Πολεοδόμηση πάνω σε κτίσματα θα είναι υποχρεωμένοι να κάνουν στην πιο τουριστική περιοχή των Χανίων από τον Κλαδισό μέχρι και τον Σταλό, οι πολεοδόμοι που θα αναλάβουν να προχωρήσουν τις απαραίτητες πράξεις εφαρμογής. Και αυτό γιατί πριν από 25χρόνια όταν έγινε μια πρώτη σοβαρή προσπάθεια να γίνει πολεοδόμηση της πιο πάνω περιοχής, μεγάλα και μικρά συμφέροντα, πέτυχαν να την σταματήσουν βάζοντας την στο αρχείο!
Την υπόθεση θυμίζει ο αρχ. Μηχανικός κ. Παρασκευάς Βογιατζάκης που επικεφαλής μελετητικής ομάδας είχε αναλάβει στα 1990 το έργο πολεοδόμησης των 7 οικισμών τότε της Νέας Κυδωνίας ( στο τμήμα της από τον Κλαδισό μέχρι και πριν την Αγία Μαρίνα).
Στο γραφείο του ακόμα υπάρχουν οι αναλυτικοί χάρτες με τις προτάσεις των μελετητών. Με τους κοινόχρηστους χώρους (πάρκα, παιδικές χαρές, πλατείες κα.) με χώρους στάθμευσης, διαπλατύνσεις δρόμων, πεζόδρομους, καθορισμούς του αιγιαλού κα. «Κοιτάξτε τους χάρτες. Όλη αυτή η περιοχή θα είχε σήμερα μια άλλη όψη, θα υπήρχαν οφέλη για τους ίδιους τους κατοίκους θα υπήρχαν χωροθετημένες πλατείες, πάρκα, παιδικές, χαρές θα είχαν διαπλατυνθεί οι δρόμοι, θα είχαν θέσεις στάθμευσης. Και ποία κατάσταση επικρατεί τώρα; Η περιοχή δεν μπορεί να εξυπηρετήσει ούτε καν τα τουριστικά λεωφορεία που πηγαίνουν τον κόσμο στα καταλύματα και στα ξενοδοχεία» μας λέει.
Η πολεοδόμηση έφτασε μέχρι τη Β΄φάση, ωστόσο από την αρχή πολεμήθηκε από τους ιδιοκτήτες γης στην περιοχή.
«Οι αντιδράσεις προέκυψαν από το γεγονός ότι η πολεοδόμηση απαιτούσε κάποια θεσμοθέτηση κοινόχρηστων χώρων και οι χώροι αυτοί θα βρίσκονταν από τις ιδιοκτησίες και ειδικά από τις μεγαλύτερες ιδιοκτησίες. Οι ιδιοκτήτες λοιπόν δεν ήθελαν να δώσουν ούτε ένα μέτρο γη! Πολεοδόμηση δεν είναι μόνο το σχέδιο πόλης αλλά και η μελέτη εφαρμογής και όλα τα έργα υποδομών που πρέπει να γίνουν σε αυτές τις περιπτώσεις.
Ήδη η περιοχή ήταν επιβαρυμένη στις αρχές της δεκαετίας του ΄90. Τόσο ο Γαλατάς, το Δαράτσο, η Παρηγοριά, ο Σταλός, το Καλαμάκι ήταν μια συνάθροιση αυθαιρέτων , με χωρίς όρια και σχέδιο δόμηση, κυρίως στο παραλιακό μέτωπο. Τώρα έχουν περάσει πάνω από 20 χρόνια και η περιοχή έχει επιβαρυνθεί ακόμα περισσότερο από κτίσματα που δεν επιτρέπουν πια να κάνεις τη σωστή πολεοδόμηση. Πάμε δηλαδή ουσιαστικά να κάνουμε ότι και στα Χανιά , που έγινε στην ουσία ένταξη αυθαιρέτων στο σχέδιο και όχι πολεοδόμηση. Γιατί πολεοδόμηση γίνεται σε περιοχές αδόμητες. Πλέον οι μελετητές θα πρέπει να “ακροβατήσουν” για να φτιάξουν κοινόχρηστους χώρους ανάμεσα σε δομημένα οικόπεδα. Πως θα γίνει σχέδιο πόλης έτσι;» αναρωτιέται ο κ. Βογιατζάκης.
Μάλιστα ο μελετητής θυμάται ότι οι αντιδράσεις απέναντι στην πολεοδόμηση ξεκίνησαν πριν ακόμα οι μηχανικοί… πιάσουν δουλειά. Βλέποντας τις αντιδράσεις και σε μια ενημερωτική εκδήλωση να υπάρχουν και προπηλακισμοί ο τότε δήμαρχος Ν. Κυδωνίας είχε υποβάλλει την παραίτηση του από το αξίωμα του.
«Ο αείμνηστος Λευτέρης Αμπαδιωτάκης που ήταν τότε δήμαρχος βλέποντας πως τα πράγματα οδεύουν σε μια κατεύθυνση που δεν θα ήταν η σωστή για την περιοχή αναγκάσθηκε και παραιτήθηκε» σημειώνει ο κ. Βογιατζάκης.
Την εποχή εκείνη είχαν αναφερθεί και περιστατικά όπου τοπογράφοι που πήγαν να κάνουν μετρήσεις σε διάφορες περιοχές διώχθηκαν κακήν-κακώς ή ακόμα και…πετροβολήθηκαν! «’Επρεπε να γίνουν κάποια τοπογραφικά υπόβαθρα από τοπογράφους μηχανικούς. Σε κάποιες περιοχές που επιχειρήθηκε να γίνει αυτή η εργασία αυτή, που είναι προϋπόθεση για την πολεοδόμηση, υπήρξε πράγματι σοβαρό πρόβλημα, δεν τους άφησαν ! Σε άλλα σημεία δεν τους έδωσαν τα απαραίτητα στοιχεία προκειμένου να συντάξουν σωστά τους χάρτες των υποβάθρων σε άλλα τους έδιωξαν! Η πολεοδόμηση έφτασε μέχρι τη Β΄ φάση με την ανάρτηση των χαρτών και επρόκειτο να ξεκινήσει η διαδικασία της διαβούλευσης. Θα μπορούσαν οι ιδιοκτήτες να κάνουν τις ενστάσεις τους, τις προτάσεις τους ώστε να δούμε και οι μελετητές τι μπορούμε να κάνουμε για να βελτιώσουμε τα σχέδια μας. Δεν έγινε τίποτα από αυτό και μετά ήλθε η Νομαρχία και διέκοψε τη σύμβαση για το πολεοδομικό της Ν. Κυδωνίας !» θυμάται ο κ. Βογιατζάκης.
Και αυτή η περιοχή δεν διέθετε πολεοδομικό σχέδιο και τώρα μετά την έγκριση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού του Δήμου Χανίων που ορίζει τις χρήσεις γης, η οποιαδήποτε προσπάθεια για σωστό σχεδιασμό θα “σκοντάψει” πάνω σε μια διαμορφωμένη κατάσταση με ανεξέλεγκτη δόμηση.