του Χάρη Ντιγριντάκη

Μάχη χαρακωμάτων διεξάγεται αυτή την περίοδο για τη μη κατάργηση Περιφερειακών Διευθύνσεων των Ελληνικών Ταχυδρομείων.

Κατά πληροφορίες έχει ήδη αποφασιστεί η κατάργηση των Διευθύνσεων της Ηπείρου και της Στερεάς Ελλάδος ενώ εξετάζεται η κατάργηση άλλων 3. Στην ίδια κατεύθυνση εδράζεται και η επί θύραις συγχώνευση εσωτερικών διευθύνσεων (Εμπορική, Νομική και Οικονομική).

Οι εν λόγω απομειώσεις των Περιφερειακών Διευθύνσεων είναι ενταγμένες στο νέο πλάνο μετασχηματισμού του Οργανισμού, βάσει των οποίων εμφορείται και το νέο Οργανόγραμμα των ΕΛΤΑ το οποίο όμως πάει για μετά το Πάσχα ενώ ήταν να παρουσιαστεί στο Διοικητικό Συμβούλιο της περασμενης Πέμπτης. Όλα δείχνουν ότι πρόκειται για εξέλιξη που προμηνύει πιέσεις κυρίως πολιτικού χαρακτήρα από την περιφέρεια.

Οι αλλαγές πάντως στον Οργανισμό δεν σταματούν εδώ δεδομένου ότι στο ίδιο Διοικητικό Συμβούλιο διεφάνη ο νέος αέρας που πνέει στα ΕΛΤΑ. Και τούτο διότι επελέγη για πρώτη φορά στην ιστορία του Οργανισμού Περιφερειακή Δ/ντρια από την αγορά, ενώ αναμένεται και η πρόσληψη και άλλων στελεχών. Αίσθηση πάντως προκαλεί το γεγονός ότι προς ώρας δεν ενισχύεται ο ρόλος των ΕΛΤΑ courier κλάδος που δύναται να αποτελέσει την αιχμή του δόρατος του Οργανισμού. Κοινός τόπος είναι ότι η διοίκηση των ΕΛΤΑ έχει θέσει ως στόχο την επιστροφή στην κερδοφορία το 2023 αλλά και την είσοδο Στρατηγικού Επενδυτή το 2025,

Με ένα πλάνο άνω των 60 εκατ. ευρώ τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, υπό την προϋπόθεση πιστής εφαρμογής του σχεδίου που προβλέπει την συγχώνευση της θυγατρικής ΕΛTA Courier σε βάθος 3 ετών, περνούν στην εποχή του «ψηφιακού ταχυδρόμου» με ένα πρόγραμμα που θα εξοπλίζει τους διανοµείς µε φορητές ψηφιακές συσκευές και εφαρμογές που θα αυξήσουν και την αποδοτικότητα της εξυπηρέτησης.

Το μεγάλο στοίχημα για τα ΕΛΤΑ, περνάει από την μετατροπή τους σε έναν digital οργανισμό. Στο πλαίσιο αυτό ήδη έχει ξεκινήσει η συγχώνευση εμπορικών διευθύνσεων και των κέντρων διαλογής, της μητρικής με την θυγατρική EΛTA Courier. Μάλιστα σε ένα δίμηνο εκτιμάται ότι θα υπάρξει πλήρες χρονοδιάγραμμα με απώτερο σκοπό τον μετασχηματισμό του Οργανισμού σε EΛTA Courier.

Ειδικότερα, βασικές λειτουργίες του οργανισμού θα αυτοματοποιηθούν, όπως τα κέντρα διαλογής, η δρομολόγηση των δεμάτων και της αλληλογραφίας, ενώ θα καθιερωθεί νέο σύστημα ιχνηλασιμότητας (track& trace).

Επίσης, θα υιοθετηθούν εργαλεία για την απομακρυσμένη επικοινωνία και συνεργασία και θα ψηφιοποιηθούν υποστηρικτικές λειτουργίες, ώστε να περιοριστεί η γραφειοκρατία, να βελτιστοποιηθεί η αποδοτικότητα και να μειωθεί το λειτουργικό κόστος.

Καινοτόμες και νέες υπηρεσίες όπως online αποστολές, online πληρωμές λογαριασμών και informed visibility, θα υποστηρίξουν το σύστημα λιανικής πώλησης, που σήμερα είναι παρωχημένο.

Ειδικές υπηρεσίες, όπως τα self-service kiosks και τα parcel boxes σε ειδικούς χώρους πρόσβασης θα βελτιώσουν περαιτέρω την εμπειρία των πελατών. Προβλέπεται ακόμη ο «ψηφιακός ταχυδρόμος» που θα ενισχύσει το έργο ταχυδρόμων/ταχυμεταφορέων με ψηφιακά, φορητά εργαλεία και εφαρμογές.
Eθελουσία

Η ολοκλήρωση του προγράμματος εθελούσιας εξόδου, στα ΕΛΤΑ, θεωρείται ως η πιο επιτυχημένη που έχει γίνει, ως αυτή την στιγμή, στην χώρα και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως case study και για άλλες εταιρείες ή οργανισμούς, δημοσίου ή ιδιωτικού φορέα.

Πέραν της μεγάλης μείωσης του λειτουργικού κόστους είναι εύκολα διακριτό ότι αλλάζει τελείως την οικονομική δομή του οργανισμού. Πέραν της μείωσης του προσωπικού, τα ΕΛΤΑ οδηγούνται σε αλλαγή της δομής και του μοντέλου λειτουργίας τους, όπου ένα από τα σενάρια τα οποία εξετάζονται είναι και οι outsourcing υπηρεσίες.

Ακόμα, μελετάται ο εξορθολογισμός και η ανάπτυξη του δικτύου με διερεύνηση των shop in shop σημείων και προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού. Έτσι, οι 3.250 εργαζόμενοι που θα συνεχίσουν στα ταχυδρομεία θεωρούνται αριθμός ικανός να καλύψει την εύρυθμη λειτουργία τους.

Πάντως, αν και η αποχώρηση 1.969 ατόμων από τα 2.000 στα οποία είχε «στοχεύσει» η διοίκηση του Οργανισμού, όπως είχε ειπωθεί, δεν θα προκαλέσει κανένα κενό στην λειτουργία του, καθώς θα υλοποιηθεί σταδιακά εντός ενός 3μήνου, έτσι ώστε τα ΕΛΤΑ να μεταβούν ομαλά και απρόσκοπτα στο νέο μοντέλο λειτουργίας τους, δυστυχώς εμφανίζονται σημαντικά κενά τα οποία επιδεινώνονται και από «βουλευτικές» παρεμβάσεις με την πρόσληψη ανειδίκευτων εργαζομένων.

Εάν η διοίκηση, όπως αναφέρουν στελέχη του Οργανισμού, δεν πάρει γρήγορα μέτρα με κάλυψη των κενών που έχουν δημιουργηθεί από έμπειρο προσωπικό, η εμπορική ζημιά που ήδη έχει αρχίσει να δημιουργείται θα φέρει “βήματα πίσω” την υλοποίηση του δομικού ανασχηματισμού.

Η εξυγίανση των ΕΛΤΑ, όσον αφορά τα δεδομένα του προσωπικού του θεωρείται «τετελεσμένη» και αποτελεί το πρώτο καίριο βήμα από 3 συνολικά- της υλοποίησης ενός πλήρους σχεδίου για τον εκσυγχρονισμό τους και τον μετασχηματισμό τους σε μια μοντέρνα και αποδοτική επιχείρηση.

Ένα, ακόμα, απτό παράδειγμα του εν εξελίξει μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ, είναι ότι από την 1η Ιανουάριου του 2021 έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται, με νομοθετική ρύθμιση, βάσει της οποίας ο ταχυδρόμος παραδίδει γράμμα την 3η μέρα, αντί για την 1η. Το νέο σύστημα διανομής της αλληλογραφίας είναι συμβατό με όσα ορίζονται και εφαρμόζονται διεθνώς, στο πλαίσιο εφαρμογής της καθολικής υπηρεσίας και δημιουργεί μια μεγάλη μείωση κόστους.

Yπενθυμίζεται τέλος ότι, από τα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου, το 100% των μετοχών των ΕΛΤΑ έχει περιέλθει στην Ελληνική Εταιρία Συμμετοχών & Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π.).