Με ανακούφιση υποδέχτηκε το εκλογικό αποτέλεσμα η ακτή Μιαούλη, καθώς, ο πολιτικός συσχετισμός που προέκυψε από τις εκλογές, δεν θα οδηγήσει με βάση τις διακηρύξεις των κομμάτων σε αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ελληνικής και ελληνόκτητης ναυτιλίας.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο ελληνικός εφοπλισμός περιμένει το σχηματισμό κυβέρνησης η οποία θα εξασφαλίσει πολιτική σταθερότητα για το επόμενο διάστημα.

Ο ορίζοντας θα ξεκαθαρίσει περισσότερο εάν γίνει πράξη η εκφρασμένη θέση του πρώτου σε ψήφους στις εκλογές κόμματος της Νέας Δημοκρατίας για επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και βέβαια μετά τις προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησης.

Επισημαίνεται ότι κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου έγινε πολύ συζήτηση για το φορολογικό καθεστώς της ελληνικής ναυτιλίας, κυρίως, από το δεύτερο σήμερα σε ψήφους κόμμα της ελληνικής Βουλής, το ΣΥΡΙΖΑ.

Από την πλευρά των επισήμων φορέων του ελληνικού εφοπλισμού, όπως είναι η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) δεν έγινε χθες κάποια επίσημη παρέμβαση, καθώς εκπρόσωποί της αναμένουν να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για το σχηματισμό κυβέρνησης.

Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Θεόδωρος Βενιάμης, στο τέλος της πολύ επιτυχημένης έκθεσης «Ποσειδώνια» είχε δώσει το στίγμα του εφοπλισμού, σημειώνοντας ότι η ναυτιλία δεν είναι μέρος του προβλήματος, αλλά μέρος της λύσης. “Η ελληνική ναυτιλία δεν υστερεί σε ανταγωνιστικότητα από την ευρωπαϊκή, είναι ωστόσο σε δυσμενή θέση σε σχέση με την ασιατική ναυτιλία.

Αν θέλουμε να παραμείνουμε πρώτοι στον κόσμο θα πρέπει αυτό να το λάβουμε υπόψη και είμαστε σίγουροι ότι, κάθε ελληνική κυβέρνηση θα ήθελε να διατηρηθεί η πρωτιά της ελληνικής ναυτιλίας. Πιστεύουμε ότι δεν θα υπάρξει Έλληνας πρωθυπουργός που θα έχει διαφορετική θέση από αυτή” είχε τονίσει ο κ. Βενιάμης”.

Τα προηγούμενα τρία χρόνια ο ελληνικός εφοπλισμός, στο σύνολό του, ταλαιπωρήθηκε πολύ από τη διάλυση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Εκτός από την ποντοπόρο ναυτιλία, η κατάργηση του ΥΕΝ δημιούργησε προβλήματα και στους άλλους κλάδους της ναυτιλίας, όπως είναι η επιβατηγός.

Χαρακτηριστική από την άποψη αυτή είναι η τοποθέτηση στη “Ν” του κ. Μιχάλη Λάμπρου, αντιπροέδρου της Ένωσης Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, ο οποίος δηλώνει πως η ελληνική ναυτιλία αναμένει ότι θα δημιουργηθεί μία σοβαρή και υπεύθυνη κυβέρνηση η οποία θα προχωρήσει και στην επανίδρυση του υπουργείου Εμπορικής ναυτιλίας. Μία επανίδρυση η οποία θα λειτουργήσει ως κίνητρο για προσέλκυση πλοίων στην ελληνική σημαία. Η επανίδρυση του υπουργείου θα πρέπει να συνδυάζεται, προσθέτει ο κ. Λάμπρος, και με την ενσωμάτωση σε αυτό του Λιμενικού Σώματος.

Μείωση του στόλου

Επισημαίνεται ότι τη διάλυση του πρώην ΥΕΝ έχει επικαλεστεί στο πρόσφατο παρελθόν και η Ελληνική Επιτροπή ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) σαν αιτία μη ενδυνάμωσης του ελληνικού νηολογίου.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το Committee, δυστυχώς μείωση καταγράφει ο υπό ελληνική σημαία στόλος, τόσο σε χωρητικότητα, όσο και σε αριθμό πλοίων ως αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης ανησυχητικής κατάστασης γύρω από τη δομή του διοικητικού φορέα του ελληνικού νηολογίου.

Τα υπό ελληνική σημαία πλοία μειώθηκαν κατά 107 τα δύο τελευταία χρόνια. Επίσης το ελληνικό νηολόγιο πέρασε στη δεύτερη θέση μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης πίσω από το Νηολόγιο της Μάλτας, η δύναμη του οποίου αυξήθηκε λόγω και της προτίμησής του από Ελληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ΕΕΕ.

Τα υπό ελληνική σημαία πλοία (1.000 gt και άνω) μειώθηκαν (στις 3 Μαρτίου 2012) στα 862 μεταφορικής ικανότητας 74.504.230 dwt έναντι 917 πλοίων το 2011 (τον ίδιο μήνα) και 969 το 2010 (79.712.501 dwt το 2011 και 80.502.206 dwt το 2010).

Τέλος, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής που ανακοινώθηκαν χθες για το μήνα Απρίλιο η δύναμη του Ελληνικού Εμπορικού Στόλου, από πλοία 100 κοχ και άνω, σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Απριλίου του 2011, παρουσίασε μείωση κατά 3,1% έναντι μείωσης 2,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2011 προς το 2010.

Η Ολική Χωρητικότητα του Ελληνικού Εμπορικού Στόλου, από πλοία 100 κοχ και άνω, το μήνα Απρίλιο του 2012 σε σύγκριση με την αντίστοιχη χωρητικότητα του Απριλίου 2011, παρουσίασε αύξηση 2,4%, έναντι αύξησης 1,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2011 προς το 2010.

Λάμπρος Καραγεώργος

Πηγή: naftemporiki