της Σοφίας Γκιαούρη

Για την τουριστική σεζόν το 7μηνο του 2023, τον ρόλο της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Τουρισμού και Επιχειρήσεων (ΓΕΠΟΕΤ) σήμερα, αλλά και για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των τουριστικών γραφείων και λεωφορείων, μίλησε σε συνέντευξή του στο tourismtoday ο πρόεδρος της ΓΕΠΟΕΤ, κος Άρης Μαρίνης.

1. Πώς κινείται η τουριστική σεζόν το 7μηνο σε σχέση με το 2019 και που οφείλεται κατά τη γνώμη σας η πτώση σε εμβληματικούς προορισμούς όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη;

Από τα στοιχεία που έχουν μέχρι στιγμής δημοσιοποιηθεί εκτιμάται ως μια σεζόν με διαφορετικές ταχύτητες ανά προορισμό. Από άποψη αριθμού αφίξεων και εσόδων στο σύνολο θεωρούμε ότι θα ξεπεραστούν τα αντίστοιχα μεγέθη του 2019. Κατά τόπους όμως παρατηρούνται σημαντικές διαφορές όπως για παράδειγμα στη Σαντορίνη και την Μύκονο όπου υπάρχει μεγάλη πτώση σε σχέση με προηγούμενες χρονιές αλλά και στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη όπου υπάρχει μια τεράστια άνοδος και ρεκόρ αφίξεων.

Αρκετή πτώση εμφανίζεται να έχουν οι δημοφιλείς μας νησιωτικοί προορισμοί εν μέρει διότι οι Έλληνες έχουν περιορίσει τις διακοπές τους ή έχουν επιλέξει ηπειρωτικούς προορισμούς προφανώς λόγω της οικονομικής κρίσης και της έλλειψης επαρκών φθηνών λύσεων.

2. Ποιος ο ρόλος της ΓΕΠΟΕΤ σήμερα;

Η ΓΕΠΟΕΤ τόσο ως εκπρόσωπος των επιχειρήσεων τουριστικών λεωφορείων όσο και των τουριστικών γραφείων και των αντιπροσώπων μεγάλων τουρ οπερέιτορ του εξωτερικού βρίσκεται στην εμπροσθοφυλακή του ελληνικού τουρισμού αποτελώντας συνδετικό κρίκο μεταξύ πολιτείας και επιχειρήσεων και συντονιστή ενεργειών τόσο σε συνθήκες κρίσης όσο και ευημερίας.

Η τουριστική περίοδος αποκτά πλέον χαρακτηριστικά 10μηνης και 12μηνης βάσης –ειδικά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη- οπότε οι ανάγκες στήριξης, συντονισμού και λήψης των ορθών μέτρων και πρωτοβουλιών που θα απογειώσουν τον τουρισμό της χώρας μας δεν γνωρίζει εποχικότητα ή περιορισμούς. Και αυτό εργαζόμαστε σε καθημερινή βάση.

3. Ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των τουριστικών γραφείων και Λεωφορείων;

Η εξαίρεση των τουριστικών λεωφορείων από τις προβλέψεις του αναπτυξιακού νόμου αποτελεί μία χαμένη ευκαιρία για την ανανέωση του στόλου μας, ο οποίος είναι ήδη γερασμένος και με επιβαρυντικό ενεργειακό αποτύπωμα για την χώρα.

Έπρεπε ήδη να έχουν δοθεί κίνητρα προς την κατεύθυνση της ενεργειακής αναβάθμισης των τουριστικών λεωφορείων προκειμένου να καταστούμε έστω και μερικώς ανταγωνιστικοί σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη ως προς τη βιωσιμότητα των μεταφορών μας, καθώς έχουμε μείνει αρκετά πίσω.

Επιπλέον η καθυστέρηση από την πολιτεία να εφαρμόσει τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την απελευθέρωση των αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών, παρότι η σχετική νομοθεσία έχει ψηφιστεί, στερεί από το επιβατικό κοινό υψηλότερου επιπέδου και οικονομικότερες μετακινήσεις.

Τέλος η τεράστια έλλειψη εργαζομένων και ειδικότερα τουριστικών οδηγών συνηγορεί στην ανάγκη για κυβερνητική παρέμβαση και κεντρικό σχεδιασμό μέσω επιδότησης του κόστους απόκτησης διπλώματος επαγγελματία οδηγού προκειμένου να επανέλθει η ισορροπία στον κλάδο.

4. Μάθαμε ότι η εταιρεία σας μετακίνησε 14.000 τουρίστες στη Ρόδο τις ημέρες της φωτιάς. Ποια ήταν η αμοιβή σας γι’ αυτό;

Πράγματι η εταιρεία μας συμμετείχε ενεργά στην εκκένωση των πληττόμενων περιοχών και στην μετακίνησή περισσότερο από 14.000 τουριστών στο νησί της Ρόδου προκειμένου να μεταβούν σε ασφαλείς περιοχές κατά τη διάρκεια της φωτιάς. Όλα αυτά έγιναν σε άμεσο χρόνο και σε άριστη συνεργασία με τον αρμόδιο υπουργό κύριο Βασίλη Κικίλια αλλά και το στρατηγό κύριο Μιχαλόπουλο που συντόνισε το έργο.

Συγκεκριμένα διαθέσαμε το στόλο μας των 70 λεωφορείων ούτως ώστε να γίνει η εκκένωση με ταχύτητα και με τον ασφαλέστερο τρόπο, χωρίς καμία απώλεια. Στο σημείο αυτό θέλω να ευχαριστήσω τους εργαζόμενους στην εταιρεία μας οι οποίοι με αυταπάρνηση βοήθησαν στο να ολοκληρωθεί με απόλυτη επιτυχία το παραπάνω γεγονός.

5. Τι περιμένετε από τη νέα ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών και το Υπουργείο Τουρισμού;

Η Υπουργός Τουρισμού κυρία Όλγα Κεφαλογιάννη ως γνωστόν έχει θητεύσει με επιτυχία και στο παρελθόν και γνωρίζει πολύ καλά τη θέση και τα προβλήματα του χώρου μας. Είχαμε μια πάρα πολύ καλή συνεργασία κατά την πρώτη θητεία της και ευελπιστούμε να συνεχιστεί και σε αυτή με ακόμα καλύτερα αποτελέσματα.

Όσον αφορά τον νέο Υπουργό Μεταφορών κύριο Χρήστο Σταϊκούρα αποτελεί έμπειρο πολιτικό με γνώση της πραγματικής οικονομίας, βρισκόμαστε εν αναμονή συνάντησης μαζί του και ελπίζουμε να έχει την τόλμη να αγγίξει το θέμα της απελευθέρωσης των υπεραστικών και αστικών γραμμών, κάτι που δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει ο προκάτοχός του.

Τέλος μεγάλο ζητούμενο αποτελεί η συνεργασία του μαζί μας ώστε να νομοθετηθεί επαρκώς η προστασία του έργου του τουριστικού λεωφορείου.