Σύνταξη: tourismtoday.gr
Η καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης φέρνει κρίση στην τσέπη των αεροπορικών επιβατών, βάζοντας τέλος στα φθηνά αεροπορικά εισιτήρια στην Ευρώπη.
Οι αεροπορικοί ταξιδιώτες θα πρέπει να περιμένουν υψηλότερους ναύλους έως και 29%, λόγω των αυστηρότερων κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) για το κλίμα.
Οι αεροπορικές εταιρείες είναι πλέον υποχρεωμένες να αγοράζουν αρκετά πιστοποιητικά για να καλύπτουν τη ρύπανση που προκαλούν στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας εκπομπών CO2 (EU ETS).
Μειώνεται ο συνολικός αριθμός των δωρεάν αδειών
Οι νέοι κανόνες βάζουν τέλος στην τρέχουσα πρακτική που επιτρέπει στις αεροπορικές εταιρείες δωρεάν μέρος αδειών CO2, αναγκαίες μέχρι το 2026.
Ο συνολικός αριθμός των αδειών θα μειωθεί με την πάροδο του χρόνου, κάτι που σύμφωνα με τους αναλυτές θα αυξήσει το κόστος.
Ο Olivier Jankovec γενικός διευθυντής του του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe), είπε σε συνέδριο του κλάδου ότι η ΕΕ «κάνει μια μεγάλη επαναφορά πολιτικής» που θα άλλαζε «τα οικονομικά του κλάδου».
Αυτό «θα οδηγήσει σε αύξηση του κόστους για τις αεροπορικές εταιρείες, αύξηση των ναύλων και χαμηλότερη ζήτηση».
Πόσο θα αυξηθούν οι τιμές στα αεροπορικά εισιτήρια στην Ευρώπη
Οι Αεροπορικές Εταιρείες της Ευρώπης (A4E), εκτιμούν ότι οι ναύλοι σε κόμβους της ΕΕ όπως το Άμστερνταμ, το Παρίσι και Φρανκφούρτη θα αυξηθούν περίπου 23% έως 29%.
Κάτι που υπολογίζεται σε έως και 17% λιγότερους επιβάτες που ταξιδεύουν μέσω κόμβων της ΕΕ.
Πριν από λίγους μήνες ο Michael O’Leary διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, είχε δηλώσει ότι η αύξηση των περιβαλλοντικών φόρων, μαζί με τις υψηλότερες τιμές του πετρελαίου, σήμαινε ότι η εποχή των φθηνών ναύλων είχε τελειώσει.
Το κόστος συμμόρφωσης με το EU ETS θα αυξηθεί στα πέντε δις ευρώ για τις έξι μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες εντός της ΕΕ το 2027, εκτίμησε ο Alex Irving, αναλυτής της Bernstein.
Υπογράμμισε ότι «οι αεροπορικές εταιρείες δεν μπορούν να το απορροφήσουν και θα πρέπει να αυξήσουν τις τιμές, μεταξύ οκτώ και δέκα ευρώ ανά ταξίδι μετ’ επιστροφής.»
Δισεκατομμύρια για δικαιώματα CO2
Ο Jaime Rowbotham, αναλυτής της Deutsche Bank, προβλέπει ότι η Ryanair, η Easyjet και η Wizz Air θα δαπανήσουν συνολικά 785 εκατομμύρια ευρώ για δικαιώματα CO2 το οικονομικό έτος 2023, που ισοδυναμούν με περίπου 2,60 ευρώ ανά επιβάτη.
Αυτά θα ανέλθουν στα 2,25 δις ευρώ μέχρι τα μέσα της δεκαετίας.
Η Easyjet είπε ότι ήταν αδύνατο να προβλεφθούν οι μελλοντικές τιμές και ότι η βιομηχανία χρειάζεται περισσότερη κρατική υποστήριξη για να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές.
Από την πλευρά της η Ryanair υποστηρίζει ότι δεν θα είναι σε θέση να εξαλείψει τον αντίκτυπο του αυξανόμενου κόστους δικαιωμάτων μέσω μελλοντικής αντιστάθμισης κινδύνου «μεσοπρόθεσμα έως μακροπρόθεσμα».
Περίπου το 3% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ από την αεροπορία
Οι άδειες EU ETS δίνουν στον κάτοχο το δικαίωμα να εκπέμπει έναν τόνο CO2. Τα έσοδα από EU ETS διατίθενται σε προγράμματα για την προώθηση της χρήσης Βιώσιμων Αεροπορικών Καυσίμων (SAF).
Οι εκπομπές των αεροπορικών εταιρειών αντιπροσωπεύουν περίπου το 3% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της ΕΕ, μεγάλο μέρος των οποίων οφείλεται στις διεθνείς πτήσεις.
«Η τιμολόγηση του άνθρακα είναι ένα ουσιαστικό εργαλείο για τη μείωση των εκπομπών στην Ευρώπη.
Είναι σωστό οι αεροπορικές εταιρείες να πληρώνουν το μερίδιο που τους αναλογεί για τις εκπομπές», αναφέρει ο Jo Dardenne, διευθυντής αεροπορίας του ομίλου Transport & Environment (T&E) με έδρα τις Βρυξέλλες.
Υπενθυμίζεται ότι ο T&E έχει πει πριν από 9 μήνες ότι το πραγματικό κλιματικό κόστος στα αεροπορικά ταξίδια μπορεί να είναι πολύ χειρότερο από ό,τι πιστεύουμε. Τα δύο τρίτα των επιπτώσεων στο κλίμα από τις πτήσεις προέρχονται από εκπομπές που δεν είναι CO2.
Κανόνες για την επιβολή της σταδιακής εισαγωγής του SAF
Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες δεν αντιμετωπίζουν μόνο αυξημένο κόστος τους για τις εκπομπές CO2.
Η ΕΕ διαπραγματεύεται επίσης κανόνες για την επιβολή της σταδιακής εισαγωγής του SAF, καθώς και υψηλότερων φόρων σε κηροζίνη.
Η ενημέρωση του EU ETS δεν θα τεθεί σε ισχύ έως ότου ψηφιστεί ο τελικός νόμος σε ψηφοφορία από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τους υπουργούς Περιβάλλοντος της ΕΕ την άνοιξη.