Ένα νέο «αγκάθι» έχει προκύψει για τον ελληνικό τουρισμό και αυτό ακούει στο όνομα τουρκική λίρα. Το τελευταίο χρονικό διάστημα το εθνικό νόμισμα της γειτονικής χώρας κατρακυλά και οι Τούρκοι ξενοδόχοι προκειμένου να περισώσουν τελευταία στιγμή ό,τι τους έχει απομείνει προβαίνουν σε δραματικές μειώσεις τιμών για να διατηρήσουν τη ζήτηση και την ανταγωνιστικότητά τους.
Μάλιστα, όπως αναφέρει σχετικό δημοσίευμα της γερμανικής Deutsche Welle, σε ορισμένες ιστοσελίδες κράτησης τουριστικών καταλυμάτων μπορεί κανείς να βρει δωμάτια σε πανσιόν από πέντε ευρώ τη βραδιά τον Ιούλιο, αλλά και να διαμείνει σε πεντάστερα ξενοδοχεία με κόστος που ξεκινά από 69 ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Trading Economics, ο αριθμός των ξένων που επισκέπτονται την Τουρκία από το 1990 αυξήθηκε κατά 34,8%, αγγίζοντας το Μάρτιο του 2018 τα 2,140 δισ. τουρίστες.
Οι επισκέπτες προήλθαν κατά κύριο λόγο από το Ιράν (47,8% ) τη Γερμανία (69%), τη Βουλγαρία (3,2%) και τη Ρωσία (66,1%).
Τα έσοδα από τον τουρισμό στην Τουρκία αυξήθηκαν κατά 31,3% και διαμορφώθηκαν το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους σε 4,425 δισ. δολάρια, με το 76,1% αυτών να προέρχεται από ξένους επισκέπτες και το 23,9% από Τούρκους που διαμένουν στο εξωτερικό.
Ευρώ / τουρκική λίρα
29/05/17 – 1€ = 4 λίρες
29/05/18 – 1€ = 5,33 λίρες
Το ερώτημα που τίθεται είναι πώς αυτή η στρατηγική αναμένεται να επηρεάσει το ελληνικό τουριστικό προϊόν, το οποίο σταδιακά έχει αρχίσει να ανακάμπτει και κινείται ανοδικά τόσο σε επίπεδο εισροών όσο και σε επίπεδο τιμών;
«Η τιμή πάντα επηρεάζει, όμως η συγκεκριμένη κίνηση είναι πρόσκαιρου χαρακτήρα. Οι προγραμματισμοί για τη φετινή τουριστική σεζόν έχουν γίνει, γι’ αυτό και δεν πιστεύουμε ότι θα μας δημιουργηθεί κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα, εκτός και αν η λίρα συνεχίζει να υποτιμάται για μεγάλο χρονικό διάστημα» επισημαίνει.
Βασικό πρόβλημα παραμένει, σύμφωνα με τον κ. Ρέτσο, η επιβάρυνση της τιμής από τη φορολογία, που είναι 7-8 μονάδες πάνω από εκείνη με την οποία λειτουργεί ο ανταγωνισμός, γεγονός που μας καθιστά ακριβότερους διαχρονικά και δεν μας επιτρέπει να ελιχθούμε εύκολα όταν άλλες χώρες ασκούν επιθετική τιμολογιακή πολιτική.
Δολάριο / τουρκική λίρα
29/05/17 1$ = 3,58 λίρες
29/05/18 1 $ = 4,58 λίρες
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΔΥΣΚΟΛΟ ΤΟ 2019 – ΑΣΧΗΜΟ ΤΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ ΤΗΣ ΦΕΤΙΝΗΣ ΣΕΖΟΝ ΣΕ ΚΡΗΤΗ ΚΑΙ ΡΟΔΟ
«Το ξεκίνημα της φετινής τουριστικής σεζόν είναι άσχημο. Όπως δείχνουν τα στοιχεία ο Μάιος και Απρίλιος δεν ήταν καλοί μήνες. Ειδικά για την Κρήτη και τη Ρόδο είχαμε μία πτώση της τάξης του 22%.
Δυστυχώς «τραβάνε» μόνο οι μεγάλοι tour operators, όπως είναι η Thomas Cook και η TUI, και εκεί είναι ξεκάθαρο ότι μιλάμε για ένα καθετοποιημένο προϊόν» δηλώνει ο αντιπρόεδρος του Ομίλου Aldemar Resorts, Αλέξανδρος Αγγελόπουλος.
Όπως λέει, σε μία παγκόσμια οικονομία η προσφορά έχει δεχτεί σοβαρό πλήγμα, διότι σημασία δεν έχει πλέον ο προορισμός αλλά το ταξίδι, στοιχείο που έχει μετατραπεί σε μόνιμη απειλή για τον τουριστικό κλάδο.
«Ο ταξιδιώτης δεν γοητεύεται πλέον από το ξενοδοχείο, αλλά δίνει έμφαση στην εμπειρία. Δυστυχώς στην Ελλάδα έχει ατονήσει η εμπειρία και έχει αφαιρεθεί η ελληνικότητα από το προϊόν.
Ως χώρα, μας απειλεί η πτώση της λίρας και η ανελαστικότητα του οικοδομήματος του ελληνικού τουρισμού. Το 2019 αναμένεται εξαιρετικά δύσκολο».
Αποκαλύπτει πως οι περισσότεροι tour operators ζητούν μηδενικές αυξήσεις τιμών και μειώσεις συμβολαίου σε όγκο δωματίων και επισημαίνει πως όσοι Έλληνες ξενοδόχοι διαθέτουν 5αστερα ξενοδοχεία αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα. «Το να πανηγυρίζουμε για 10 εκατομμύρια παραπάνω τουρισμό είναι ακραίο» καταλήγει.
Η KΑΛΥΤΕΡΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΣΕΖΟΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΩ
Συγκρατημένα αισιόδοξος εμφανίζεται ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω, Μηνάς Χατζημιχαήλ, ο οποίος αναφέρει στο fortunegreece.com πως δεν έχουν υποχωρήσει τόσο οι τιμές όσο ακούγεται στην αγορά, καθώς οι Τούρκοι στο διαδίκτυο πουλάνε σε τιμές ευρώ, χωρίς να παρατηρείται δραματική αλλαγή στην τιμολογιακή πολιτική σε σχέση με πέρυσι.
Ο ίδιος εκτιμά πως όσο δεν υπάρχει σταθερότητα και όσο η Τουρκία συνεχίζει σε πολιτικό επίπεδο να προβάλλει την εικόνα ενός τριτοκοσμικού κράτους, τόσο η Ελλάδα ισχυροποιεί τη θέση της.
«Η χώρα μας πουλάει σιγουριά, ασφάλεια και φιλοξενία. Ωστόσο, μία τέτοια εξέλιξη από την γειτονική χώρα δεν αποκλείεται να επηρεάσει κατά 10%-15% το μερίδιο αγοράς μας.
Μην ξεχνάτε όμως ότι πάντα η πίτα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος μεγαλώνει και σε σχέση με άλλες περιοχές όπως για παράδειγμα η βόρεια Αφρική» τονίζει ο κ. Χατζημιχαήλ.
Αναφερόμενος στο νησί της Κω λέει πως αυτή την περίοδο δεν «πέφτει καρφίτσα» στην περιοχή και πως είναι η καλύτερη τουριστική σεζόν των τελευταίων ετών.
«Ήδη το Μάιο μιλάμε για πληρότητα 80% με 90%. Όλα κινούνται φυσιολογικά και αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή του καινούργιου κτιρίου από τη Fraport που αναμένεται να δώσει άλλη ώθηση στο προϊόν μας».
Προσθέτει πως η πλειονότητα των τουριστών προέρχεται κυρίως από την Βόρεια και Κεντρική Ευρώπη, τη Σκανδιναβία, ενώ ένα μικρό ποσοστό είναι Ρώσοι τουρίστες.
«Γενικά η Ρωσία είναι το κοινό με το οποίο δουλεύουμε λιγότερο και είναι ίσως το κοινό που θα πήγαινε πιο εύκολα αυτή τη στιγμή στην Τουρκία».
Όσο για τις τιμές στο νησί της Κω, τις χαρακτηρίζει λογικές και διευκρινίζει ότι βρίσκονται 7% πάνω σε σχέση με πέρυσι και 30% κάτω από τις αντίστοιχες τιμές καταλυμάτων στην Αθήνα.
Τα 5άστερα ξενοδοχεία ξεκινούν από 150 €, τα 4αστερα κινούνται μεταξύ 100 – 120 € ενώ τα 3στερα από 50 έως 70 €.