Όσοι προγραμματίζουν διακοπές στις Ηνωμένες Πολιτείες, μπορεί να το ξανασκεφτούν. Το προσχέδιο του προϋπολογισμού που κατέθεσε την περασμένη εβδομάδα η κυβέρνηση Τραμπ δίνει «ψίχουλα» στην Brand USA, τον φορέα που συστήθηκε το 2010 και υπάγεται στο Υπουργείο Εμπορίου με αντικείμενο την τουριστική προβολή των ΗΠΑ.
Το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου, όμως, είχε ως αποτέλεσμα η τουριστική προβολή να μπει σε δεύτερη μοίρα –μια τάση που το Κογκρέσο, η κυβέρνηση Ομπάμα και ο αμερικανικός τουριστικός κλάδος των 250 δισ. δολαρίων δεν βλέπουν την ώρα να αντιστραφεί.
Η Brand USA, πάντως, επιμένει ότι δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, αφού υπολογίζει ότι για κάθε 1 δολάριο που δαπανάται στο μάρκετινγκ, η χώρα κερδίζει 21,20 δολάρια σε τουριστικές δαπάνες, σύμφωνα με τον συμβουλευτικό όμιλο Tourism Economics Inc. Ο δημόσιος φορέας ιδιωτικού δικαίου υποστηρίζει ότι, χάρη στο δικό του έργο, το 2016 οι τουρίστες αυξήθηκαν κατά 1,2 εκατ. εκτινάσσοντας τα έσοδα από τον τουρισμό κατά 4 δισ. δολάρια.
Για το «ψαλίδι» στον προϋπολογισμό, ο Άνταμ Σακς, πρόεδρος της Oxford Economics στην Πενσυλβάνια, σχολιάζει: «Μπορεί να είναι οι πολιτικές τάσεις, η ανάγκη για περικοπή του κόστους, αλλά δεν μιλάμε για προγράμματα κοινωνικής πρόνοιας –μιλάμε για επενδύσεις που αποφέρουν πραγματικά κέρδη».
Σύμφωνα με τον Τζόναθαν Γκρέλα από την αμερικανική Ένωση Ταξιδιωτικών Γραφείων, ο αφοπλισμός της Brand USA «είναι σαν να ακυρώνεις το συμβόλαιο ασφάλειας ζωής σου ακριβώς πριν δοκιμάσεις ελεύθερη πτώση».
Η τραγική ειρωνεία δε είναι ότι τα κεφάλαια που στερεί ο Ντόναλντ Τραμπ από την Brand USA θα τα λάβει η Υπηρεσία Τελωνείων και Προστασίας Συνόρων των ΗΠΑ (CBP), η οποία εμπλέκεται στις δραστικές πολιτικές περιορισμού των διασυνοριακών κινήσεων που προέταξε η νέα κυβέρνηση. Στις πολιτικές αυτές περιλαμβάνεται και η απαγόρευση που επιχείρησε να επιβάλει ο Τραμπ στους πολίτες συγκεκριμένων μουσουλμανικών κρατών.
Ο Τζον Έντμαρ, διευθυντής της Explore Minnesota Tourism και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Brand USA τονίζει, πάντως, ότι «πάντοτε υποστηρίζαμε ότι διασυνοριακή ασφάλεια και ο διεθνής τουρισμός μπορούν να συνυπάρξουν». Προειδοποιεί όμως ότι «ακόμη και αν έχουν παγώσει για την ώρα τα αμφιλεγόμενα σχέδια της κυβέρνησης, η ζημιά στην εικόνα των ΗΠΑ ως δημοφιλής τουριστικός προορισμός έχει γίνει». «Το μέλλον μας απειλείται σοβαρά», υπογραμμίζει.
Η Brand USA εισπράττει τα 10 δολάρια από την προμήθεια 14 δολαρίων που πληρώνουν οι ξένοι τουρίστες για να εκδώσουν βίζα μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να έχει έσοδα 100 εκατ. δολάρια ετησίως, εφόσον εξασφαλίσει τα αντίστοιχα έσοδα για τα κρατικά ταμεία. Αυτό σημαίνει ότι δεν πρόκειται για έναν φορέα που επιβαρύνει στην πραγματικότητα τον κρατικό προϋπολογισμό. «Η Brand USA δεν παίρνει ούτε ένα δολάριο από τα χρήματα των φορολογουμένων και μείωσε το έλλειμμα κατά 50 εκατ. δολάρια», υπογραμμίζει η Ένωση Ταξιδιωτικών Γραφείων».
Ο φορέας απασχολεί 76 υπαλλήλους στην Ουάσιγκτον και ανάλογο αριθμό συμβασιούχων στα 13 γραφεία της. «Δικαιολογούμε και με το παραπάνω την ύπαρξή μας», υπογραμμίζει ο διευθύνων σύμβουλος Κρίστοφερ Τόμσον. Η υπηρεσία είναι υπεύθυνη για τον συντονισμό των κρατικών και τοπικών τουριστικών φορέων και λειτουργεί ως οργανισμός-ομπρέλα για τις δραστηριότητες τουριστικής προβολής και την παρουσία σε διεθνείς εκθέσεις.
«Αυτός ο πρόεδρος ήρθε με σκοπό να βάλει ψαλίδι στις δαπάνες και να φέρει έναν αέρα ανανέωσης στην κυβέρνηση. Δεν μπορώ να πω ότι δεν εξεπλάγην μόλις είδα τη θέση μας στον προϋπολογισμό», σημειώνει.
Ένας λόγος που οι πολιτικές της νέας κυβέρνησης εμπνέουν ανησυχία είναι ότι οι δύο κορυφαίες ταξιδιωτικές αγορές τη ηπείρου –ο Καναδάς και το Μεξικό– διατυπώνουν επιφυλάξεις για τα ταξίδια στις ΗΠΑ κυρίως με βάση τις δημοσκοπήσεις για το «ταξιδιωτικό κλίμα», αναφέρει η αντιπρόεδρος της Brand USA, Κάρολ Ριμ.
Μεταξύ Δεκεμβρίου και Φεβρουαρίου, οι ταξιδιώτες από το Μεξικό, την Αυστραλία, τον Καναδά και τη Γερμανία δήλωσαν ότι θα επιλέξουν πιο δύσκολα τις ΗΠΑ για τουριστικό προορισμό λόγω του πολιτικού κλίματος. Το ίδιο ισχύει και για τους ταξιδιώτες από την Κίνα και την Ινδία.
«Κανονικά θα πρέπει να δαπανούμε περισσότερα χρήματα για να έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα στις προσπάθειές μας για προσέλκυση τουριστών», τονίζει η Κάθι Ταλ, ανώτατο στέλεχος του Las Vegas Convention and Visitors Bureau.
Πηγή : www.insider.gr