Η Royal Caribbean International αντιμετωπίζει προβλήματα για δύο «παραπλανητικές» διαφημίσεις που υπονοούσαν ότι οι κρουαζιέρες της αναχωρούσαν από τη Βενετία όταν, στην πραγματικότητα, έφυγαν από τη Ραβέννα, που βρίσκεται δύο ώρες οδικώς νότια.
Και στις δύο διαφημίσεις, που εμφανίστηκαν τον Μάιο του 2023, η εταιρία είχε γράψει «Φεύγοντας από: Βενετία (Ραβέννα), Ιταλία», που σημαίνει ότι οι επιβάτες θα επιβιβάζονταν στο πλοίο στη Ραβέννα και όχι στην εμβληματική πόλη της λιμνοθάλασσας.
Επιβεβαιώνοντας την καταγγελία, η Αρχή Προτύπων Διαφήμισης (ASA) προειδοποίησε την εταιρία κρουαζιέρας ότι οι διαφημίσεις «δεν πρέπει να εμφανίζονται ξανά στη μορφή για την οποία έγινε καταγγελία».
Η Royal Caribbean International απάντησε στην απόφαση της ASA, επισημαίνοντας: «Τα κρουαζιερόπλοια απαγορεύτηκε να ελλιμενιστούν στη Βενετία και ως εκ τούτου έπρεπε να χρησιμοποιηθεί οποιοδήποτε εναλλακτικό λιμάνι κρουαζιέρας ήταν διαθέσιμο για να παρέχουμε λογική πρόσβαση στη Βενετία».
Η εταιρία υποστήριξε ότι η χρήση χαρακτηριστικών λέξεων ή τοπωνυμίων ήταν «κοινή πρακτική στον ταξιδιωτικό κλάδο και ήταν καλά κατανοητή από τον μέσο καταναλωτή».
Εξήγησε επίσης, δεδομένου ότι οι περισσότεροι επιβάτες της Royal ήταν από τις ΗΠΑ, πολλοί εκ των οποίων είναι εξοικειωμένοι με τη Βενετία, αλλά όχι με τη Ραβέννα, και η πόλη της Ραβέννα – όπως η Βενετία – αποτελεί μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco.
Η απόφαση της ASA έγραφε: «Η Royal Caribbean International πρότεινε ότι ο καταναλωτής θα ήταν λιγότερο πιθανό να κάνει κράτηση για την κρουαζιέρα εκτός εάν η Βενετία εμφανιζόταν σε περίοπτη θέση, ενώ χρησιμοποιούσε τη Ραβέννα για να πληροί τις προϋποθέσεις για το λιμάνι ελλιμενισμού. Τόνισε δε, ότι κατανοούσαν ότι υπήρχε πιθανότητα σύγχυσης των καταναλωτών, αλλά πάντα παρείχαν επαρκείς πληροφορίες στους καταναλωτές σχετικά με το σημείο αναχώρησης και το δρομολόγιο προτού κλείσουν την κρουαζιέρα».
Αλλά η ASA κατέληξε: «Επειδή οι καταναλωτές ήταν πιθανό να καταλάβουν από τη διαφήμιση ότι η κρουαζιέρα θα αναχωρούσε από τη Βενετία, και αυτό δεν συνέβη, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι η διαφήμιση ήταν παραπλανητική».
Η απόφαση της ASA είναι πιθανό να εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη χρήση λέξεων που πληρούν τις προϋποθέσεις στη διαφήμιση κρουαζιέρας. Οι εταιρίες κρουαζιέρας συνήθως ορίζουν την πραγματική τοποθεσία του λιμανιού αναχώρησης δίπλα σε ένα σημαντικό λιμάνι ορόσημο, όπως το Λονδίνο ή η Ρώμη, αλλά οι αποστάσεις μπορεί να διαφέρουν δραματικά.
Το Civitavecchia είναι ένα άλλο ιταλικό λιμάνι που συνήθως καταγράφεται ιως Ρώμη (Civitavecchia), παρόλο που απέχει περίπου 90 λεπτά, 70 χιλιόμετρα οδικώς από την ιταλική πρωτεύουσα.