krouaziera peiraias-rekorΔεν αρκεί η άρση του καμποτάζ στον χώρο της κρουαζιέρας για την περαιτέρω ανάπτυξή της στην Ελλάδα, αλλά υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που πρέπει να προσεχθούν, τόνισε στην ετήσια τακτική γενική συνέλευση της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας ο πρόεδρός της κ. Θεόδωρος Κόντες.

Στη χώρα μας είναι πολύ μικρός ο αριθμός των τουριστών που επιβιβάζονται από ελληνικούς λιμένες για κυκλική κρουαζιέρα και ανήκουν στην κατηγορία του home porting, το οποίο, εκτός από το γεγονός της παραμονής του επισκέπτη – τουρίστα για μεγαλύτερο χρόνο στη χώρα, προσφέρεται παράλληλα και η δυνατότητα εκτέλεσης από το πλοίο προμηθειών με διάφορα υλικά, καθώς και απασχόλησης συνεργείων επισκευαστικής βάσεως, προκειμένου για συντηρήσεις κ.λπ.

Αυτά τα στοιχεία και οι τάσεις πρέπει να προσεχθούν ιδιαίτερα από τους υπεύθυνους φορείς, τόνισε ο κ Θ. Κόντες και επεσήμανε ότι πρέπει να υπάρχει το ανάλογο ενδιαφέρον, προκειμένου να εφαρμόζεται η πολιτική που θα παρέχει τις ανάλογες διευκολύνσεις, ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις προσέλκυσης κρουαζιεροπλοίων στους ελληνικούς λιμένες.

Η προσέλκυση των κρουαζιεροπλοίων στους ελληνικούς λιμένες δεν εξαρτάται μόνο από τη νομοθετική ρύθμιση που έγινε για το καμποτάζ, αλλά έχει και άλλες διαστάσεις, όπως:
i. Η εσωτερική κατάσταση από πλευράς εργασιακής ειρήνης στους λιμένας, καθώς και στον παράγοντα ασφάλεια – security.
ii. Η ομαλότητα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.
iii. Η σταθερή πολιτική που σχετίζεται με την τουριστική ναυτιλία και τον τουρισμό γενικότερα.
iv. Οι υποδομές στους λιμένες και τα αεροδρόμια.
v. Το δίκτυο αεροπορικών απευθείας συνδέσεων με μακρινές χώρες – υπερατλαντικές πτήσεις.
vi. Η τιμολογιακή πολιτική των λιμένων συμπεριλαμβανομένων των ρυμουλκικών και πλοηγικών υπηρεσιών καθώς και αυτή που αναφέρεται στα τέλη αεροδρομίων.

Οι διοικήσεις των λιμένων θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να λαμβάνουν υπόψη τον ανταγωνισμό μεταξύ ελληνικών λιμένων και άλλων κυρίως γειτονικών χωρών, ώστε να καθορίζουν τα τέλη σε λογικά επίπεδα για να υπάρχει και το κίνητρο προσέλκυσης των πλοίων.

Οι προτεραιότητες του κλάδου για το 2014 είναι οι εξής:
– Η ανάγκη νέων ρυθμίσεων για το θέμα της visa που αφορά τους εκτός χωρών Schengen επιβάτες – τουρίστες.
– Η αναβάθμιση της υποδομής των λιμένων που επισκέπτονται κρουαζιερόπλοια, η οποία συνδέεται άμεσα και με το θέμα του maritime security.
– Η εξασφάλιση υπερατλαντικών πτήσεων απευθείας με την Ελλάδα.

Ο κλάδος

Ο κλάδος της κρουαζιέρας βρίσκεται σε συνεχή ανοδική πορεία, διότι κάθε χρόνο υπάρχει μία σταθερή ποσοστιαία αύξηση του αριθμού των επιβατών σε παγκόσμιο επίπεδο, τόνισε στην ομιλία του ο κ. Θ. Κόντες.

Γεγονός της τάσεως συνεχούς ανάπτυξης, είναι οι παραγγελίες νέων και μεγάλων διαστάσεων κρουαζιεροπλοίων τρίτης γενιάς όπου, σύμφωνα με τα στοιχεία, αυτές απαριθμούν τα 20 κρουαζιερόπλοια μέχρι το 2016, τα οποία στο σύνολο θα έχουν μεταφορική ικανότητα 62.300 επιβάτες, το συνολικό tonnage θα ανέρχεται σε 2.300.000 κοχ και το κόστος θα υπερβεί τα 14 δισ. δολ.

Η δύναμη του στόλου της κρουαζιέρας ανέρχεται σήμερα στα 335 πλοία διεθνών πλόων με μεταφορική ικανότητα 480.000 επιβατών. Ο συνολικός αριθμός επισκεπτών φτάνει τα 22 εκατομμύρια, εκ των οποίων τα 6,5 εκατομμύρια στην Ευρώπη. Οσον αφορά τα έσοδα από τον κλάδο αυτό της τουριστικής ναυτιλίας, αυτά ανέρχονται στα 36 δισ. δολάρια, εκ των οποίων τα 16 δισ. δολάρια για την Ευρώπη. Για τη χώρα μας το μερίδιο από τα προαναφερόμενα οφέλη και μεγέθη είναι πολύ μικρό και το ποσό συναλλάγματος φτάνει για την Ελλάδα τα 600 εκατομμύρια ευρώ έναντι της μεγάλης μερίδας των γειτονικών μεσογειακών χωρών, όπως της Ιταλίας που είναι 4,5 δισ. ευρώ, όπου υπολογίζονται σοβαρά και τα έσοδα από τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία.

kerdos