Του Χάρη Ντιγριντάκη
Μικρό καλάθι διατηρούν όχι μόνο για το λυκόφως του 2021 αλλά και για το 2022 στο ΤΑΙΠΕΔ αναφορικά με την πραγμάτωση ιδιαίτερα προσοδοφόρων αποκρατικοποιήσεων όπως για παράδειγμα την πώληση του 30% του Ελευθέριος Βενιζέλος.
Προς ώρας το αναθεωρημένο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ που δημοσιοποιήθηκε μέσω ΦΕΚ, προβλέπει την ωρίμανση δύο αποκρατικοποιήσεων έως το τέλος του έτους, ενώ παρέχεται ενδελεχής παρουσίαση τόσο για το χρονοδιάγραμμα αποκρατικοποιήσεων των περιφερειακών λιμανιών όσο και για τον διαγωνισμό της νέας παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Υπογραμμίζεται ότι το ΚΥΣΟΙΠ (Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής) είχε εγκρίνει το σχετικό επικαιροποιημένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης (Asset Development Plan /ADP) από την περασμένη εβδομάδα.
Ειδικότερα, και σύμφωνα με το πρόγραμμα, έως το τέλος του χρόνου προβλέπεται το κλείσιμο του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του ακινήτου στις Γούρνες Ηρακλείου, με την ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή μέσω ηλεκτρονικής δημοπρασίας.
Επίσης έως το τέλος του έτους εκτιμάται επίσης ότι θα επέλθει το οικονομικό κλείσιμο του Σύγχρονου Γεφυριού της Άρτας που αφορά στη μεταβίβαση του ακινήτου της Βόρειας Αφάντου στη Ρόδο project που δεν είχε τελεσφορήσει εξαιτίας του γεγονός τος ότι το κτηματολογικό γραφείο του νησιού ήταν και παραμένει κλειστό.
Ακολούθως σε ό,τι αφορά την προετοιμασία νέων διαγωνισμών, το ΤΑΙΠΕΔ τοποθετεί μέσα στο α’ τρίμηνο του 2022 το σχέδιο για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού (η υφιστάμενη σύμβαση λήγει στα τέλη του 2024), σημειώνοντας ωστόσο χαρακτηριστικά ότι η περίμετρος του νέου διαγωνισμού θα καθοριστεί εντός του 2021.
Υπενθυμίζεται πως οι νέες επεκτάσεις του συγκεκριμένου αυτοκινητόδρομου μελετώνται από το Υπουργείο Υποδομών αναφορικά με τον τρόπο και το περιεχόμενο της δημοπράτησής τους, ωστόσο, το υφιστάμενο δίκτυο 70 χλμ. της Αττικής Οδού (και οι συνακόλουθες συντηρήσεις του) παραμένουν με απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας στην ευθύνη του ΤΑΙΠΕΔ.
Σημειώνεται πως μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την Εγνατία Οδό, η διοίκηση του Ταμείου εκτιμά ότι ο νέος διαγωνισμός για τη νέα παραχώρηση θα αποτελέσει την υψηλότερη σε αξία συναλλαγή που έχει εκτελέσει.
Ταυτόχρονα σε ό,τι αφορά την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών λιμανιών, η διαδικασία βρίσκεται σε διαφορετικές φάσεις.
Οι διαγωνισμοί που ήδη έχουν προκηρυχθεί αναμένεται να καταλήξουν μέσα στο α’ εξάμηνο του 2022, και ειδικότερα για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας, η υποβολή δεσμευτικών προσφορών μετατέθηκε για το α’ τρίμηνο του 2022.
Για το λιμάνι του Ηρακλείου, οι δεσμευτικές προσφορές αναμένονται μέσα στο β’ τρίμηνο του 2022, ενώ δεν έχει προσδιοριστεί ο χρόνος του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου.
Παράλληλα για τις αποκρατικοποιήσεις στις μαρίνες, η πιο ώριμη φέρεται να είναι εκείνη της Αρετσούς, για την οποία έχει καθοριστεί η ημερομηνία υποβολής προσφορών στις 24 Φεβρουαρίου 2022.
Αναμένεται να ακολουθήσουν η μαρίνα της Πύλου (2η προκήρυξη) μέχρι τέλος του έτους, η μαρίνα της Κέρκυρας με στόχο τη φιλοξενία mega-yacht στο α’ τρίμηνο του 2022, η μαρίνα Λευκίμμης (Κέρκυρας), η προκήρυξη της οποίας προγραμματίζεται επίσης στο α’ τρίμηνο του 2022.
Στη συνέχεια θα ακολουθήσουν και άλλες μαρίνες από το πακέτο των 17 μαρινών που έχουν περιέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ (Μυκόνου, Αργοστολίου, Ζακύνθου, Ιτέας και Ρόδου).
Τέλος, σε ό,τι αφορά τα ακίνητα, αναμένεται μέσα στο 2022 να προκηρυχθούν διαγωνισμοί για το Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο στο Μαρκόπουλο, αλλά και ακίνητα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κύθνο (Ιαματική Πηγή και Ξενία με αρκετές φορές άγονο το διαγωνισμό) κ.α. Επίσης στο α’ τρίμηνο του 2022 αναμένεται να ξεκινήσουν και οι διαδικασίες αποκρατικοποίησης των ιαματικών λουτρών σε Θερμοπύλες και Καμένα Βούρλα ιδιωτικοποιήσεις που έχουν πάρει λόγω πανδημίας αλλά και ωρίμανσης αρκετά πίσω.