Το μεγαλύτερο σχέδιο υποδομής της περιοχής της Βαλτικής εδώ και περίπου έναν αιώνα είναι πλέον επίσημα σε εξέλιξη, με πολλά τμήματα της νέας σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας Rail Baltica να είναι τώρα υπό κατασκευή.
Τα προτεινόμενα επιβατικά τρένα της Rail Baltica είναι σχεδιασμένα να λειτουργούν με τελικές ταχύτητες 234 km/h (περίπου 145 mph) και να παρέχουν απρόσκοπτες συνδέσεις με την υπόλοιπη ΕΕ.
Μόλις ολοκληρωθεί, η σιδηροδρομική γραμμή μήκους 870 χιλιομέτρων (540 μιλίων) θα εκτείνεται από τη Βαρσοβία στα νότια μέχρι το Ταλίν στα βόρεια και τον Φινλανδικό Κόλπο.
Σκοπός του έργου είναι να παρέχει μια σιδηροδρομική σύνδεση υψηλής ταχύτητας που θα συνδέει τις πρωτεύουσες των χωρών της Βαλτικής Εσθονίας, Λετονίας και Λιθουανίας με την υπόλοιπη Ευρώπη μέσω της πολωνικής πρωτεύουσας.
Το συνολικό εκτιμώμενο κόστος του προγράμματος στα 5,8 δις. ευρώ (σήμερα ισοδυναμεί με περίπου 5,8 δις. δολάρια ΗΠΑ) είναι τρομακτικό, αλλά η ανάλυση κόστους-οφέλους της Rail Baltica έδειξε ότι το έργο θα μπορούσε να αποφέρει έως και 16,2 δις. ευρώ (περίπου 16,2 δις. δολάρια ΗΠΑ) σε ποσοτικοποιήσιμα οφέλη.
Παράλληλα, μόνο η κατασκευή του έργου αναμένεται ότι θα δημιουργήσει περίπου 36.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Μόλις ολοκληρωθεί, η Rail Baltica θα αντιπροσωπεύει τον νεότερο κλάδο του διαδρόμου Βόρειας Θάλασσας-Βαλτικής της ΕΕ, μιας διευρωπαϊκής διαδρομής που συνδέει σημαντικές πόλεις όπως το Ρότερνταμ, το Βερολίνο και η Βαρσοβία. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί κάποια στιγμή το 2026.