pantermalis-dimitrisΗ οικονομική κρίση και το πλήγμα στον τουρισμό δεν στάθηκαν ικανά για να μειώσουν το ενδιαφέρον των ξένων τουριστών που έρχονται από όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης για να επισκεφθούν το Μουσείο της Ακρόπολης.

Της Μαρίας Ακριβού

Σε αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο Tourismtoday.gr ο Πρόεδρος του ΔΣ του Μουσείου της Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμαλής επιβεβαιώνει τη θετική κίνηση του Μουσείου τονίζοντας ότι στα τρεισήμισι χρόνια λειτουργίας του περισσότεροι από 5.000.000 επισκέπτες έχουν περάσει το κατώφλι του. Για τον ίδιο το Μουσείο της Ακρόπολης αποτελεί αναμφίβολα ένα μέσο προώθησης του ελληνικού τουρισμού. Στο βαθμό που του επιτρέπεται και σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού διοργανώνει εκδηλώσεις για την τόνωση του ελληνικού τουρισμού με πιο πρόσφατη την διοργάνωση του ελληνορωσικού τουριστικού φόρουμ στο οποίο έδωσαν το παρόν 48 από τους κορυφαίους Tour Operators της Ρωσίας. Ο κ. Παντερμαλής προσθέτει ότι το Μουσείο δεν δέχεται κάποιου είδους χρηματοδότηση, αλλά χάρη στην επαρκή προβολή από το αρμόδιο Υπουργείο έχει αποκτήσει «θαμώνες» και με αυτό τον τρόπο καταφέρνει και συντηρεί τα εκθέματά του.

 

“Το Μουσείο έχει προβληθεί αρκετά στο εξωτερικό. Ήδη, από τη μεταφορά των έργων από το παλιό μουσείο στο νέο, το Μουσείο της Ακρόπολης είχε γίνει γνωστό σε όλη την υφήλιο. Από την Κίνα έως το Λος Άντζελες και από τη Σουηδία έως την Αίγυπτο, και πιστεύω ότι η προβολή – στο επίπεδο που γίνεται – είναι ικανοποιητική.”

Αναφερόμενος στις προοπτικές του ελληνικού τουρισμού βλέπει το ποτήρι μισογεμάτο υποστηρίζοντας πως τα χειρότερα έχουν περάσει και πως θα δούμε καλύτερες μέρες, αρκεί να αναθεωρήσουμε τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουμε τα πράγματα. Δεν παραλείπει να σχολιάσει τις δηλώσεις του Βρετανού Πρωθυπουργού David Cameron για τα μάρμαρα του Παρθενώνα, χαρακτηρίζοντάς τες ως ατυχείς, ενώ τονίζει ότι το Μουσείο εκπονεί δράσεις ενημέρωσης των νέων για την πολιτιστική σημασία των μαρμάρων. Αυξάνοντας τις δραστηριότητές του στους εκθεσιακούς χώρους µε εμπλουτισμό των συλλογών του και βελτίωση του τρόπου παρουσίασης σπουδαίων εκθεμάτων του, το Μουσείο της Ακρόπολης φιλοδοξεί μέσα στο 2013 να αυξήσει τον αριθμό των επισκεπτών του, διατηρώντας παράλληλα την τιμή των εισιτηρίων σε χαμηλά επίπεδα.

Κάνοντας έναν απολογισμό των τρεισήμισι ετών λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης, σε τι επίπεδα κινήθηκε η επισκεψιμότητα και ποια τα οικονομικά οφέλη;

Η λειτουργία του Μουσείου είναι περίπου τρεισήμισι χρόνια και στο διάστημα αυτό έχουμε ξεπεράσει τα πέντε εκατομμύρια επισκέπτες. Οικονομικά οφέλη το Μουσείο δεν έχει. Βγάζει τα χρήματά του για τη συντήρησή του, για την πληρωμή του προσωπικού του.

Ποιες είναι οι εντυπώσεις των ξένων που επισκέπτονται το Μουσείο; Τι θα ήθελαν να αλλάξει;

Οι πληροφορίες που έχουμε συλλέξει από στατιστικές και ερωτηματολόγια που δώσαμε για το Μουσείο της Ακρόπολης είναι από καλές έως πάρα πολύ καλές και αρκετές θα τις χαρακτήριζα ενθουσιώδεις. Αυτά είναι τα στοιχεία από τους ξένους τουρίστες αλλά τα περισσότερα θετικά σχόλια έρχονται από Έλληνες. Υπάρχουν αρκετοί Έλληνες οι οποίοι έχουν γίνει θαμώνες στο Μουσείο. Ένα 25% δηλαδή, έχει έρθει πάνω από τρεις φορές στο Μουσείο. Αυτό που επιθυμούν είναι να αυξήσουμε την ψηφιακή πληροφόρηση στο Μουσείο, πράγμα το οποίο κάνουμε.

Πάντως το Μουσείο της Ακρόπολης εξακολουθεί και διατηρεί τα εισιτήρια σε χαμηλά επίπεδα, συγκριτικά με άλλα Μουσεία του εξωτερικού.

Αυτό το κάνουμε συνειδητά, γιατί νομίζουμε ότι δεν μπορεί μέσα στην κρίση να αυξήσει κανείς το εισιτήριο. Εξάλλου, η πολιτική μας είναι να έρχεται ο κόσμος στο Μουσείο, να τον διευκολύνουμε να το επισκεφθεί και να αισθάνεται πάρα πολύ άνετα. Εμείς θέλουμε να γίνει κομμάτι στη ζωή των Ελλήνων και του οποιουδήποτε.

Ποιές εκθεσιακές δράσεις βρίσκονται σε εξέλιξη αυτή την περίοδο;

Αυτή την περίοδο, η βασική μας εκθεσιακή δράση είναι τα χρώματα στα Αχαϊκά αγάλματα. Όπως ξέρετε το Μουσείο έχει την πλουσιότερη συλλογή στον κόσμο Αχαϊκών έργων, τα οποία διατηρούν τα χρώματά τους πάνω στο μάρμαρο και στα γλυπτά. Η δεύτερη εκθεσιακή δράση που έχουμε, είναι η παρουσίαση στο κοινό της τρισδιάστατης μεταφοράς της φόρμας από ένα μοντέλο σε μάρμαρο για να γίνει το πρωτότυπο γλυπτό.

Θεωρείτε ότι η προβολή του Μουσείου είναι αρκετή για να αποτελέσει πόλο έλξης για τους ξένους τουρίστες; Τι κινήσεις θα πρέπει να γίνουν από το αρμόδιο Υπουργείο;

Θεωρώ ότι το Μουσείο έχει προβληθεί αρκετά στο εξωτερικό. Ήδη, από τη μεταφορά των έργων από το παλιό μουσείο στο νέο, το Μουσείο της Ακρόπολης είχε γίνει γνωστό σε όλη την υφήλιο. Από την Κίνα έως το Λος Άντζελες και από τη Σουηδία έως την Αίγυπτο, και πιστεύω ότι η προβολή – στο επίπεδο που γίνεται – είναι ικανοποιητική. Προσωπικά πιστεύω στο ότι βοηθά λιγότερο μια προγραμματισμένη δημοσιότητα και προβολή συγκριτικά με την ενθουσιώδη εμπειρία που μεταδίδει ένας επισκέπτης στους φίλους του, στους γνωστούς του ή και στους συγγενείς του. Η καλύτερη διαφήμιση είναι αυτή που γίνεται από στόμα σε στόμα.

Παρόλ’ αυτά, είναι ικανοποιητική η χρηματοδότηση από το κράτος προκειμένου να συντηρηθούν τα εκθέματα; Η κρίση έχει οδηγήσει σε περικοπές σε αυτό το κομμάτι;

Εμείς είχαμε ένα μεγάλο προνόμιο έως τώρα, να μην έχουμε χρηματοδότηση. Όπως προανέφερα συντηρούμαστε από τα έσοδά μας και επομένως, έχουμε άμεση σχέση και με το οικονομικό γίγνεσθαι. Παρά τα όσα περνάμε ως χώρα, εμείς καταφέρνουμε να διοικούμε το Μουσείο χωρίς πρόβλημα, αλλά βέβαια η κρίση είναι κάτι που το βιώνουμε .

Με ποιό τρόπο μπορεί το Μουσείο της Ακρόπολης να χρησιμοποιηθεί ως μέσο προώθησης του ελληνικού τουρισμού; Πριν από λίγο καιρό φιλοξενήσατε το ελληνορωσικό τουριστικό φόρουμ, το οποίο σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Θα γίνουν αντίστοιχες εκδηλώσεις μέσα στο τρέχον έτος;

Το Μουσείο παίζει συνεχώς αυτό το ρόλο που λέτε. Είναι ένα μέσο προώθησης του ελληνικού τουρισμού. Ωστόσο από ένα σημείο και μετά τα πράγματα πηγαίνουν πέραν από τις δικές του αρμοδιότητες και περνούν στο Υπουργείο Τουρισμού, το οποίο είναι αρμόδιο να κάνει τις εν λόγω κινήσεις.

Ποια τα επόμενα σχέδια της διοίκησης του Μουσείου; Ως προς την επισκεψιμότητα του Μουσείου έχετε θέσει κάποιους στόχους για φέτος;

Η επισκεψιμότητα θα προκύψει. Αυτό που κάνουμε εμείς είναι να αυξάνουμε συνεχώς τις ποιοτικές παροχές στο Μουσείο. Παραδείγματος χάρη, έρχεται πάρα πολύς κόσμος όταν κάνουμε τα μουσικά απογευματινά, κάθε δεύτερη Παρασκευή. Διοργανώσαμε εκδήλωση με ιρλανδικά τραγούδια και θα συνεχίσουμε με πολωνική μουσική. Η αλήθεια είναι ότι ο κόσμος που έρχεται βλέπει το Μουσείο και ακούει και μουσικές συγχρόνως. Είμαστε στραμμένοι στους επισκέπτες μας, αυξάνουμε συνεχώς τις υπηρεσίες μας προς αυτούς. Εννοείται πως σχεδιάζουμε να κάνουμε ακόμα περισσότερα πράγματα στους εκθεσιακούς χώρους. Είναι κάτι που θα το ανακοινώσουμε εν καιρώ.

Λόγω της ιδιότητάς σας ταξιδεύετε στο εξωτερικό και μας εκπροσωπείτε. Θεωρείται ότι είναι ρεαλιστικοί οι στόχοι που έχουν τεθεί για φέτος, σε ό,τι αφορά τον ελληνικό τουρισμό; Έχει αρχίσει να αλλάζει αυτό το αρνητικό κλίμα που δημιουργήθηκε από τα διεθνή μέσα για τη χώρα μας;

Η Ελλάδα ήταν πάντα συμπαθής στο εξωτερικό και στη Δύση, αλλά και στην Ανατολή. Με αυτή την κρίση περάσαμε μια δύσκολη φάση και νομίζω ότι σιγά σιγά επανέρχονται τα πράγματα εκεί που ήταν και νομίζω ότι θα πάνε και καλύτερα. Ως αποδέκτες δεν θα πρέπει να θεωρούμε μόνο το κοινό του εξωτερικού, είμαστε κι εμείς που παίζουμε ένα βασικό ρόλο. Πρέπει να επανεξετάσουμε και τις δικές μας συμπεριφορές, τις δικές μας δράσεις και το τι προσφέρουμε εμείς. Πιστεύω ότι υπάρχει καλή διάθεση και υπάρχουν όλες οι δυνατότητες για μια πραγματική ανάκαμψη, μια ανάκαμψη που να έχει μέλλον όμως.

Πώς σχολιάζετε τις πρόσφατες δηλώσεις του Βρετανού πρωθυπουργού David Cameron αναφορικά με τα μάρμαρα του Παρθενώνα; Υπάρχει κάποια εξέλιξη σε αυτό το θέμα;

Θα τις χαρακτήριζα «ατυχείς», διότι δεν έχει καμία σχέση το διαμάντι από τις Ινδίες με τα μάρμαρα και τα γλυπτά του Παρθενώνα. Το μεν αποτελούσε ιδιοκτησία των Ινδών, το άλλο είναι προϊόν ενός ολόκληρου πολιτισμού. Είναι δημιουργία ανθρωπίνων χεριών και όχι της φύσης. Εκφράζει μια ιστορική περίοδο, η οποία υπήρξε μια περίοδος πρότυπο και καθοριστική για την εξέλιξη του δυτικού πολιτισμού. Συνεπώς, είναι δυο άσχετα πράγματα. Όσον αφορά το θέμα της επιστροφής των μαρμάρων, στο επίπεδο του Μουσείου υπάρχει μια προσπάθεια η οποία γίνεται με στόχο τα γλυπτά του Παρθενώνα να αποκτήσουν ενδιαφέρον κυρίως στους νέους ανθρώπους. Πρέπει να τονίζει κανείς συνεχώς τη σημασία των γλυπτών αυτών και να την τονίζει έμπρακτα, υλοποιώντας ένα πρόγραμμα τρισδιάστατης σάρωσης των υλικών τα οποία θα περάσουν στο διαδίκτυο και οι επισκέπτες θα μπορούν πραγματικά να τα χαίρονται με έναν απλό και εύκολο τρόπο.