Mια σειρά από τεχνικές δυσλειτουργίες διέκοψαν τις υπηρεσίες αεροπορικών εταιρειών, τραπεζών, προσωρινά και του χρηματιστηρίου του Λονδίνου την Παρασκευή μετά από μια σειρά προβλημάτων από τις ΗΠΑ έως την Ασία, αφού η Microsoft Corp. ανέφερε διακοπή σε όλες τις διαδικτυακές υπηρεσίες της.
Ηδη οι αμερικανικές αεροπορικές United, Delta και American Airlines εξέδωσαν ανακοίνωση ότι θα κρατήσουν καθηλωμένα τα αεροσκάφη τους. Και η Ryanair προειδοποιεί για «πιθανές διαταραχές σε όλο το δίκτυο. Οι πτήσεις που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στον αέρα θα συνεχιστούν, αλλά καμία άλλη πτήση δεν θα απογειωθεί προς το παρόν.
Χωρίς προβλήματα το Ελ. Βενιζέλος
Δίχως ιδιαίτερα προβλήματα εξελίσσεται η αεροπορική κίνηση και η εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού στο Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Και αυτό παρά τα προβλήματα λειτουργίας που αντιμετωπίζουν άλλα μεγάλα αεροδρόμια διεθνώς, στα πληροφοριακά τους συστήματα και κατά συνέπεια στις πτήσεις.
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε πριν λίγο στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στέλεχος στον τομέα επικοινωνίας του Αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, μόνον ορισμένες εκ των αεροπορικών εταιρειών έχουν εμφανίσει προβλήματα λειτουργίας στα πληροφοριακά τους συστήματα τα οποία όμως υπερβαίνουν με καταφυγή σε … παραδοσιακές μεθόδους Check In (χρήση καρτών κλπ). Δεν έχουν παρατηρηθεί προβλήματα ή καθυστερήσεις πτήσεων, πέραν του συνήθους.
Το Χρηματιστήριο του Λονδίνου ανακοίνωσε ότι λειτουργεί κανονικά – αλλά αναφέρει ότι υπάρχουν προβλήματα με την υπηρεσία RNS (regulatory news service)
«Η υπηρεσία ειδήσεων RNS αντιμετωπίζει επί του παρόντος ένα παγκόσμιο τεχνικό πρόβλημα τρίτου μέρους, το οποίο εμποδίζει τη δημοσίευση ειδήσεων στο www.londonstockexchange.com», αναφέρει η ανακοίνωση.
«Οι τεχνικές ομάδες εργάζονται για την αποκατάσταση της υπηρεσίας. Άλλες υπηρεσίες σε ολόκληρο τον όμιλο, συμπεριλαμβανομένου του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου, συνεχίζουν να λειτουργούν κανονικά».
Αεροπορικές εταιρείες, ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί και τράπεζες επηρεάζονται – συμπεριλαμβανομένου του Sky News στο Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο διέκοψε τη λειτουργία του.
Αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε όλο τον κόσμο αναφέρουν καθυστερήσεις, ενώ ορισμένες πτήσεις έχουν ανασταλεί.
Στην Αυστραλία, επηρεάζονται αεροδρόμια, καταστήματα και επικοινωνίες, ενώ ο Εθνικός Συντονιστής Κυβερνοασφάλειας της Αυστραλίας κάνει λόγο για «μεγάλης κλίμακας τεχνική διακοπή».
Οι σιδηροδρομικές εταιρείες στο Ηνωμένο Βασίλειο αναφέρουν καθυστερήσεις
Η Microsoft δηλώνει ότι συνεχίζει να αντιμετωπίζει «τις παρατεταμένες επιπτώσεις» της διακοπής λειτουργίας
Οι πρώτες δυσλειτουργίες εμφανίστηκαν στις ΗΠΑ αργά την Πέμπτη και αποδόθηκαν σε βλάβη των υπηρεσιών της Microsoft, συμπεριλαμβανομένων των Azure και 365. Η Frontier Airlines, μονάδα της Frontier Group Holdings Inc. με έδρα το Ντένβερ, καθήλωσε τις πτήσεις της για πάνω από δύο ώρες και κατηγόρησε τα προβλήματα στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της Microsoft. Η αεροπορική εταιρεία ήρε την πανελλαδική παύση των αναχωρήσεων και ξεκίνησε τη διαδικασία επανέναρξης των πτήσεων από τις 11 μ.μ. ώρα Νέας Υόρκης.
Το LSE Group, που διαχειρίζεται το χρηματιστήριο του Λονδίνου, δήλωσε ότι αντιμετωπίζει ένα παγκόσμιο τεχνικό πρόβλημα που εμποδίζει τη δημοσίευση ειδήσεων. Στην Ασία, οι Ιάπωνες χρήστες άρχισαν να αναφέρουν δυσλειτουργίες με υπηρεσίες όπως το Microsoft 365 – η διαδικτυακή σουίτα λογισμικού γραφείου της εταιρείας – το απόγευμα. Τα αεροδρόμια της Βομβάης και του Χονγκ Κονγκ επέστρεψαν στον χειροκίνητο έλεγχο των επιβατών.
Οι τελευταίες αποτυχίες ήρθαν αμέσως μετά την ανακοίνωση της Microsoft ότι είχε επιλύσει μια βλάβη στις υπηρεσίες cloud Azure.
Μια επίσημη ενημέρωση της υπηρεσίας Microsoft 365 που αναρτήθηκε στο X νωρίτερα μέσα στην ημέρα ανέφερε ότι «διερευνούμε ένα ζήτημα που επηρεάζει την ικανότητα των χρηστών να έχουν πρόσβαση σε διάφορες εφαρμογές και υπηρεσίες του Microsoft 365».
Ωστόσο, εκπρόσωπος της Microsoft δήλωσε ότι «η πλειονότητα των υπηρεσιών ανακτήθηκε νωρίτερα» μέσα στην ημέρα.
Εκπρόσωπος του υπουργού Εσωτερικών της Αυστραλίας δήλωσε ότι η διακοπή λειτουργίας φαίνεται να σχετίζεται με ένα ζήτημα στην παγκόσμια εταιρεία κυβερνοασφάλειας Crowdstrike, και ο εποπτικός φορέας κυβερνοασφάλειας της χώρας δήλωσε ότι δεν υπάρχουν πληροφορίες που να υποδηλώνουν ότι πρόκειται για επίθεση.
«Οι τρέχουσες πληροφορίες μας λένε ότι αυτή η διακοπή σχετίζεται με ένα τεχνικό ζήτημα με μια πλατφόρμα λογισμικού τρίτου μέρους που χρησιμοποιείται από τις επηρεαζόμενες εταιρείες», ανέφεραν σε δήλωσή τους.
Αξιωματούχοι της Αλάσκας δήλωσαν ότι πολλά τηλεφωνικά κέντρα 911 και μη έκτακτης ανάγκης δεν λειτουργούν σωστά.
Εν τω μεταξύ, στο αεροδρόμιο του Σίδνεϊ, οι πληροφορίες εξαφανίστηκαν από τους πίνακες αναχωρήσεων. Σε ανακοίνωση προς τους επιβάτες στον τερματικό σταθμό εσωτερικού, ο οικονομικός αερομεταφορέας Jetstar ανέφερε ότι ένα «πρόβλημα με τη Microsoft» σήμαινε ότι δεν μπορούσε να κάνει check-in στους επιβάτες ή να επιβιβαστεί στις πτήσεις του.
Η Virgin Australia δήλωσε επίσης στους ταξιδιώτες της ότι υπήρξε «πλήρης στάση των πτήσεων».
Οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ανέφεραν ουρές σε καταστήματα όπως τα Woolworths, με τα συστήματα πληρωμών να έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας.
Ο αυστραλιανός ιστότοπος Downdetector για τις διακοπές λειτουργίας δείχνει προβλήματα που αναφέρθηκαν από την Εθνική Τράπεζα της Αυστραλίας, την εταιρεία τηλεπικοινωνιών Telstra, την Google και άλλους.
Το αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ είναι το τελευταίο που αναφέρει καθυστερήσεις.
Η διακοπή έχει αντίκτυπο στις πτήσεις που εκτελούνται από και προς το Σίπχολ», αναφέρει εκπρόσωπος, προσθέτοντας ότι δεν είναι ακόμη σαφές πόσες πτήσεις επηρεάζονται.
Εν τω μεταξύ, στο αεροδρόμιο Stansted του Λονδίνου, ορισμένα check-in γίνονται χειροκίνητα, αλλά «οι πτήσεις εξακολουθούν να εκτελούνται κανονικά».
Τα κύρια επιχειρησιακά μας συστήματα δεν επηρεάζονται», αναφέρει εκπρόσωπος, αλλά «ορισμένες υπηρεσίες μηχανημάτων πληρωμών λιανικής έχουν επηρεαστεί».
«Όλα δείχνουν ότι πρόκειται για ένα θέμα της Crowdstrike. Αν ήταν θέμα των Windows, θα ήταν ακόμη πιο διαδεδομένο», σχολιάζει ο Joe Tidy, ειδικός σε θέματα του κυβερνοχώρου. «Η ειρωνεία εδώ, βέβαια, είναι ότι το Crowdstrike είναι ένα προϊόν κυβερνοασφάλειας, σχεδιασμένο για να προστατεύει τα δίκτυα υπολογιστών από διακοπές λειτουργίας. Σε αυτή την περίπτωση φαίνεται ότι ήταν αυτό το λογισμικό που οδήγησε σε αυτά τα τεράστια προβλήματα».