του Χάρη Ντιγριντάκη

Στον αστερισμό της μετάλλαξης όμικρον θα κινηθεί ο παγκόσμιος τουρισμός το 2022, εξέλιξη που επηρεάζει άρρηκτα και την ελληνική τουριστική βιομηχανία.

Η ταχεία εξάπλωση της light έκδοσης της COVID 19, ενδεχομένως να ανατρέψει τις αρχικές προσδοκίες για ένα πολύ καλό 2022, δημιουργώντας ρήγμα στο κάδρο του ελληνικού τουρισμού και το προσεχές έτος.

Βέβαια για την χώρα μας δεν αποκλείεται η ζοφερή εικόνα που παρουσιάζεται αυτήν την περίοδο στη ζήτηση να επενεργήσει θετικά στην πορεία της σεζόν δεδομένου ότι οι Ευρωπαίοι τουρίστες αφενός θα αποφύγουν μακρινούς προορισμούς και αφετέρου θα προτιμήσουν περιοχές όπως η Ελλάδα που εκπέμπει ασφάλεια στην τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων.

«Στόχος μας για το 2022 καλώς εχόντων των πραγμάτων, είναι η ολική επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού. Ένας στόχος ο οποίος είναι εφικτός με σκληρή δουλειά και συλλογική προσπάθεια τώρα, αλλά, κυρίως, με την εμπέδωση της πεποίθησης ότι ο Τουρισμός αποτελεί εθνική υπόθεση» υποστηρίζει ο υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας και συμπληρώνει :

«Η θερινή περίοδος θα ξεκινήσει το 2022 από το Μάρτιο για όσους προορισμούς μπορούν, κυρίως λόγω κλίματος, να το υποστηρίξουν. Και με μεγάλη αισιοδοξία, στις επαφές μας με όλες τις αεροπορικές εταιρείες, τους tour operators, τις εταιρείες κρουαζιέρας, βλέπουμε αύξηση διαθεσιμότητας, πτήσεων, δρομολογίων και προορισμών». Καταλήγοντας ο υπουργός Τουρισμού αναφέρει :

«εκτός από την ασφάλεια, στον ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό μας έχουν ενταχθεί η προβολή και ανάδειξη λιγότερο γνωστών προορισμών, η επέκταση της τουριστικής περιόδου, η Θεσσαλονίκη ως home port και hub για την κρουαζιέρα, το project Digital Nomads και, πάνω απ’ όλα, ο μεγάλος στόχος και κύρια στρατηγική της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη: η μετατροπή της Ελλάδας σε πρότυπο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, με σεβασμό στο περιβάλλον». Η υφυπουργός Τουρισμού κα Σοφία Ζαχαράκη ακτινογραφώντας την εικόνα της προσεχούς σεζόν επισημαίνει :

«ξεκινώντας από τη βάση της επιτυχίας του ’21, θέτουμε τα θεμέλια για μία ακόμα δυναμικότερη χρονιά το ‘22. Ήδη κατόπιν επαφών του Υπουργού με διεθνείς παράγοντες του τουρισμού και εταίρους, ανακοινώνονται εκατοντάδες χιλιάδες νέες αεροπορικές θέσεις για την Ελλάδα από χώρες όπως η Βρετανία ή η Γαλλία, που ξεπερνούν και τα επίπεδα της εποχής πριν την πανδημία.

Τα πρώτα μηνύματα λοιπόν είναι πολύ θετικά, και όλη μας η προσπάθεια εστιάζει στο να τα μετουσιώσουμε σε αποτελέσματα. Στο επίκεντρο της προσοχής μας, είναι οι ποιοτικές εμπειρίες που μπορεί να έχει ο επισκέπτης μέσα απο τις διαφορετικές μορφές τουρισμού. Ο εναλλακτικός τουρισμός ανταποκρίνεται σε αυτές τις ανάγκες, αυξάνοντας την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος και διαχέοντας ισόρροπα την ανάπτυξη στο σύνολο της επικράτειας κατά τρόπο περιβαλλοντικά βιώσιμο.

Γι’ αυτό το λόγο, καταρτίζουμε και υλοποιούμε στρατηγικά σχέδια δράσης σε κάθε ειδικό τομέα τουρισμού. Μορφές όπως ο οινοτουρισμός, όπου φέτος διοργανώσαμε δυο συνέδρια σε Σαντορίνη και Δυτική Μακεδονία σε ένα οδοιπορικό που συνεχίζεται με την δημιουργία portal προβολής των επισκέψιμων οινοποιείων. Συνεχίζουμε με την θεσμοθέτηση σημάτων επισκέψιμων ελαιοτριβείων, τυροκομείων και ζυθοποιείων.

Επίσης μορφές όπως ο γαστρονομικός (όπου πέτυχαμε την ένταξη της Θεσσαλονίκης στις Creative Cities of Gastronomy της UNESCO) ή ο αγροτουρισμός (όπου πετύχαμε την ένταξη του Σουφλίου στα Best Tourism Villages του ΠΟΤ) αλλά συνεχίζουμε με βελτίωση και ενίσχυση του σήματος Αγροτουρισμού, ορεινός τουρισμός και ειδική καμπάνια για τον χειμερινό τουρισμό που για πρώτη φορά θα γίνει στη χώρα μαα, ο τουρισμός ευεξίας, ο καταδυτικός, βρίσκονται στο επίκεντρο του προγράμματός μας».

Το στίγμα για τη νέα χρονιά δίδει με παρέμβαση του ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Γιάννης Ρέτσος που σημειώνει ότι : «η νέα χρονιά ξεκίνα με εξαιρετικά καλούς οιωνούς για τον τουρισμό μας. Παρά τις αβεβαιότητες έχουμε αποδείξει ότι ακόμα και στις πιο δύσκολες καταστάσεις μπορούμε να τα καταφέρουμε -και θα τα καταφέρουμε.

Σε αυτήν τη δύσκολη διαδρομή, τίποτα δεν ήταν δεδομένο. Με τη συνεργασία, την υψηλή δημοφιλία του προορισμού και την εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας στις διεθνείς αγορές, το αποτέλεσμα ήταν η Ελλάδα να συμπεριληφθεί ανάμεσα στους πλέον κερδισμένους προορισμούς ανά τον κόσμο».

Συνεχίζοντας ο κ. Ρέτσος προσθέτει ότι : «Σε κάθε περίπτωση, όμως, οι 4 μήνες με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης τη φετινή περίοδο, δεν μπορούν να ισοσκελίσουν τις ζημιές που υπέστησαν οι τουριστικές επιχειρήσεις καθ΄ όλη τη διάρκεια της πανδημίας. Το επόμενο διάστημα της χειμερινής περιόδου, που οι διεθνείς αφίξεις είναι περιορισμένες και υπάρχει μεγάλη εξάρτηση από την εγχώρια αγορά, προδιαγράφεται δύσκολο, τόσο για τους αστικούς, όσο και για τους ορεινούς και ημιορεινούς προορισμούς της χώρας. Στις παραμέτρους που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη, είναι και οι συνέπειες της αύξησης του ενεργειακού κόστους για τις επιχειρήσεις.

Παράλληλα, οι ανατροπές που φέρνουν γεγονότα όπως για παράδειγμα η εμφάνιση πρόσφατα της μετάλλαξης Όμικρον, δημιουργεί πρόσθετα εμπόδια για την εξασφάλιση ταχύτερων ρυθμών ανάκαμψης, τουλάχιστον, τους επόμενους μήνες.

Καταλήγοντας ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ τονίζει ότι : «Παρά ταύτα, συνολικά για το 2022, πιστεύουμε ότι ο ελληνικός τουρισμός θα κινηθεί σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με τη φετινή χρονιά, συμβάλλοντας περαιτέρω στην προσπάθεια για οριστική έξοδο από την πανδημική κρίση. Ήδη οι κρατήσεις κινούνται ανοδικά, ενώ το ενδιαφέρον για κλείσιμο ταξιδιών στη χώρα μας αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω οδεύοντας προς την έναρξη της σεζόν».

Έρευνα Morgan Stanley

Τέλος άνοδο αναμένεται να καταγράψουν τα εταιρικά ταξίδια το 2022. Ωστόσο οι ταξιδιωτικοί προϋπολογισμοί το 2021 προβλέπεται να μειωθούν κατά 50% συγκριτικά με το 2019. Αυτό αναφέρουν τα τελευταία στοιχεία από την Παγκόσμια έρευνα για τα επαγγελματικά ταξίδια της Morgan Stanley.

Παρά την αύξηση, οι προσδοκίες του προϋπολογισμού του 2022 παρουσιάζουν πτωτική τάση. Η μέση πτώση των προϋπολογισμών αυξήθηκε από -15,5% τον Μάρτιο του 2021 σε -17,5% τον Ιούλιο του 2021 και 22% τον Οκτώβριο του 2021.

Υπογραμμίζεται ότι περίπου το 77% των ερωτηθέντων αναμένει μείωση των ταξιδιωτικών προϋπολογισμών. Μόνο το 15% ανέμενε αυξημένο προϋπολογισμό για ταξίδια το 2022.
Επίσης περίπου το 43% των ερωτηθέντων αναμένει πλήρη ανάκαμψη μέχρι το τέλος του 2022.

Ωστόσο το 27% δεν αναμένει ότι τα ταξίδια θα επανέλθουν ποτέ στα προ-COVID-19 επίπεδα.

Την ίδια στιγμή παρά τις πτωτικές προοπτικές για τους προϋπολογισμούς, οι προσδοκίες για τον αριθμό των επιβατών έχουν αυξηθεί. Αυτό υποδηλώνει ανάκαμψη στα ταξίδια εσωτερικού και μικρών αποστάσεων.

Η έρευνα διαπίστωσε ότι περίπου το 27% των ερωτηθέντων ανέμενε ότι οι αεροπορικές κρατήσεις θα αυξηθούν από το 2019.

Ωστόσο, οι κρατήσεις αεροπορικών εταιρειών αναμένεται να μειωθούν κατά 5,2% σε σχέση με τα προ-COVID-19 επίπεδα.

Ακολούθως διαπιστώνεται ότι οι εικονικές συναντήσεις θα συνεχίσουν να επηρεάζουν τα εταιρικά ταξίδια, σύμφωνα με την έρευνα. Υπάρχει κατά μέσο όρο 29% αναμενόμενη μετατόπιση του όγκου ταξιδιών το 2022 σε εικονικά. Επιπλέον, η χρήση ιδιωτικών αεροσκαφών έχει αυξηθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Τέλος, η έκθεση διαπίστωσε ότι οι μικρές επιχειρήσεις φαίνεται να ανακάμπτουν πιο γρήγορα στα ταξίδια. Αντίθετα οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις είναι πιο πιθανό να μειώσουν τον ταξιδιωτικό τους προϋπολογισμό.