Στο «κυρίως πιάτο», στις εργασίες δηλαδή των βασικών υποδομών και χώρων, περνά πλέον η πορεία υλοποίησης του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι και των οδικών του συνδέσεων, καθώς εγκρίθηκε το επικαιροποιημένο σχέδιο ανάπτυξης (το γνωστό δηλαδή master plan), το οποίο αποτελούσε τη βασική τελευταία διαδικαστική εκκρεμότητα.

Στην επόμενη φάση

Το master plan ανοίγει τον δρόμο για την επόμενη φάση των εργασιών, από τις πρόδρομες στις κύριες, στους βασικούς χώρους και υποδομές του νέου αεροδρομίου.

Βάσει του εγκεκριμένου σχεδίου ανάπτυξης, θα ξεκινήσουν οι κύριες εργασίες κατασκευής του αεροδρομίου και όλων των χώρων που το αποτελούν (τερματικός σταθμός, διάδρομος προσαπογείωσης, βοηθητικοί διάδρομοι, κτίρια, χώροι στάθμευσης αεροπλάνων κ.ά.).

Το επικαιροποιημένο master plan για το έργο του νέου αεροδρομίου καθυστέρησε λόγω και των ιδιαίτερων συνθηκών με την πανδημία κοροναϊού. Ωστόσο, συντάχθηκε από την παραχωρησιούχο κοινοπραξία, που συνθέτουν ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τον ινδικό όμιλο GMR, και εστάλη πριν μήνες προς έγκριση στον ανεξάρτητο μηχανικό του έργου (την αμερικανικών συμφερόντων πολυεθνική εταιρεία Hill International) και προς την ΥΠΑ.

Η έγκριση του master plan αναμενόταν από τα τέλη Ιουλίου. Υπήρξε μικρή καθυστέρηση, αλλά βγήκε τελικά η απόφαση έγκρισης από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Οπως αποκαλύπτει ο διευθυντής της ΥΠΑ Γιώργος Δριτσάκος υπέγραψε και έστειλε ήδη στις υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών, στον ανεξάρτητο μηχανικό του έργου, την αμερικανική εταιρεία Hill International, και στην εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, την απόφαση έγκρισης του Ανανεωμένου Επικαιροποιημένου Βασικού Σχεδίου Ανάπτυξης Εργου «Μελέτη- Κατασκευή- Χρηματοδότηση- Λειτουργία- Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Κρήτης & Μελέτη- Κατασκευή και Χρηματοδότηση των Οδικών του Συνδέσεων».

Η απόφαση έγκρισης

«Αποφασίζουμε: Την έγκριση του τμήματος Β1 (σύμφωνα με το άρθρο 3.1.29.Α της Σύμβασης Παραχώρησης) του Ανανεωμένου Επικαιροποιημένου Βασικού Σχεδίου Ανάπτυξης Έργου “Μελέτη- Κατασκευή- Χρηματοδότηση- Λειτουργία- Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Κρήτης & Μελέτη- Κατασκευή και Χρηματοδότηση των Οδικών του Συνδέσεων”, όπως υποβλήθηκε στην ΥΠΑ από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό με την υπ’ αριθμ. πρωτ. HIL.LET0456/21.07.2021 επιστολή της Hill International όπως αυτό διαμορφώνεται με τις δεσμεύσεις της Εταιρείας ΔΑΗΚ και του Ανεξάρτητου Μηχανικού Hill International που αποτυπώνονται στον Πίνακα 1 HIL.LET.0456_Ανανεωμένο Επικαιροποιημένο Βασικό Σχέδιο Ανάπτυξης – Σχόλια ΑΜ., με τις οποίες έχουν συμφωνήσει και υποχρεούνται να συμμορφωθούν πλήρως, σύμφωνα με την παρ. 17.2.Α.6 της Σύμβασης Παραχώρησης, δεδομένου ότι οι εν λόγω δεσμεύσεις δεν αποτελούν αντικείμενο της παρ. 17.2.Α.3 της Σύμβασης Παραχώρησης.

»Αναπόσπαστο τμήμα της έγκρισης αποτελεί ο Πίνακας 1 HIL.LET.0456_ Ανανεωμένο Επικαιροποιημένο Βασικό Σχέδιο Ανάπτυξης – Σχόλια ΑΜ., ο οποίος απεστάλη στην ΥΠΑ με την υπ’ αρ. πρωτ. HIL.LET.0456/21.07.2021 επιστολή της Hill International», αναφέρεται στην απόφαση έγκρισης του επικαιροποιημένου master plan του έργου κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι.

Το προφίλ του μεγάλου έργου

Το υπό κατασκευή νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος θα ενισχύσει δραστικά το τουριστικό προφίλ της Κρήτης, καθώς θα θέσει τέλος στα προβλήματα συμφόρησης που παρατηρούνται στο Νίκος Καζαντζάκης, το οποίο είχε κατασκευαστεί με προδιαγραφές για πολύ μικρότερο φόρτο επιβατικής κίνησης. Θα διαθέτει κεντρικό κτίριο επιφάνειας 71.620 τ.μ. με 19 αίθουσες αναμονής επιβατών, που θα μπορεί να εξυπηρετήσει έως 15 εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο.

Ο διάδρομος προσαπογείωσης θα έχει μήκος 3.200 μέτρα, με δυνατότητα επέκτασης στα 3.800 μέτρα, και πλάτος 23 μέτρα. Το αεροδρόμιο θα διαθέτει 27 θέσεις στάθμευσης την πίστα, με δυνατότητα αυτόνομης προσέγγισης και απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε θέση στάθμευσης.

Το έργο ακόμη προβλέπει δύο πυροσβεστικούς σταθμούς, έναν αστυνομικό σταθμό, ιατρικές εγκαταστάσεις, εγκαταστάσεις και εξοπλισμό επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών, σύστημα διαχείρισης αποβλήτων, χώρους στάθμευσης για τουλάχιστον 800 οχήματα, τουριστικά λεωφορεία, ταξί και Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Ακόμη προβλέπεται εμπορική ζώνη 400 στρεμμάτων και η δημιουργία εκθεσιακού κέντρου για παραδοσιακά κρητικά προϊόντα.

Οι οδικές προσβάσεις

Στο αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του νέου αεροδρομίου Καστελίου με τον Βόρειο και Νότιο Οδικό Αξονα της Κρήτης, μέσω του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους περίπου 18 χλμ., διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση, με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του αεροδρομίου με τον Βόρειο Οδικό Αξονα της Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου.

Για τη σύνδεση με τον Νότιο Οδικό Αξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους περίπου 6 χλμ., διατομής μίας λωρίδας ανά κατεύθυνση, με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο- Αρκαλοχώρι- Βιάννος.