του Χάρη Ντιγριντάκη
Τροχοδρομεί προς την κατασκευή του το αεροδρόμιο του Καστελίου στο Ηράκλειο της Κρήτης. Μια διαδικασία που μέχρι πρότινος φαινόταν ατελεύτητη δείχνει ότι προχωρά, μέσα από ευάριθμες παράλληλες ενέργειες, όπως αυτή της επιλογής του Ανεξάρτητου Μηχανικού, που η τελεσφόρησή της σηματοδοτεί την επιτάχυνση της δημιουργίας του εμβληματικού έργου για τον τουρισμό της Κρήτης.
Και τούτο διότι μετά από σκληρή μάχη ανάμεσα σε 3 εταιρείες (από τις 4 που κατήλθαν) που όπως
διεφάνη είχαν προσφορές οι οποίες δεν απείχαν ιδιαίτερα, τελικά τον τίτλο του Ανεξάρτητου Μηχανικού για το Αεροδρόμιο στο Καστέλι, όπως όλα δείχνουν τον κερδίζει η αμερικανική Hill International.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες η αμερικανικών συμφερόντων εταιρεία που έχει αναλάβει σημαντικά συμβόλαια τα τελευταία χρόνια ανά τον κόσμο αναδείχθηκε προσωρινός μειοδότης για το
έργο.
Στο επόμενο διάστημα αναμένεται να περαιωθεί ο έλεγχος των σχετικών εγγράφων, προκειμένου η Hill
International να οριστικοποιηθεί ως οριστικός ανάδοχος.
Υπογραμμίζεται ότι τα 4 σχήματα που διεκδίκησαν το έργο είναι τα εξής :
1. Έ/Π “OBERMEYER PLANEN + BERATEN GmbH – Yooshin ENGINEERING CORPORATION”
2. Έ/Π “HILL INTERNATIONAL N.V. – HILL INTERNATIONAL ENGINEERING CONSULTANCY
LLC”
3. Έ/Π “AECOM LIMITED – AECOM INFRASTRUCTURE & ENVIRONMENT UK LIMITED”
4. Έ/Π “SOCIETÀ PER AZZIONI ESERCIZI AEROPORTUALI S.E.A. – PROINTEC S.A.U.”
Πλέον απομένει η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η κύρωση από τη Βουλή των
Ελλήνων, με το έργο παραχώρησης του Νέου Αεροδρομίου στο Καστέλι να είναι το πλέον προχωρημένο
για να ξεκινήσει, το οποίο μάλιστα και θα είναι το πρώτο έργο νέας γενιάς.
Υπενθυμίζεται ότι τα έργα ανέγερσης του αεροδρομίου σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού θα
διαρκέσουν 5 χρόνια με σκοπό να ξεκινήσει η λειτουργία του νέου αεροδρομίου την καλοκαιρινή περίοδο του 2023 αντικαθιστώντας το σημερινό, κορεσμένο Αεροδρόμιο Ν.Καζαντζάκης που βρίσκεται εντός του αστικού ιστού της πόλης του Ηρακλείου.
Η σύμβαση που υπογράφεται 9 χρόνια μετά την πρώτη του εξαγγελία, θα υπογραφεί από την κοινοπραξία Ariadne Airport Group, στην οποία συμμετέχουν η ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR Airports Limited (με 10%).
Η συγκεκριμένη κοινοπραξία κατέθεσε και τη μοναδική προσφορά για το έργο, η οποία ανέρχεται σε 480 εκατ.ευρώ, δηλαδή πολύ χαμηλότερα από τα 850 εκατ. ευρώ που προέβλεπε ο προϋπολογισμός του υπουργείου Υποδομών.
Με βάση τον σχεδιασμό της κοινοπραξίας, το χρηματοοικονομικό μοντέλο του έργου δεν περιλαμβάνει
δανεισμό από Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ή άλλους φορείς.
Έτσι το δημόσιο θα έχει αυξημένο ποσοστό (46%) στην εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου και μειωμένη χρηματοδοτική συμβολή κατά 40 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με την παραπάνω προσφορά, το Ελληνικό Δημόσιο θα ξεκινήσει να εισπράττει μερίσματα από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του αεροδρομίου ενώ παράλληλα, δεν θα υπάρξει επιβάρυνση για το δημόσιο χρέος, σημαντικός παράγοντας για τα οικονομικά της χώρας.
Τα τέλη χρήσης του αεροδρομίου θα ξεκινούν από περίπου 20 ευρώ και μεσοσταθμικά θα περιορίζονται στα 17 ευρώ ανά επιβάτη.
Υπογραμμίζεται ότι το αντικείμενο του Έργου περιλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση,
λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αερολιμένα Καστελίου Πεδιάδος εντός της
Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου Κρήτης που συνίσταται σε όλες τις απαραίτητες έρευνες, μελέτες,
κατασκευές, συστήματα και εξοπλισμό για τη λειτουργία του Νέου Αερολιμένα, που θα αντικαταστήσει το σημερινό εν λειτουργία αεροδρόμιο Ηρακλείου στην περιοχή της Αλικαρνασσού.
Το νέο αεροδρόμιο Καστελίου χωροθετείται σε επαφή με το στρατιωτικό αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος Νομού Ηρακλείου και θα λειτουργεί παράλληλα με αυτό.
Το αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει ένα διάδρομο κατηγορίας Ε, μήκους 3.200 μέτρων, έναν τροχόδρομο παράλληλο με τον διάδρομο κατηγορίας Ε πλάτους 23 μέτρων, με πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις κατ’ ελάχιστο συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο κατ’ ελάχιστο συνδετήριους τροχόδρομους μεταξύ του Αεροδρομίου και του Στρατιωτικού Αεροδρομίου.
Παράλληλα προβλέπονται, 27 θέσεις στάθμευσης στην Πίστα, με δυνατότητα Αυτόνομης Προσέγγισης και Απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε Θέση Στάθμευσης (έναντι 25 που ήταν ο ελάχιστος επιτρεπτός αριθμός κατά τη Διακήρυξη), δεκαεννέα Αίθουσες Αναμονής Επιβατών (έναντι 12 που ήταν ο ελάχιστος επιτρεπτός αριθμός κατά την Διακήρυξη).