Επί ξηρού ακμής κινούνται αυτή την περίοδο τα αεροδρόμια της Ελλάδας.
Η διασωλήνωση τους έχει προς ώρας αποφευχθεί με κινήσεις στήριξης από την πολιτεία όμως πλέον οι εταιρείες ζητούν νέα τονωτική ένεση για να ανταπεξέλθουν στον σκόπελο της πανδημίας που κοινός τόπος είναι ότι θα τα επηρεάσει έως τα πέρας του πρώτου 6μήνου του 2021.
Κατά πληροφορίες την έτι περαιτέρω στήριξη των αεροδρομίων για να διασωθούν θέσεις εργασίας και να διατηρήσουν τις υποδομές αναμένεται να ζητήσουν μετά και το δεύτερο lockdown οι εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων, καθώς ο φετινός χειμώνας εκτιμάται ότι θα είναι ιδιαίτερα δύσκολος για τον κλάδο των αερομεταφορών, δεδομένου ότι οι επιδόσεις της τουριστικής περιόδου ήταν σημαντικά χειρότερες σε σχέση με τις αναμενόμενες, με την επιβατική κίνηση να κλείνει στο τέλος του έτους μειωμένη σε ποσοστό της τάξεως του 70% συγκριτικά με το 2019.
Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι εταιρείες διαχείρισης των αεροδρομίων και οι αεροπορικές να βρίσκονται αντιμέτωπες με μια άνευ προηγουμένου απώλεια εσόδων, με τον Δεκέμβριο και τις αρχές της επόμενης χρονιάς να είναι καθοριστικός προκειμένου οι αερομεταφορείς να μπορέσουν να διαχειριστούν την κρίση και να περιορίσουν τις απώλειες.
Πρόθεση του κυβερνητικού επιτελείου είναι να μην κλείσουν αεροδρόμια, με το πλαίσιο μέτρων που ισχύει για τις πτήσεις να μην είναι τόσο αυστηρό όσο τον περασμένο Μάρτιο. Επιδίωξη είναι η πραγματοποίηση έστω και ενός δρομολογίου την ημέρα, καθώς και να κρατηθούν οι επιδοτούμενες πτήσεις στις άγονες γραμμές.
Οι πτήσεις εσωτερικού θα πραγματοποιούνται μόνο για συγκεκριμένους λόγους και με τα κατάλληλα δικαιολογητικά. Και αποκλειστικά και μόνο για επιστροφή στη μόνιμη κατοικία, επανένωση οικογενειών, επαγγελματικούς λόγους, λόγους υγείας. Οι πτήσεις εξωτερικού θα εκτελούνται με τα αυστηρά μέτρα που ισχύουν.
Δεν αποτελεί έκπληξη η μείωση των μεγεθών των ελληνικών αεροδρομίων λόγω της συρρίκνωσης της ζήτησης εξ αιτίας του COVID-19.
Όμως σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας η συρρίκνωση είναι εκκωφαντική δεδομένου ότι η επιβατική κίνηση βαίνει μειούμενη για όγδοο συνεχόμενο μήνα η δε ποσοστιαία πτώση αγγίζει το 68% το 10μηνο του 2020 σε σχέση με τη χρονιά ρεκόρ του 2019.
Ο συνολικός αριθμός των διακινηθέντων επιβατών έφθασε τα 18.9 εκατομμύρια παρουσιάζοντας πτώση 68% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 όπου είχαν διακινηθεί 59 εκατομμύρια επιβάτες.
Όσον αφορά τις πτήσεις στα αεροδρόμια της χώρας ανήλθαν στις 220.602, από τις οποίες 106.346 ήταν εσωτερικού και 114.256 εξωτερικού, παρουσιάζοντας πτώση 45% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 όπου είχαν πραγματοποιηθεί 401.317 πτήσεις.
Αθήνα
Πάντως, τα στοιχεία της επιβατικής κίνησης για τον μεγαλύτερο αερολιμένα της χώρας, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», είναι δραματικά. Όπως και τους προηγούμενους μήνες, έτσι και τον Οκτώβριο η κίνηση στο αεροδρόμιο της Αθήνας παρουσίασε πτωτική πορεία. Συγκεκριμένα, η επιβατική κίνηση του πρώτου αεροδρομίου της χώρας ανήλθε στις 719 χιλιάδες επιβάτες περίπου, σημειώνοντας πτώση κατά 68,8% σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα του 2019. Οι επιβάτες, τόσο των πτήσεων εσωτερικού όσο και των διεθνών πτήσεων κατέγραψαν μείωση της τάξης του 60,2% και 72,2% αντίστοιχα. Συνολικά, κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου, η κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε στο επίπεδο των 7,6 εκατ. επιβατών, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 66% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Η διεθνής κίνηση μειώθηκε κατά 69,3%, ενώ οι επιβάτες εσωτερικού παρουσίασαν πτώση της τάξης του 58,4%. ΔΑΑ: Αναστολή επενδύσεων Σημειώνεται ότι η συρρίκνωση του αριθμού των επιβατών έχει οδηγήσει τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών στο να αναστείλει τις επενδύσεις, των οποίων το ύψος μακροπρόθεσμα διαμορφωνόταν σε 500 εκατ. ευρώ και αποσκοπούσαν στην ενίσχυση της ετήσιας χωρητικότητας σε 50 εκατ. επιβάτες. Η εταιρεία έχει προχωρήσει στη σύναψη πρόσθετου δανείου ύψους έως 140 εκατ. ευρώ με στόχο να εξασφαλίσει μεγαλύτερη ευελιξία.
Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια
Το lockdown στην πόλη της Θεσσαλονίκης και το προσωρινό κλείσιμο του αεροδρομίου αναθεωρεί επί τα χείρω τις προβλέψεις της Fraport Greece για τη φετινή επιβατική κίνηση.
Χαμηλές πτήσεις κατέγραψαν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (Άκτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος) που διαχειρίζεται η Fraport Greece το δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου, με τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού να εξακολουθούν να είναι ορατές στην επιβατική κίνηση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, φέτος το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου η κίνηση στα 14 αεροδρόμια διαμορφώθηκε στα 8,4 εκατομμύρια, σημειώνοντας πτώση κατά 70,8% σε σχέση με το αντίστοιχο δεκάμηνο του 2019, όταν ο αριθμός των επιβατών είχε ανέλθει σε 28,7 εκατομμύρια.
Η μεγαλύτερη μείσωη, σε ποσοστό 73,9%, καταγράφηκε στη διεθνή επιβατική κίνηση, με 5,9 εκατομμύρια ταξιδιώτες να διακινούνται στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, τη στιγμή που η εγχώρια κίνηση διαμορφώθηκε στα 2,5 εκατομμύρια, σημειώνοντας πτώση κατά 59,2%.
Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία υστέρηση (80,1%) εμφάνισε η Σκιάθος, όπου ταξίδεψαν 88.112 επιβάτες για το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου έναντι 443.786 το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Την ίδια στιγμή, τον μεγαλύτερο αριθμό επιβατών κατέγραψε το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, όπου ταξίδεψαν 2.233.329 επιβάτες, αριθμός μειωμένος κατά 62,9% σε σχέση με το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου του 2019.
Ελπίδες
Καθώς η επιστήμη σημειώνει πρόοδο με τις φαρμακευτικές που τρέχουν στην κούρσα για το εμβόλιο κατά του Covid-19 να στέλνουν συνεχώς θετικά μηνύματα, ο ταξιδιωτικός κλάδος εκλαμβάνει αυτές τις εξελίξεις ως αχτίδα φως μέσα στο σκοτάδι της πανδημίας που σκεπάζει τον κλάδο.
Οι μετοχές αρκετών αερομεταφορέων κινήθηκαν ανοδικά τις τελευταίες δέκα μέρες και έπειτα από την πρώτη είδηση από το μέτωπο του εμβολίου. Ωστόσο, παρά την αισιοδοξία ο κλάδος παραμένει σε δεινή θέση.
Ο γενικός διευθυντής του ACI Europe (Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης) Ολιβιέ Γιάνκοβιτς ζήτησε από την πλευρά του έκτακτη ενίσχυση. Αναγνωρίζοντας ως θετικά σημάδια τις εξελίξεις για το εμβόλιο, ο κ. Γιάνκοβιτς ανέφερε πως το εμβόλιο δεν αναμένεται να τύχει ευρείας διανομής πριν από το δεύτερο εξάμηνο του 2021. Επομένως ο κλάδος χρειάζεται μια «προσωρινή λύση» για να αντιμετωπιστεί η «ακραία έλλειψη ρευστότητας» που έχει οδηγήσει τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια στην απώλεια 350 εκατ. ευρώ κάθε εβδομάδα.