Σύνταξη: tourismtoday.gr
Τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια στον κόσμο γνωστά και ως «cruisezilla» θα μεταφέρουν 10.500 επιβάτες μέχρι το 2050.
Ήδη έχουν διπλασιαστεί σε μέγεθος από το 2000, όπως αποκαλύπτει νέα μελέτη της Transport & Environment (T&E), βασισμένη σε δεδομένα από τους ναυτιλιακούς συμβούλους Clarksons.
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων έχει επίσης αυξηθεί περισσότερο από είκοσι φορές από μόλις 21 το 1970 σε 515 πλοία σήμερα.
Το Icon of the Seas της Royal Caribbean International με 7.600 επιβάτες, που κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο, έχει σχεδόν 250.000 μεικτούς τόνους. Αλλά τα πλοία σε 25 χρόνια θα μπορούσαν να φτάσουν τους 345.000 μεικτούς τόνους.
Σύμφωνα με την T&E «ενώ οι διακοπές με κρουαζιέρα εξακολουθούν να διατηρούν μια εικόνα πολυτέλειας, γίνονται μια κυρίαρχη επιλογή διακοπών στις ανεπτυγμένες χώρες, με σχεδόν 36 εκατομμύρια παραθεριστές να κάνουν ένα ταξίδι κρουαζιέρας το 2024».
Πρόκειται για αύξηση 6% από τα προ πανδημίας επίπεδα που οι αναλυτές αποδίδουν στην άνοδο του πλούτου.
Έρευνα που δημοσιεύθηκε από την JP Morgan τον Ιούνιο διαπίστωσε ότι η ζήτηση για κρουαζιέρες «παραμένει ισχυρή» και σημείωσε ότι ο κλάδος της έχει προχωρήσει πέρα από την κύρια αγορά των Baby Boomers για να προσελκύσει όλο και περισσότερο τους Millennials.
Η μελέτη της T&E καταδεικνύει τους κινδύνους της αναπτυσσόμενης βιομηχανίας ψυχαγωγίας κρουαζιέρας.
Τα κρουαζιερόπλοια αντιμετωπίζουν ελάχιστους μηχανικούς περιορισμούς ως προς το μέγεθος τους πέρα από τα όρια των λιμανιών στα οποία ελλιμενίζονται. Καθώς η ζήτηση για πολυτελή ταξίδια έχει αυξηθεί, οι φορείς εκμετάλλευσης «κυνήγησαν» οικονομίες κλίμακας και κατασκεύασαν μεγαλύτερα σκάφη.
Ως αποτέλεσμα μιας τέτοιας ταχείας ανάπτυξης, αυτές οι πλωτές πόλεις εκπέμπουν περισσότερα αέρια θερμοκηπίου και ρύπους από ποτέ.
Μεταξύ 2019 και 2022, οι εκπομπές CO2 από κρουαζιερόπλοια στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 17% παρά την πανδημία και οι εκπομπές μεθανίου αυξήθηκαν 500%».
Η ταχεία ανάπτυξη των διακοπών κρουαζιέρας και η αύξηση των μεγεθών των πλοίων «έχει σημαντικό περιβαλλοντικό κόστος», ισχυρίστηκε η T&E καθώς κάλεσε τη βιομηχανία να επενδύσει σε πράσινες τεχνολογίες για να μειώσει τον αντίκτυπό τους στον πλανήτη και την τοπική ατμοσφαιρική ρύπανση.
Πολλές εταιρείες κρουαζιέρας στρέφονται στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) ως εναλλακτική λύση στα παραδοσιακά καύσιμα ναυτιλίας, όπως το βαρύ μαζούτ. Τα πλοία που κινούνται με LNG αποτελούν σήμερα το 38% των παγκόσμιων παραγγελιών κρουαζιερόπλοιων.
Ωστόσο, η T&E τόνισε πως «ενώ το LNG εκπέμπει λιγότερους ρύπους και CO2 όταν καίγεται, απελευθερώνει μεθάνιο, ένα αέριο του θερμοκηπίου πάνω από 80 φορές πιο ισχυρό από το CO2. Οι ολισθήσεις μεθανίου από τους κινητήρες LNG μπορούν να κάνουν αυτά τα πλοία πιο επιβλαβή για το κλίμα από τα παραδοσιακά καύσιμα ναυτιλίας».
Υπολόγισε επίσης, ότι τα πράσινα ηλεκτρονικά καύσιμα θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν σχεδόν το 4% της ευρωπαϊκής ναυτιλίας το 2030.
Η T&E κάλεσε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να δημιουργήσουν ζώνες απαγόρευσης κρουαζιέρας σε ύδατα με εύθραυστα οικοσυστήματα και να θεσπίσουν αυστηρότερους κανόνες για την απαλλαγή των κρουαζιερόπλοιων από τον άνθρακα από τα μη πολυτελή πλοία.
Πρότεινε επίσης έναν παγκόσμιο φόρο στα εισιτήρια κρουαζιέρας για να βοηθήσει στη χρηματοδότηση φτωχών χωρών που αγωνίζονται να καθαρίσουν τις οικονομίες τους.
«Τα κρουαζιερόπλοια απαλλάσσονται επί του παρόντος από δασμούς καυσίμων, εταιρικούς φόρους και τους περισσότερους φόρους καταναλωτών στους οποίους υπόκεινται άλλοι τρόποι μεταφοράς, ανέφερε η T&E.
Ένας φόρος εισιτηρίων 50 ευρώ σε ένα τυπικό εισιτήριο κρουαζιέρας θα απέφερε 1,6 δις ευρώ παγκοσμίως. Αυτό θα μπορούσε να προσφέρει κρίσιμη χρηματοδότηση για το κλίμα και να διασφαλίσει ότι οι πολυτελείς μορφές ταξιδιού φορολογούνται».