έργο ανεξαρτήτως των ορίων Π.Ε. που διατρέχει, των τμημάτων του και του τρόπου δημοπράτησης αυτών, είναι ένα ενιαίο έργο.
Άρα πού εδράζεται η αναφορά σας ότι δεν περιλαμβάνει το Νομό Λασιθίου και τον Νομό Ηρακλείου;
Να σας θυμίσω δε ότι, %B