Οι Καναδοί της PSP Investments και ο όμιλος Κοπελούζου ερίζουν για το αεροδρόμιο των Σπάτων
Σκληρό πόκερ αναμένεται να παιχτεί για την απόκτηση του 30% του Ελευθέριος Βενιζέλος το προσεχές διάστημα. Τρεις επενδυτικοί «παίκτες» φαίνεται ότι ερίζουν για την απόκτηση σημαντικού μέρους του ποσοστού του δημοσίου, προοπτική που δείχνει ότι η μάχη θα είναι σκληρή. Αρωγός στην ύπαρξη υψηλού ενδιαφέροντος αποτελούν αφενός μεν η συνεχής κερδοφορία της Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών και αφετέρου οι υψηλές προοπτικές διακίνησης αυξημένου αριθμού επιβατών. Σύμφωνα με πληρoφορίες για την απόκτηση του 30% του αεροδρομίου αναμένεται να ενδιαφερθούν μεταξύ άλλων η καναδική PSP Investments, το Shenzhen Airport Group και ο όμιλος Κοπελούζου.
του Χάρη Ντιγριντάκη
Αυτοί που γνωρίζουν τονίζουν ότι η όλη διαδικασία αναμένεται να συγκεντρώσει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς και εξαιρετικά υψηλά τιμήματα, που σηματοδοτούν συνολικές επενδυτικές πρωτοβουλίες που δύναται να αγγίξουν ακόμη και τα 2,5 δισ. ευρώ. Αυτές αφορούν μεταξύ άλλων επένδυση για το νέο τερματικό σταθμό που τελεί υπό εξέταση μαζί με τη δημιουργία νέου διαδρόμου προσγείωσης- απογείωσης και την ανέγερση νέου ξενοδοχείου εφόσον η επιβατική κίνηση ξεπεράσει τα 17 εκατ. άτομα. Στόχος για το 2017 είναι να ξεπεράσει ο ΔΑΑ τους 19 εκατ. επιβάτες.
Επί θύραις άλλωστε βρίσκεται και η επέκταση της σύμβασης μεταξύ δημοσίου και ιδιωτών κατά 20 έτη , ενέργεια που εκτιμάται ότι θα αποφέρει στο ελληνικό δημόσιο 500 εκατ. ευρώ περίπου. Ακολούθως το ΤΑΙΠΕΔ που θα διενεργήσει το σχετικό διαγωνισμό στοχεύει να έχει ολοκληρώσει την πώληση μέσα στο 2018.
Εδώ στα άξια αναφοράς πάντως καταγράφεται το επενδυτικό come back του Shenzhen Airport Group στο project του αεροδρομίου της Αθήνας. Η σπουδή του κινεζικού Ομίλου για το Ελευθέριος Βενιζέλος φαίνεται ότι παραμένει και λέγεται ότι έχει επαυξηθεί μετά την έτι περαιτέρω διείσδυση των κινεζικών συμφερόντων στην Ελλάδα τόσο με την COSCO όσο και με την παρουσία με ισχυρή θέση της FOSUN στο Επιχειρηματικό Σχέδιο του Ελληνικού.
Μάλιστα ακούγεται ότι το εν λόγω θέμα βρίσκεται σε υψηλή θέση στην ατζέντα των επαφών που έχει ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στο Πεκίνο αυτές τις ημέρες, στο πλαίσιο του διεθνούς φόρουμ για την κινεζική πρωτοβουλία «One Belt, One Road».
Άλλωστε πρόκειται για μία από τις 17 πιθανές επενδύσεις που περιλαμβάνονται και σε κατάλογο που έστειλε στον υφυπουργό Οικονομίας κ. Στέργιο Πιτσιόρλα η διοίκηση του Ελληνο-κινεζικού Οικονομικού Συμβουλίου, μαζί με προτάσεις για επενδύσεις στις τηλεπικοινωνίες, στον τουρισμό κ.ά.
Υπογραμμίζεται ότι η Shenzhen Airport Group, που διαχειρίζεται ένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Κίνας (Shenzhen Baoan International Airport), είχε στο παρελθόν ενδιαφερθεί για τον ΔΑΑ από κοινού με την επενδυτική εταιρεία Friedmann Pacific Asset Management Limited (FPAM), ενώ είχαν συναντηθεί και με τον πρώην πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά.
Σημειώνεται ότι υπάρχει ενεργό ενδιαφέρον από τον όμιλο Κοπελούζου (σε αυτό το σχήμα δεν φέρεται να βρίσκεται η Fraport), ο οποίος διαβλέπει την αναρρίχηση των οικονομικών μεγεθών του ΑΙΑ, εξ αιτίας της ανέλιξης του τουρισμού στην Αθήνα, της διαφαινόμενης μετατροπής του αεροδρομίου των Σπάτων σε Hub αερολιμένα αλλά και της δια αεροπλάνου άνθισης των εμπορευματικών μεταφορών (υπεγράφη πρόσφατα συνεργασία μεταξύ της COSCO και της Skyserv.)
Σήμερα, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», αν και υπό κρατική πλειοψηφία, είναι στην πράξη μια πολυεθνική εταιρεία με ιδιώτες μετόχους, υψηλή κερδοφορία και προνομιακή θέση στην αγορά. Όπως προαναφέρθηκε στη μετοχική του σύνθεση περιλαμβάνεται το καναδικών συμφερόντων fund PSP Investments (που εξαγόρασε το μερίδιο της Hochtief και ελέγχει τη συμμετοχή του επίσης καναδικών συμφερόντων fund HTAC) με 40%, και η οικογένεια Κοπελούζου με 5%, το ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει το 30% και το ελληνικό δημόσιο προς ώρας διατηρεί το 25% , ποσοστό που ειρήσθω εν παρόδω θα περάσει στην θυγατρική του Υπερταμείου, την Εταιρεία Δημίσιων Συμμετοχών. Βάσει της ισχύουσας σύμβασης παραχώρησης, ωστόσο, το management ελέγχεται από τους Καναδούς (σ.σ.: οι οποίοι διατήρησαν τη σχετική πρόβλεψη που είχε διαμορφωθεί επ’ ωφελεία της Hochtief), και ασκείται εδώ και πολλά έτη με επιτυχία –σύμφωνα με τη γλώσσα των αριθμών- από τον κ. Γιάννη Παράσχη. Από την πλευρά του, το Δημόσιο με 55% τοποθετεί τον πρόεδρο του Δ.Σ.
Το κλειδί
Πάντως τo «πράσινο φως» που θα συνθέσει το ψηφιδωτό της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του 30% ποσοστού του δημοσίου στην ΔΑΑ σηματοδοτεί η πρόσφατη προκήρυξη του Ταμείου για την πρόσληψη συμβούλου πώλησης του 30% του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Σε κάθε περίπτωση, η διαδικασία βάζει το σύμπλεγμα των διεργασιών της αποκρατικοποίησης (επέκταση σύμβασης και πώληση μετοχικού πακέτου) σε διαδικασία τροχοδρόμησης.
Είναι κοινός τόπος ότι η αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ αποτελεί υπόθεση που συζητείται από το 2010, αλλά άρχισε να γίνεται πράξη το φθινόπωρο του 2015, όταν η συμφωνία του τρίτου μνημονίου την ενέταξε «με βούλα» στο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ. Η τότε πρόβλεψη ήταν να προχωρήσουν οι σχετικές διαδικασίες από τον Φεβρουάριο του 2016, αρχής γενομένης από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και στη συνέχεια τη διάθεση του ποσοστού 30% (από το συνολικό 55% της κρατικής συμμετοχής στον ΔΑΑ) που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.
Στο τελικό στάδιο οι διαδικασίες συνάντησαν ουκ ολίγα αγκάθια και πολλά τεχνικά (και πολιτικά) εμπόδια. Παρ’ όλα αυτά, οι διαπραγματεύσεις για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης προχώρησαν και σήμερα βρίσκονται στο τελικό τους στάδιο, «επιτρέποντας» στο ΤΑΙΠΕΔ να ανοίξει και το επόμενο κεφάλαιο, που είναι η διάθεση του 30%.
Επισημαίνεται τέλος ότι η τρέχουσα σύμβαση δεσμεύει τον ΔΑΑ ως προς τα τέλη των επιβατών, που θεωρούνται από τα ακριβότερα στην Ευρώπη, και για τον λόγο αυτό όλο το πλέγμα των επιχειρήσεων που συνδέεται με τον ΔΑΑ (ιδιώτες μέτοχοι, αεροπορικές εταιρείες κ.λπ.) πίεσαν για την ανανέωσή της ώστε το «Ελευθέριος Βενιζέλος» να γίνει πιο ευέλικτο και ελκυστικό στην πολιτική χρεώσεων, αποσπώντας μεγαλύτερη επιβατική κίνηση και λειτουργώντας έτσι ευεργετικά για τον τουρισμό της Αθήνας.