της Σοφίας Πρωτονοταρίου

Το θέμα της ομαδικότητας και του περιορισμού του εγώ είναι ευαίσθητο για εμάς του Έλληνες- άλλωστε η παιδεία και η κουλτούρα βελτιώνεται αργά, σίγουρα με αργότερο ρυθμό απ΄ό,τι απαιτεί ο νέος always connected κόσμος που ζούμε.

Στο πλαίσιο αυτό, είναι αναμενόμενο να βιώνουμε ακόμα πιο έντονα τον – έτσι κι αλλιώς δικαιολογημένο – δισταγμό για την απόφαση σύναψης μιας στρατηγικής συνεργασίας, ιδίως όταν αυτή πρόκειται να συνδέσει κατ΄όνομα και κυριολεξία ανταγωνιστικές μεταξύ τους επιχειρήσεις.

Παρακάτω παρατίθενται 3 βασικά ζητήματα, που συχνά προκύπτουν σε επιχειρηματίες όταν αναρωτιούνται για τη συμμετοχή τους σε στρατηγικές πρωτοβουλίες συμμαχίας:

 

1. “Πώς μπορώ να συναναπτύσσομαι, αφού στοχεύουμε στο ίδιο κοινό;”

Η αλήθεια είναι ότι μια επιτυχημένη συνεργασία δεν βασίζεται στον ανταγωνισμό για το ίδιο ακριβώς κοινό. Αντιθέτως, επιτρέπει στις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις να διαφοροποιήσουν και να εμπλουτίσουν τις προσφορές τους, προσελκύοντας έτσι διαφορετικά τμήματα της αγοράς. Ενώνοντας συμπληρωματικές δυνάμεις, δημιουργούνται νέες ευκαιρίες ανάπτυξης για όλους.

2. “Πώς μπορώ να διατηρώ το χαρακτήρα μου, να μην καταλήξουμε να είμαστε όλοι ίδιοι; Συνεργασία σημαίνει ότι όλοι θα κάνουμε ή θα λέμε τα ίδια;”

Σίγουρα όχι. Το κλειδί για μια επιτυχημένη συνεργασία είναι να αναγνωρίσετε και να αξιοποιήσετε τις μοναδικές ικανότητες και την ταυτότητα της επιχείρησής σας. Δεν πρόκειται για ομογενοποίηση, αλλά για τον συνδυασμό διαφορετικών δυνατοτήτων που συμπληρώνουν η μία την άλλη. Έτσι δημιουργείται μια πιο ολοκληρωμένη και ελκυστική πρόταση για τους πελάτες.

3. “Τι ρισκάρω να χάσω και πώς μπορώ να διασφαλίσω ότι μόνο θα κερδίζω;”

Όπως σε κάθε επιχειρηματική απόφαση, ο εντοπισμός ανησυχιών και αντιλαμβανόμενων κινδύνων είναι το πρώτο καλό βήμα για να τους ελαχιστοποιήσετε

  • Καθορίστε εκ των προτέρων σαφείς ρόλους, ευθύνες και όρια για όλους τους συμμετέχοντες
  •  Ξεκινήστε με συμφωνίες μικρής κλίμακας για να “δοκιμάσετε” πρώτα τη σχέση πριν προχωρήσετε σε μεγαλύτερες δεσμεύσεις.
  • Η ανοιχτή επικοινωνία είναι σημαντική για να εντοπίζετε έγκαιρα τυχόν προβλήματα. Δημιουργείστε πλαίσια αποτελεσματικής επαγγελματικής επικοινωνίας μεταξύ σας.
  • Ο εξαρχής σχεδιασμός που έχει προβλέψει περιθώρια βελτιστοποίησης, αλλαγών ή επαναπροσδιορισμό επιμέρους στόχων είναι ουσιαστικής σημασίας
  • Η παρακολούθηση των αποτελεσμάτων με ποσοτικούς δείκτες και γενικά η πρόσβαση στη λήψη της αντικειμενικής αλήθειας ωριμάζει την επιχειρηματική οντότητα της επιχείρησης και την οδηγεί σε μία στρατηγική αντιμετώπιση του μέλλοντος
  • Η διαμεσολάβηση μίας ουδέτερης πλευράς – συντονιστή, για τον καθορισμό του πλαισίου, την επίβλεψη της συνεργασίας και τη διάρθρωσή της με κανόνες είναι βασικός μοχλός επιτυχίας, ιδίως όταν η εμπειρία του φέρνει υπεραξία στη διαμεσολάβηση.

Τέλος, το πιο σημαντικό σε όλο αυτό το πλαίσιο είναι να αντιληφθούν οι συμμετέχοντες τη διαφορά της μακροπρόθεσμης στόχευσης από τη βραχυπρόθεσμη πυρόσβεση. Η επιχειρηματική πορεία έχει συνεχώς έκτακτα. Η μεγάλη ευκαιρία, ξεπερνώντας τους δισταγμούς και τολμώντας αυτή την επανεκκίνηση, συνίσταται στο να αποκτήσει ο επιχειρηματίας νέα κιάλια, που όχι μόνο θα τον ενδυναμώσουν να δει καθαρότερα το μέλλον, αλλά θα τον προστατέψουν από την υπερσπατάλη των διοικητικών του πόρων στο μικρόκοσμο του παρόντος και του βραχυπρόθεσμου.