Πραγματοποιήθηκε με κάθε επισημότητα, η τελετή θεμελίωσης του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Κρήτης, στο Καστέλι Ηρακλείου.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έβαλε σήμερα το θεμέλιο λίθο του νέου αεροδρομίου -ένα από τα μεγαλύτερα έργα στην Κρήτη που φιλοδοξεί να αυξήσει σημαντικά την τουριστική κίνηση στο νησί- λέγοντας χαρακτηριστικά ότι “το αεροδρόμιο Καστελίου θα είναι το καλύτερο στη χώρα”.
Πρόκειται όπως τόνισε ο κ. Μητσοτάκης για “το πιο σύγχρονο αεροδρόμιο, το πιο φιλικό προς το περιβάλλον. Θα βρίσκεται στην καρδιά της Ανατολικής Μεσογείου, σε απόσταση μικρότερη των 4 ωρών από τις μεγάλες πρωτεύουσες της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής. Θα μετατρέψει, δηλαδή, την Κρήτη σε τουριστικό προορισμό και κόμβο αεροπορικό ολόκληρο το χρόνο και σε όλες τις εποχές. Ο αερολιμένας «Νίκος Καζαντζάκης» δεν επαρκεί για τα 8 εκατομμύρια επιβάτες, που διέρχονται από αυτόν, ενώ το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου που θεμελιώνεται σήμερα -ένα έργο που βάλτωνε για χρόνια- σε πέντε χρόνια θα γίνει το κόσμημα του νησιού και θα είναι έτοιμο να υποδεχτεί τους ταξιδιώτες του”.
Το Αεροδρόμιο Καστελίου θα δημιουργήσει περίπου 7000 – 7500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του Αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών κ.α.).
Η αναπτυξιακή δυναμική που θα προσδώσει στην περιοχή το Νέο Αεροδρόμιο, θα οδηγήσει και σε ενίσχυση της έμμεσης απασχόλησης, σε τομείς όπως για παράδειγμα ο τουρισμός και το εμπόριο. Βάσει των στοιχείων υπολογίζεται ότι το Αεροδρόμιο Καστελίου θα δημιουργήσει περίπου 35.000 με 37.000 θέσεις έμμεσης απασχόλησης.
Κυριάκος Μητσοτάκης: “Η σύμπραξη σηματοδοτεί την πρώτη μεγάλη επένδυση ινδικής εταιρείας στην Ελλάδα”
Η εταιρεία που θα λειτουργεί και εκμεταλλεύεται το αεροδρόμιο, είναι η Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης (ΔΑΗΚ).
Στην ΔΑΗΚ συμμετέχει η ΤΕΡΝΑ του Ομίλου Περιστέρη με ποσοστό 32,46%, η Ινδική GMR AirportsLimited, με 21,64% και το ελληνικό Δημόσιο, με 45,9%. Κατασκευαστής του έργου δαπάνης 480 εκατ. ευρώ είναι η ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου θα ανέλθει σε 180 εκατ. ευρώ έναντι 220 εκατ. ευρώ που προβλεπόταν, κατά μέγιστο ποσό, στη διακήρυξη του διαγωνισμού, καταβλητέα εντός 360 ημερών από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης.
“Η σύμπραξη, τόνισε ο πρωθυπουργός σηματοδοτεί την πρώτη μεγάλη επένδυση ινδικής εταιρείας στην Ελλάδα. Κι εγγυάται γρήγορο αποτέλεσμα. Οι δυνατότητες του νέου αεροδρομίου εγγυώνται την επάρκεια και τη δυναμική του και για τις μελλοντικές ανάγκες. Πάρα πολύ σημαντικό το ότι θα απελευθερωθούν προς αξιοποίηση το υπάρχον αεροδρόμιο. Το μέλλον αυτής της περιοχής στην Νέα Αλικαρνασσό θα έχει τη σφραγίδα των κατοίκων της. Δεν υπάρχουν περιθώρια για νέες αρνητικές εμπειρίες σαν το Ελληνικό”.
Ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι οι διαδικασίες για τον ΒΟΑΚ θα τρέξουν άμεσα και ότι με αυτά τα δυο μεγάλα έργα θα είναι απόλυτα συνεπείς στις προεκλογικές τους δεσμεύσεις.
Έτοιμο σε 60 μήνες
Η σύμβαση προβλέπει έξι τμηματικές προθεσμίες από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης (σύνολο 60 μήνες). Θα είναι δηλαδή έτοιμο σε 5 χρόνια από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης (07/02/2020) και η σύμβαση προβλέπει έξι τμηματικές προθεσμίες για την ολοκλήρωση του έργου.
Η Συμβατική διάρκεια Περιόδου Παραχώρησης είναι τα 35 έτη από την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης (07/02/2020) και συμπεριλαμβάνει την Περίοδο Μελέτης-Κατασκευής.
Kατά την Περίοδο Μελέτης-Κατασκευής του έργου θα απασχοληθούν 2.000 εργαζόμενοι, ενώ κατά τη διάρκεια λειτουργίας αρκετές εκατοντάδες.
Κώστας Καραμανλής: “Η Κρήτη σε νέα εποχή”
“Είναι το πρώτο βήμα να μπει η Κρήτη σε μια νέα εποχή. Το έργο είναι καθοριστικό για την ανάπτυξη και την αναβάθμιση της Κρήτης, επεσήμανε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.
Το νέο αεροδρόμιο θα αναβαθμίσει ουσιαστικά τον γεωπολιτικό ρόλο της Κρήτης. Είναι ένα εθνικά κρίσιμο έργο υποδομής, που επιτρέπει να γίνει πράξη ο στόχος της κυβέρνησης: να γίνει η Ελλάδα κόμβος στην νοτιοανατολικη Μεσόγειο.
Τα μεγάλα έργα δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση, σε κανένα κόμμα. Είναι εργαλεία προόδου. Ανήκουν στον λαό. Η κυβέρνηση της ΝΔ, το 2004-2009 έβαλε το έργο στις ράγες. Αναγνωρίζουμε το λιθαράκι του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά με δική του ευθύνη, εξαιτίας λανθασμένων χειρισμών του, εδώ και ένα χρόνο δεν είχε ξεκινήσει. Καταφέραμε να λύσουμε το θέμα της συμβατικής κρατικής ενίσχυσης και πήραμε το πράσινο φως. Με σοβαρότητα, το έργο θα είναι έτοιμο σε πέντε χρόνια από τώρα. Βασικός μας στόχος να διασφαλίσουμε την ασφάλεια, την ποιότητα και την αισθητική”.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
- Διάδρομος προσγείωσης – απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας κατά ICAO 4E.
- Παράλληλος τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους.
- 8 συνδετήριοι τροχόδρομοι του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο.
- Δύο συνδετήριοι τροχοδρομοι με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
Χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (apron) για 27 απομακρυσμένες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E (ή 10+2 σταθερές θέσεις στάθμευσης Κατηγορίας C). - Τερματικό κτήριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000 τ.μ. Από αυτά τα 13.000 τ.μ. θα είναι χώροι εμπορικών χρήσεων και περίπου 1.000 τ.μ. μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι.
- 11 κτήρια – εγκαταστάσεις απαραίτητα για τη λειτουργία του αεροδρομίου (μεταξύ άλλων Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιριών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150 kV κ.λ.π.).
- Χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (ΙΧ, Ταξί, Αστικά-Εμπορικά Λεωφορεία).
Τα τοπικά έργα νέων οδών σύνδεσης αεροδρομίου με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο
- Παρεμβάσεις επί του ΒΟΑΚ για την κατασκευή του νέου Α/Κ Χερσονήσου με επεμβάσεις αναβάθμισης των χαρακτηριστικών των τοπικών οδών προς Χερσόνησo.
- Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου μήκους περίπου 18km, 2 κλάδων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος.
- Αποκατάσταση της υφιστάμενης Ε.Ο. Χερσόνησος – Καστέλι στα σημεία επιρροής από την νέα οδό σύνδεσης ΒΟΑΚ – Αεροδρομίου.
- Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με την Οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους περίπου 6km, με 1 λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος.
- Περιμετρική οδός Καστελίου μήκους 1,5km.
- Εξωτερικό περιμετρικό δίκτυο Αεροδρομίου με την αναβάθμιση των χαρακτηριστικών των υφιστάμενων οδών που επηρεάζονται εκτιμώμενου συνολικού μήκους 20km