Παρούσα στις μεγαλύτερες τουριστικές εκθέσεις του εξωτερικού δηλώνει η Περιφέρεια Πελοποννήσου ενθουσιάζοντας του ξένους tour operators με την παρουσίαση του τουριστικού προϊόντος «Μυθική Πελοπόννησος».
Της Μαρίας Ακριβού
Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου, Πέτρος Τατούλης, σε συνέντευξη που παραχώρησε αποκλειστικά στο Tourismtoday.gr μίλησε για το εγχείρημα της Περιφέρειας Πελοποννήσου να αυξήσει το ποσοστό του εισερχόμενου τουρισμού στην περιοχή αλλά και για την προσπάθεια που καταβάλλεται προκειμένου να γίνουν ευρέως γνωστά τα τοπικά προϊόντα. Μετά την προβολή της «Μυθικής Πελοποννήσου» σε Ισραήλ, Νορβηγία, Φιλανδία και Ρωσία, έχουν προγραμματιστεί στοχευμένες δράσεις για την αγορά της Ασίας.
“Καταφέραμε να ενισχύσουμε τις παραδοσιακές μας αγορές όπως η Ιταλία, η Γαλλία, η Γερμανία, και η Μεγάλη Βρετανία, ενώ παράλληλα επιδιώκουμε να επαναφέρουμε αγορές όπως η Σκανδιναβική και να ανοίξουμε νέες δυναμικές αγορές όπως αυτή της Ρωσίας”.
Πρόσθεσε δε πως η αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού και η οικονομική ανάπτυξη της Πελοποννήσου θα προκύψουν από την ολοκλήρωση μεγάλου μέρους των οδικών αξόνων και από τη σύναψη συμφωνιών με αεροπορικές εταιρείες που θα πετούν από και προς το αεροδρόμιο της Καλαμάτας προς νέους προορισμούς. Ο ίδιος ανέφερε πως έχουν δεσμευτεί 25 εκατ. ευρώ για παρεμβάσεις στο αεροδρόμιο Καλαμάτας, ενώ τις προσεχείς ημέρες δρομολογούνται εξελίξεις αναφορικά με τη μετατροπή του στρατιωτικού αεροδρομίου της Τρίπολης και σε πολιτικό. Επίσης σημαντικό ρόλο θα παίξει η ολοκλήρωση του λιμανιού του Γυθείου και του αυτοκινητοδρόμου στη Σπάρτη. Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στις επενδύσεις στο τουριστικό real estate της περιοχής, τονίζοντας πως η Περιφέρεια Πελοποννήσου εκπονεί δράσεις προκειμένου να μειωθούν τα προβλήματα γραφειοκρατίας και να έρθουν αναπτυξιακού χαρακτήρα επενδύσεις, οι οποίες θα είναι φιλικές προς το περιβάλλον. Ήδη λειτουργούν δυο θεσμοθετημένες Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης με αρκετά πολυτελή condo hotels, όπως το Costa Navarino στη Μεσσηνία και το Amanzoe στο Πόρτο Χέλι. Την ίδια ώρα, προκειμένου να αποφευχθούν τα λουκέτα στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις η Περιφέρεια Πελοποννήσου προχωρά άμεσα στη δημιουργία Περιφερειακού Επιχειρηματικού Ταμείου, με στόχο τη στήριξη μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων έχοντας δεσμεύσει 22,5 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ. Εξελίξεις υπάρχουν και στο μέτωπο της διαχείρισης στέρεων αποβλήτων, ένα πρόβλημα που ταλανίζει χρόνια την περιοχή, καθώς τον Ιούλιο αναμένεται ο προσωρινός ανάδοχος, ο οποίος θα οριστικοποιηθεί περί τα τέλη του έτους και θα αναλάβει την προσωρινή διαχείρισή των απορριμμάτων.
Σε μια προσπάθεια τόνωσης του τουριστικού προϊόντος της Περιφέρειας Πελοποννήσου συμμετείχατε σε Τουριστική έκθεση που πραγματοποιήθηκε στο Τελ Αβιβ με στόχο την διείσδυση στην αγορά του Ισραήλ. Τι αποκομίσατε από αυτή την επίσκεψη; Υπογράφηκαν συμφωνίες;
Η Περιφέρεια Πελοποννήσου, λόγω και της επικείμενης αεροπορικής της σύνδεσης με το Ισραήλ, συμμετείχε για πρώτη φορά στη μεγάλη τουριστική έκθεση στο Τελ Αβίβ, όπου παρουσιάστηκε το τουριστικό προϊόν της Πελοποννήσου στο σύνολό της, με μεγάλη επιτυχία. Πραγματοποιήσαμε σειρά εκδηλώσεων, όπως η ειδική παρουσίαση σε Ισραηλινούς tour operator και δημοσιογράφους για τις μορφές θεματικού τουρισμού στην Πελοπόννησο, όπου και διαπιστώθηκε το έντονο ενδιαφέρον τους. Αποτέλεσμα αυτού ήταν η επίσκεψη Ισραηλινών tour operator στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, η οποία πρόσφατα πραγματοποιήθηκε. Πέραν τούτου, είχα σειρά επαφών με πολιτικούς εκπροσώπους του Ισραήλ με τους οποίους αποφασίσαμε την ανάπτυξη συνεργασίας όχι μόνο στον τομέα του τουρισμού, αλλά και του πολιτισμού και της ανταλλαγής τεχνογνωσίας στους τομείς της έρευνας, της τεχνολογίας και της καινοτομίας. Συμφωνήσαμε τέλος τη συνεργασία των δύο πλευρών για κοινές δράσεις ενόψει της νέας Προγραμματικής Περιόδου της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2014-2020, όσον αφορά τα προγράμματα για το χώρο της Μεσογείου. Τα συμπεράσματα της συμμετοχής της Περιφέρειας Πελοποννήσου στη μεγάλη αυτή τουριστική έκθεση στο Ισραήλ, όπως επίσης και των επαφών που πραγματοποιήθηκαν, είναι άκρως ενθαρρυντικά, κρίνοντας από το ενδιαφέρον που έχει ήδη εκδηλωθεί, αλλά και από το επίπεδο της συνεργασίας όπως αυτή εξελίσσεται.
Ποιοι άλλοι έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το τουριστικό προϊόν της Περιφέρειας Πελοποννήσου και ποιες είναι οι επόμενες αγορές- στόχοι;
Η Πελοπόννησος, μέσω του στρατηγικού σχεδιασμού της Περιφέρειας Πελοποννήσου για τον τουρισμό, μπαίνει πλέον δυναμικά στους τουριστικούς προορισμούς της Μεσογείου και κατοχυρώνει ένα ισχυρό διεθνές brand αυτό της “Μυθικής Πελοποννήσου”. Ήδη έχει διαπιστωθεί έντονο ενδιαφέρον για τουρισμό από το εξωτερικό και η αύξηση αυτή αποτυπώνεται στις κρατήσεις. Αυτή είναι η ειδοποιός διαφορά σε σχέση με το παρελθόν, γιατί σε ποσοστό 70% ο τουρισμός στην Πελοπόννησο ήταν μέχρι σήμερα εσωτερικός. Η στρατηγική μας ήταν ξεκάθαρη από την πρώτη στιγμή. Καταφέραμε να ενισχύσουμε τις παραδοσιακές μας αγορές όπως η Ιταλία, η Γαλλία, η Γερμανία, και η Μεγάλη Βρετανία, ενώ παράλληλα επιδιώκουμε να επαναφέρουμε αγορές όπως η Σκανδιναβική και να ανοίξουμε νέες δυναμικές αγορές όπως αυτή της Ρωσίας.
Στο πλαίσιο του σχεδιασμού αυτού επισκέφθηκα τη Νορβηγία, τη Φιλανδία και τη Ρωσία, όπου η Περιφέρεια Πελοποννήσου συμμετείχε σε διεθνείς τουριστικές εκθέσεις και παρουσίασε το τουριστικό της προϊόν. Προσωπικά πραγματοποίησα συναντήσεις με πολιτικούς εκπροσώπους των χωρών αυτών και με φορείς του τουρισμού, με τους οποίους συμφωνήθηκε η διμερής συνεργασία με την Περιφέρεια Πελοποννήσου και στον τουρισμό και στα αγροτικά προϊόντα, τα οποία έχουμε επιτύχει να τα συνδέσουμε άρρηκτα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει, τέλος, και η αγορά της Ασίας και συγκεκριμένα της Κίνας, για την οποία έχουν προγραμματιστεί στοχευμένες δράσεις.
Υπάρχει ενδιαφέρον για επενδύσεις στο τουριστικό real estate της περιοχής και αν ναι από πού;
Ως Περιφέρεια Πελοποννήσου έχουμε τονίσει σε όλους τους τόνους τις αλλαγές που έχουμε επιφέρει ως νέα Περιφερειακή Αρχή καθώς και τις ενέργειες που αποσκοπούν για μείωση της γραφειοκρατίας. Είμαστε μια Περιφέρεια φιλική προς τις επενδύσεις με μοναδική προϋπόθεση να διαπνέονται από μια φιλοσοφία αειφορίας και να μην επιβαρύνουν το περιβάλλον. Γινόμαστε αποδέκτες αρκετών προτάσεων και επενδυτικών σχεδίων που αφορούν την ανάπτυξη τουριστικών υποδομών και ιδιαίτερα το τουριστικό real estate. Είναι γεγονός ότι μετά τις πρόσφατες μεταρρυθμίσεις, όσον αφορά το νομοθετικό πλαίσιο για το τουριστικό real estate, έχουν ξεπεραστεί αρκετές αγκυλώσεις του παρελθόντος. Στη Περιφέρεια μας ήδη λειτουργούν δυο θεσμοθετημένες Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης με αρκετά πολυτελή condo hotels, όπως ενδεικτικά το Costa Navarino στη Μεσσηνία και το Amanzoe στο Πόρτο Χέλι, όπου υπάρχει ξεκάθαρο πλαίσιο για συμβάσεις τύπου timesharing. Ενδιαφέρον έχει ήδη εκφραστεί και για άλλες περιοχές, πάντα όμως με γνώμονα την φέρουσα ικανότητα του προορισμού.
Στις αρχές της χρονιάς συναντηθήκατε με ξενοδόχους της Πελοποννήσου προκειμένου να βρεθεί ένας τρόπος συγκράτησης της πτώσης στον Πελοποννησιακό τουρισμό. Σε ποιες κινήσεις θα προχωρήσει η Περιφέρεια;
Η νέα μας πολιτική για τον τουρισμό βρήκε την Πελοπόννησο σε μια αρκετά δύσκολη κατάσταση. Είχαμε να αντιμετωπίσουμε δυο καίρια προβλήματα. Αφενός, τη δραματική μείωση των κρατήσεων, μιας και όπως προανέφεραν η Πελοπόννησος σε ποσοστό 70% δεχόταν εισερχόμενο τουρισμό από την Ελλάδα, και, αφετέρου, το μεγάλο οικονομικό πλήγμα που δέχθηκε η Ελληνική οικογένεια λόγω της οικονομικής κρίσης. Και το δεύτερο αποτελεί ένα από τα εγγενή προβλήματα του προορισμού που αφορά τη διαχρονικά μειωμένη του ελκυστικότητα. Παρατηρείται δηλαδή το παράδοξο η Πελοπόννησος να διαθέτει υποδομές που αντιστοιχούν στο 7% του συνόλου της επικράτειας, ενώ σε διανυκτερεύσεις να της αναλογεί μόνο το 3%. Αυτό συμβαίνει γιατί ο επισκέπτης επισκέπτεται τα αξιοθέατα και στη συνέχεια επιστρέφει στην Αθήνα, ή αναχωρεί για τα νησιά. Για την αντιμετώπιση του πρώτου προβλήματος δεν επιδοθήκαμε σε ατέρμονες συζητήσεις και διαβουλεύσεις. Έπρεπε άμεσα να προσελκύσουμε εισερχόμενο τουρισμό από το εξωτερικό.
Αυτό ήταν ζήτημα επιβίωσης για τις Πελοποννησιακές επιχειρήσεις τουρισμού μετά την μείωση της οικονομικής δυνατότητας του Έλληνα τουρίστα. Άμεσα προκαλέσαμε το ενδιαφέρον του συνόλου των αεροπορικών εταιρειών με στόχο την προσέλκυση νέων πτήσεων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου και ήδη πραγματοποιούνται πτήσεις για νέους προορισμούς από και προς το αεροδρόμιο της Καλαμάτας. Αυτή η εξέλιξη θα αυξήσει κατακόρυφα τον εισερχόμενο τουρισμό. Όσον αφορά το δεύτερο πρόβλημα μετατρέπουμε στοχευμένα την Πελοπόννησο από αξιοθέατο με επιμέρους κατευθύνσεις σε ένα ενιαίο προορισμό, σε ένα νησί αειφορίας. Στόχος μας είναι ο επισκέπτης να παραμείνει στην Πελοπόννησο για τις διακοπές του και μάλιστα όχι μόνο στις περιοχές της Περιφέρειας Πελοποννήσου, αλλά και στην Αχαΐα και την Ηλεία, γιατί για εμάς η Πελοπόννησος και ιστορικά και κοινωνικά και οικονομικά αποτελεί ενιαίο χώρο. Άλλωστε η ολοκλήρωση μεγάλου μέρους των οδικών αξόνων έχει φέρει όλες τις περιοχές κοντά και έχουν αυξήσει και το επίπεδο ασφάλειας και άνεσης των μετακινήσεων. Εκτός αυτών έχουμε συγκροτήσει την ολοκληρωμένη διαχείριση του προορισμού μέσα από 10 εμπειρικά προϊόντα που διαχέονται σε όλη την Πελοπόννησο.
Από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων μας ξεκαθαρίσαμε ότι ο τουρισμός είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες για την ανάπτυξη της περιφερειακής μας οικονομίας και είμαστε απόλυτα συνεπείς προς τη δέσμευσή μας αυτή. Τους κύριους στρατηγικούς άξονες για την επόμενη δεκαετία και το σύνολο των δράσεων αυτών, υπό το brand name «Μυθική Πελοπόννησος», τα παρουσιάσαμε σε ειδική εκδήλωση που έλαβε χώρα το Φεβρουάριο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και η οποία σημείωσε μεγάλη επιτυχία.
Υπάρχουν ξενοδοχεία της περιοχής που κινδυνεύουν με λουκέτο, όπως έγινε στην περίπτωση ξενοδοχείων της Αθήνας;
Το πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετωπίζουν ακόμη και οι υγιείς επιχειρήσεις της Πελοποννήσου είναι μια πραγματικότητα, που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε. Διαθέτουμε, ωστόσο, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων και την άμεση παροχή ρευστότητας, ούτως ώστε να στηρίξουμε τις επιχειρήσεις και κυρίως τις υγιείς. Στον άξονα ενίσχυσης των επενδύσεων αλλά και εκσυγχρονισμού της επιχειρηματικότητας, η περιφέρεια προχωρά άμεσα στη δημιουργία Περιφερειακού Επιχειρηματικού Ταμείου, με στόχο τη στήριξη μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων και έχει δεσμεύσει για το σκοπό αυτό το ποσό των 22,5 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ.
Παρά το γεγονός ότι η Αρκαδία θεωρείται το Άγιον όρος του Νότου γιατί δεν έχει υπάρξει μέχρι στιγμής κάποιο πρόγραμμα θρησκευτικού τουρισμού;
Η στόχευσή μας, όπως εξαρχής έχουμε δηλώσει, αφορά την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού. Ο Θρησκευτικός λοιπόν τουρισμός, αναμφίβολα, αποτελεί ένα συγκριτικό πλεονέκτημα για την προσέλκυση τουριστών στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, γιατί υπάρχουν σημαντικοί θρησκευτικοί προορισμοί, όχι μόνο στην Αρκαδία, αλλά και στη Λακωνία, όπου δεσπόζει ο Μυστράς, στην Κορινθία, στην Αργολίδα και τη Μεσσηνία. Μέσα από τα εμπειρικά προϊόντα που έχουμε δημιουργήσει υπάρχει ιδιαίτερη επισήμανση για αυτή τη μορφή του τουρισμού. Αφορούν ολοκληρωμένα πακέτα για τις εμπειρίες που μπορεί να βιώσει ο σύγχρονος τουρίστας που επιδιώκει πολιτιστικό και προσκυνηματικό τουρισμό. Δίνουμε επίσης έμφαση και στην ανάπτυξη των υποδομών για τα βυζαντινά και μεταβυζαντινά μας μνημεία. Στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο υπάρχουν δεσμεύσεις για έργα στον τομέα του πολιτισμού, συνολικού προϋπολογισμού 71 εκατ. ευρώ, πολλά από τα οποία αφορούν μνημεία άρρηκτα συνδεδεμένα με τον προσκυνηματικό τουρισμό.
Εξετάζονται αναπτυξιακά μέτρα για τις μαρίνες και τους τουριστικούς λιμένες;
Στην Περιφέρεια Πελοποννήσου έχει ενταχθεί ένα μεγάλο μέρος έργων υποδομών που αφορούν άμεσα ή έμμεσα την τουριστική ανάπτυξη του τόπου μας. Η επέκταση του λιμένα Γυθείου, με προϋπολογισμό 22,5 εκατομμύρια ευρώ από το ΕΣΠΑ, δημοπρατήθηκε κι αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα έργα της Περιφέρειας Πελοποννήσου, για την ανάπτυξη κυρίως του τουριστικού τομέα. Το λιμάνι Γυθείου με την ολοκλήρωσή του θα αποτελέσει το σημαντικότερο λιμάνι της νότιας Πελοποννήσου και σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου στη Σπάρτη, θα συμβάλει στην τουριστική και οικονομική ανάπτυξη, όχι μόνο της Λακωνίας, αλλά και της κεντρικής Πελοποννήσου. Μεγάλο μέρος τουριστικών λιμένων έχουν επίσης ενταχθεί στο ΕΣΠΑ ενώ μαρίνες της Πελοποννήσου, όπως αυτή της Μονεμβάσιας, έχουν ενταχθεί σε διαδικασίες ΣΔΙΤ για την καλύτερη αξιοποίηση τους. Εντάσσουμε επίσης στους προορισμούς κρουαζιέρας λιμάνια και μαρίνες της Πελοποννήσου, στοχεύοντας να την καταστήσουμε διακριτό προορισμό στο χώρο της Μεσογείου.
Τι γίνεται με την αναβάθμιση των αεροδρομίων της περιοχής; Για ποιο λόγο καθυστερεί το αεροδρόμιο της Τρίπολης;
Ήδη έχουν δεσμευτεί 25 εκατ. ευρώ για παρεμβάσεις στο αεροδρόμιο Καλαμάτας, ενώ τις προσεχείς ημέρες δρομολογούνται εξελίξεις αναφορικά με τη μετατροπή του στρατιωτικού αεροδρομίου της Τρίπολης κα σε πολιτικό, με στόχευση την προσέλκυση εταιρειών low cost και την μετεξέλιξη του σε εμπορευματικό κόμβο για πτήσεις cargo. Είμαστε σε αναμονή των τελικών αποφάσεων των αρμόδιων υπουργείων ώστε το αεροδρόμιο της Τρίπολης να ενταχθεί σε διαγωνιστική διαδικασία έργων ΣΔΙΤ. Η μαρίνα της Μονεμβάσιας επίσης θα ενταχθεί στα ΣΔΙΤ. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα οι προοπτικές ανόδου της τουριστικής κίνησης προς την Πελοπόννησο να διαφαίνονται ευοίωνες αφού οι νέες επιβεβαιωμένες πτήσεις για το 2013 στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας θα είναι πάνω από 200 και θα μεταφέρουν επιπλέον 23.000 επισκέπτες στην Πελοπόννησο. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι πτήσεις έχουν ξεκινήσει από τη Γερμανία και τη Σουηδία ήδη από το Μάρτιο.
Μιλάτε για τουρισμό 12 μήνες το χρόνο. Πόσο εφικτό είναι κάτι τέτοιο τη στιγμή που αρκετά από τα μαγαζιά υπολειτουργούν και υπάρχει έλλειψη συντονισμού των νομών της περιοχής;
Η Περιφέρεια Πελοποννήσου διαθέτει στο σύνολο της, μια σειρά από μοναδικά και αυθεντικά τουριστικά πλεονεκτήματα. Είναι ικανή να ανταπεξέλθει στην ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης τουριστικής πολιτικής, που θα ικανοποιεί κάθε θεματική μορφή τουρισμού για 12 μήνες το χρόνο. Φτάνει μονάχα να αναλογιστούμε το μοναδικό μας κλίμα, το βαθμό προσβασιμότητας, την πλούσια μορφολογία του εδάφους με τα 1200 χλμ ακτογραμμής, τους ορεινούς όγκους, τα τοπία ιδιαίτερου φυσικού κάλους και μεγάλης αισθητικής αξίας που ανακαλύπτουμε σε κάθε γωνιά της.
Οι βιότοποι μας, οι περιοχές NATURA και τα διατηρητέα μνημεία φύσης, τα σπήλαια. Όλα αυτά συνιστούν δυνατότητες που μπορούν να καλύψουν κάθε ανάγκη σε παραθεριστικό και περιηγητικό τουρισμό. Οι παραδοσιακοί μας οικισμοί στην ορεινή Αρκαδία και Κορινθία, οι αρχαιολογικοί μας χώροι, τα μουσεία, τα βυζαντινά και μεταβυζαντινά μνημεία, τα ενεργά μοναστήρια μας, τα ιστορικά διατηρητέα μνημεία και έργα τέχνης, οι αξιόλογες τοπικές εκδηλώσεις και εορτές, τα σύγχρονα πολιτιστικά φεστιβάλ, τα παραδοσιακά μας πανηγύρια και δρώμενα, η γαστρονομία μας, μπορούν να καλύψουν όλες τις ανάγκες των σύγχρονων αναζητητών εμπειριών για πολιτιστικό τουρισμό. Η Πελοπόννησος με μια σειρά από ποιοτικές επενδύσεις μεγάλης κλίμακας όπως η Π.Ο.Τ.Α, σύγχρονα destrination resorts, που ήδη ολοκληρώνονται, και ξενοδοχειακά καταλύματα υψηλής ποιότητας μπαίνει επιτέλους στο επίκεντρο για ταξίδια πολυτελείας όλο το χρόνο.
Τι γίνεται με το θέμα της ολικής και οριστικής διαχείρισης των στερεών αποβλήτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου; Σε τι φάση βρισκόμαστε;
Το ζήτημα της διαχείρισης των στερεών απορριμμάτων αποτελεί ένα από τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζει διαχρονικά η Πελοπόννησος. Εκτός από τις σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, τα επαπειλούμενα δυσβάσταχτα πρόστιμα, η κατάπτωση της δημόσιας εικόνας της αποτελεί ένα εξίσου σημαντικό πρόβλημα. Το πρόβλημα αυτό εμείς το θέσαμε ψηλά στις προτεραιότητές μας και με το διεθνή διαγωνισμό μας, ο οποίος αποτελεί πλέον πιλότο για τη χώρα με τις καινοτομίες που εισήγαγε, δρομολογήσαμε την οριστική διαχείριση των στερεών αποβλήτων με τις καλύτερες προϋποθέσεις σεβασμού του περιβάλλοντος, αλλά και το μικρότερο δυνατό κόστος για τον πολίτη. Αυτή τη στιγμή ολοκληρώνεται ο ανταγωνιστικός διάλογος και πολύ σύντομα θα δοθούν τα οριστικά τεύχη δημοπράτησης. Τον Ιούλιο του 2013 αναμένεται ο προσωρινός ανάδοχος, ο οποίος θα οριστικοποιηθεί περί τα τέλη του έτους και θα αναλάβει την προσωρινή διαχείριση, ενώ μέχρι τα τέλη της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για την οριστική διαχείριση.
Τι πρέπει κατά τη γνώμη σας να αλλάξει ως προς τη στρατηγική που ακολουθείται σε κυβερνητικό επίπεδο για την προώθηση του ελληνικού τουρισμού;
Δυστυχώς η Ελληνική πολιτεία ποτέ δεν κατέστησε δυνατή μια συγκροτημένη πολιτική βασισμένη στην Περιφερειακή ανάπτυξη και τις δυνατότητες που θα μπορούσαν να προσδώσουν οι Περιφέρειες σε ένα συγκροτημένο εθνικό σχέδιο. Ποτέ δεν υπήρξε μια μακροχρόνια τουριστική πολιτική στη χώρα παρά μόνο αποσπασματικές κινήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα τελευταία 18 χρόνια έχουν αλλάξει 48 πρόσωπα στην ηγεσία του τουρισμού. Τώρα είναι η στιγμή να δώσει η πολιτεία μια κατεύθυνση περιφερειακής ανάπτυξης όπως γίνεται σε όλες τις επιτυχημένες περιπτώσεις του εξωτερικού. Να προχωρήσει άμεσα στη θεσμοθέτηση δομών περιφερειακών που να αποτελούν σύγχρονους Οργανισμούς Διαχείρισης Προορισμού, ούτως ώστε να μπορέσει η κάθε Περιφέρεια να αξιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα και ανάλογα να προσεγγίσει το κοινό στο οποίο στοχεύει. Η συνεργασία μας, εξάλλου, με τη σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού βρίσκεται σε εξαιρετικό επίπεδο και είμαι πεπεισμένος ότι οι κοινές μας δράσεις θα αποδώσουν άριστα αποτελέσματα.