Άφαντοι οι Κινέζοι, ο τουρισμός ελκύει τους Ευρωπαίους «παίκτες»
Καλά Χριστούγεννα για τις δεσμευτικές προσφορές
Του Χάρη Ντιγριντάκη
Με αλλαγές αναφορικά με τα επενδυτικά σχήματα, αλλά και παρατάσεις για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών, τροχοδρομεί ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο Καστελίου Πεδιάδος στην Κρήτη. Σύμφωνα με πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής, η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών από τους δυνητικούς αναδόχους παίρνει παράταση κατόπιν αιτήματος υποψήφιων επενδυτών για τα τέλη ή τις αρχές του νέου έτους αντί για τις 11 Νοεμβρίου που είχε οριστεί αρχικά από το υπουργείο Υποδομών.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες όλα συντείνουν στο γεγονός ότι τα επενδυτικά σχήματα δεν θα είναι περισσότερα από τρία, δεδομένου ότι η κινεζική πολύφερνη νύφη ο κατασκευαστικός κολοσσός China State Construction Engineering Corporation (CSCEC) ανάκρουσε πρύμναν και δεν συμμετέχει στον διαγωνισμό ενώ βάσει του ενδιαφέροντος της τελευταίας περιόδου στο διαγωνισμό δεν θα συμμετέχει και η ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίου με την Corporation America. Πρόκειται για το κοινοπρακτικό σχήμα που αρχικώς είχε ενδιαφερθεί να συμμετέχει στη διαδικασία αλλά τελικώς συμμετέχει με εμφατικό τρόπο στην τελική ευθεία του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ για τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας (στα μέσα Νοεμβρίου ολοκληρώνεται η τεχνική αξιολόγηση και κατόπιν ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές).
Τα 3 επενδυτικά σχήματα φέρονται ήδη να έχουν ήδη διαμορφωθεί όπως υπογραμμίζουν οι ίδιες πηγές και συγκεκριμένα πρόκειται για τις κοινοπραξίες της ισπανικής ACS με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του Ομίλου Περιστέρη, της γαλλικής Vinci με την ΕΛΛΑΚΤΩΡ του Ομίλου Μπόμπολα, και της επίσης γαλλικής Bouygues με τον όμιλο J&P ΑΒΑΞ του Ομίλου Ιωάννου. Αυτοί που ξέρουν σημειώνουν ότι δεν αποκλείεται κάποιο από τα κοινοπρακτικά σχήματα να εμπλουτισθεί με τη συμμετοχή ορισμένων νέων «παικτών», δίχως σε αυτούς να περιλαμβάνεται ο Διεθνής Αερολιμένας της Αθήνας αφού ακόμη δεν έχει αποσαφηνισθεί το μέλλον της εταιρείας που διαχειρίζεται το Ελευθέριος Βενιζέλος, σε σχέση με την πώληση του ποσοστού του δημοσίου αλλά και την επιμήκυνση της υφιστάμενης σύμβασης για 25 επιπλέον έτη.
Αυτό που φαίνεται να φοβίζει πάντως τους δυνητικούς αναδόχους της μεγαλεπήβολης επένδυσης είναι η προοπτική απόσβεσης αυτής δεδομένου ότι η παραχώρηση εκμετάλλευσης του έργου προκειμένου αυτό να καταστεί βιώσιμο πρέπει να είναι κοντά στα 50 έτη και παράλληλα να διατηρηθούν τα τέλη κάτω των 20 ευρώ προκειμένου το αεροδρόμιο να είναι ανταγωνιστικό. Επίσης ένα ακόμη αγκάθι αφορά την απόσταση του αεροδρομίου από τις κεντρικές οδικές αρτηρίες της Κρήτης. Όπως γίνεται εύκολα διακριτό το έργο προσελκύει ενδιαφέρον, τουλάχιστον από τους ευρωπαϊκούς ομίλους, γιατί θεωρείται απολύτως απαραίτητο για την τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης. Άλλωστε το αεροδρόμιο του Ηρακλείου είναι το πρώτο σε κίνηση στην Ελλάδα κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο και είναι σαφές ότι θα μπορούσε να υποδεχτεί δεκάδες χιλιάδες πρόσθετους τουρίστες στην περίπτωση που διέθετε επαρκή χωρητικότητα, όπως επισημαίνουν εδώ και χρόνια οι άνθρωποι του τουρισμού που επισημαίνουν ότι έως ότου κατασκευασθεί το Καστέλι η πολιτεία οφείλει να αναβαθμίσει το υφιστάμενο «Νίκος Καζαντζάκης».
Το master plan του υπουργείου αναφορικά με το διαγωνισμό του Καστελίου, προβλέπει πως ο ανάδοχος θα κατασκευάσει τόσο το αεροδρόμιο, όσο και τις οδικές συνδέσεις και το συνολικό κόστος κυμαίνεται μεταξύ 700 εκατ. και 1 δισ. ευρώ. Δηλαδή ο ανάδοχος θα κατασκευάσει και θα λειτουργεί τους συνδετήριους άξονες με τον βόρειο και νότιο οδικό άξονα Κρήτης μήκους 30 και 20 χιλιομέτρων αντίστοιχα. Τα κονδύλια από το ΕΣΠΑ ανέρχονται στο ποσό των 250 εκατ. ευρώ και δεν δύναται να μεταφερθούν για άλλο σκοπό, αφού έχουν δεσμευθεί μόνο για αυτό το έργο. Άλλωστε το νέο ΕΣΠΑ δεν προβλέπει ενισχύσεις κατασκευής αεροδρομίων. Σημειώνεται ότι μία λύση που συζητάτε αυτή την περίοδο, αφορά την άντληση δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου. Όπως προσθέτουν οι ίδιες πηγές επειδή το έργο θεωρείται αναγκαίο και βιώσιμο (έχει μειωθεί το αρχικό κατασκευαστικό αντικείμενο ώστε να γίνει πιο ελκυστικό) θεωρείται σίγουρη η συμμετοχή της ΕΤΕπ αν της ζητηθεί.
Το μήκος του αεροδιαδρόμου στον νέο αερολιμένα του Ηρακλείου θα φτάνει τα 3,2 χιλιόμετρα, ενώ θα υπάρχει πρόβλεψη για μελλοντική επέκτασή του στα 3,8 χιλιόμετρα. Το μοντέλο παραχώρησης θα μοιάζει με αυτό του αεροδρομίου “Ελευθέριος Βενιζέλος” της Αθήνας, αλλά το ποσοστό που θα κατέχει το δημόσιο θα αποτελεί τμήμα της διαγωνιστικής διαδικασίας. Δηλαδή οι υποψήφιοι που ζητούν μικρότερο ποσοστό συμμετοχής του δημοσίου (με συγκεκριμένο πλαφόν κατώτερης συμμετοχής) θα κερδίζουν πόντους στη διεκδίκηση του έργου.
Το αεροδρόμιο πρόκειται να κατασκευαστεί σε έκταση 6.000 στρεμμάτων, η οποία βρίσκεται στο δήμο Μίνωα Πεδιάδος. Στο έργο συμπεριλαμβάνεται και η εμπορική ζώνη, η οποία θα δημιουργηθεί σε έκταση 400 στρεμμάτων. Όπως προαναφέρθηκε με την έναρξη της λειτουργίας του νέου αεροδρομίου θα μπει άμεσα λουκέτο στο υφιστάμενο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης».