Υπεγράφη στις 29 Μαρτίου από τη Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων η απόφαση για τη μεταφορά κατά κυριότητα στην εταιρία «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.» των μετοχών ποσοστού 100% στην εταιρία ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΤΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ , οι οποίες ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο.
Με την απόφαση αυτή ολοκληρώνονται ουσιαστικά τα βήματα της κυβέρνησης έτσι ώστε να ξεκινήσει η προετοιμασία από το ΤΑΙΠΕΔ και τους συμβούλους αποκρατικοποίησης της στρατηγικής για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ. Σημειώνεται ότι αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση η μεταφορά των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο ΤΑΙΠΕΔ μέχρι τέλος Μαρτίου και η έναρξη της διαδικασίας αποκρατικοποίησης το αργότερο τον Ιούνιο 2013. Οι μετοχές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μεταφέρονται στο ΤΑΙΠΕΔ αφού η εταιρεία έχει πλήρως αναδιαρθρωθεί και το οικονομικό έτος 2012 παρουσίασε θετικά αποτελέσματα.
Η εξυγίανση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπήρξε μια μακρόχρονη διαδικασία που άρχισε με το σχέδιο εξυγίανσης του ΌΣΕ του 2008. Μ’ αυτήν την αφετηρία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατέστη αυτόνομη εταιρεία στο τέλος του 2008, ενώ ετέθησαν σταδιακά οι βάσεις για την αναστροφή της πορείας των ελλειμμάτων και την εξυγίανση της εταιρίας.
Στο πλαίσιο αυτό οι προηγούμενες κυβερνήσεις προχώρησαν σε μια σειρά ενεργειών που συνέβαλαν στο σημερινό αποτέλεσμα. Ενδεικτικά αναφέρουμε :
– Μετατάξεις περίπου 750 υπαλλήλων από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο Κράτος (45% του ανθρώπινου δυναμικού).
– Αναστολή ζημιογόνων δρομολογίων και νέο πλέγμα δρομολογίων (40% μείωση στις λειτουργικές γραμμές).
– Εξορθολογισμός κόστους μισθοδοσίας με δραστική μείωση των δευτερευουσών απολαβών.
– Αναπροσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής της εταιρείας τόσο στις επιβατικές όσο και στις εμπορευματικές μεταφορές, με παράλληλη προώθηση των εμπορευματικών μεταφορών με πλήρη τρένα.
Παρόλα αυτά το θέμα των κρατικών ενισχύσεων παρέμενε ανοιχτό και αποτελεί το τελευταίο εμπόδιο για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Τους τελευταίους 8 μήνες το Υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών ανέλαβε μια σειρά ενεργειών και μέτρων για να ρυθμιστούν τα θέματα κρατικών ενισχύσεων και να βελτιωθούν οι συνθήκες στην σιδηροδρομική αγορά, με στόχο να προσελκυσθούν νέοι επενδυτές:
– Επιτεύχθηκε, στο τέλος του 2012, ο μνημονιακός στόχος της κερδοφορίας της επιχείρησης που αποτελεί προϋπόθεση τόσο για ρύθμιση του θέματος των των κρατικών ενισχύσεων, αλλά και για την αξιοπιστία της προσπάθειας ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
– Διευρύνθηκαν οι δυνατότητες της εταιρείας με νέες εμπορευματικές συμφωνίες (COSCO-HP-ΤΡΑΙΝΟΣΕ) και την διεύρυνση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις όμορες χώρες. Συγκεκριμένα, πριν ανακοινωθεί η σχετική συμφωνία :
o Ρυθμίστηκαν τα θέματα που σχετίζονται με το κόστος των σιδηροδρομικών αδειών και με τα πιστοποιητικά ασφαλείας
o Ολοκληρώθηκε η διαδικασία απόκτησης σιδηροδρομικής άδειας και πιστοποιητικού ασφαλείας από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, απαραίτητη προϋπόθεση για την ευρωπαϊκή ανάπτυξη της επιχείρησης
o Από τον Σεπτέμβριο του 2012, το υπουργείο, προώθησε την προσπάθεια επέκτασης της σιδηροδρομικής άδειας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις χώρες της βαλκανικής και της Κεντρικής Ευρώπης.
o Πρόσφατα εγκρίθηκε από την Τρόικα η κατευθείαν απόδοση στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ πενταετών ΥΓΟΣ, εξασφαλίζοντας την προοπτική της ιδιωτικοποίησης της εταιρείας
Επίσης :
o Ολοκληρώθηκε η γραμμή Ικονίου που επίσης αποτέλεσε προϋπόθεση για τη παραπάνω συμφωνία
o Στις αμέσως επόμενες μέρες ανατίθεται από την ΕΡΓΟΣΕ η δεύτερη λειτουργική φάση του Θριασίου που θα επιτρέψει την περαιτέρω αναβάθμιση της διαμετακομιστικής αλυσίδας Πειραιά-Κεντρικής Ευρώπης
Προκειμένου να λυθούν ευρύτερα νομικά θέματα που σχετίζονται με την διάρθρωση της
σιδηροδρομικής αγοράς, την προοδευτική αντιμετώπιση του προβλήματος των κρατικών
ενισχύσεων, και την γενικότερη αξιοπιστία της προσπάθειας ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ :
o Συστήθηκε η εταιρεία με τίτλο «Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού», η λεγόμενη ROSCO, με την απόσχιση του κλάδου συντήρησης τροχαίου υλικού του ΟΣΕ. Σε σύντομο χρόνο θα μεταβιβαστεί και αυτή στο ΤΑΙΠΕΔ για αποκρατικοποίηση. Η ιδιωτικοποίηση αυτή είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την όλη προσπάθεια εξυγίανσης και σταθεροποίησης του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα και θα γίνει παράλληλα με αυτήν της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
o Μεταβιβάστηκε το τροχαίο υλικό του ΟΣΕ στο Ελληνικό Δημόσιο. Η εταιρεία ΕΕΣΣΤΥ αναλαμβάνει για λογαριασμό του Δημοσίου, την διαχείριση των συμβάσεων του τροχαίου υλικού.
o Μεταβιβάστηκαν οι μετοχές της ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ από τον Όμιλο ΟΣΕ στο Ελληνικό Δημόσιο.
o Επιλέχθηκαν οι σύμβουλοι αποστρατικοποίησης ο οποίοι άρχισαν ήδη να εργάζονται
Έχουν έτσι επιτευχθεί όλες οι οικονομικές και θεσμικές προϋποθέσεις για την επιτυχία της προσπάθειας ιδιωτικοποίησης. Η ολοκλήρωση των θεσμικών και οικονομικών προαπαιτούμενων επιτρέπει στο ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει άμεσα στην διαδικασία ιδιωτικοποίησης που αποτελεί και τον τελικό όρο της Επιτροπής για την οριστική επίλυση του θέματος των κρατικών ενισχύσεων στο σιδηρόδρομο και την αποφυγή οικονομικών περιπλοκών με την Ε.Ε.
Σημειώνεται ότι με τη διευθέτηση των ζητημάτων του ΟΣΕ, ολοκληρώνονται από την πλευρά του Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων οι ρυθμίσεις που απαιτούνταν για την προώθηση των αποκρατικοποιήσεων στον τομέα ευθύνης του.