Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών διοργανώνει σε ετήσια βάση ασκήσεις αντιμετώπισης καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, με σκοπό τη δοκιμή του Σχεδίου Αντιμετώπισης Καταστάσεων Ανάγκης του Αερολιμένα, τον έλεγχο αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας των διαθέσιμων μέσων, την ανταπόκριση των συστημάτων, την εξοικείωση και εξάσκηση του προσωπικού στην αντιμετώπιση συμβάντων και, κυρίως, τη διασφάλιση υψηλού επιπέδου συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων, διασφαλίζοντας έτσι το υψηλότερο δυνατό επίπεδο ασφάλειας και ετοιμότητας για ανάλογες περιπτώσεις πραγματικών περιστατικών.

Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία, την Τρίτη 8/02/2022, Άσκηση Ετοιμότητας Ευρείας Κλίμακας, με τίτλο σεναρίου «Κατάσταση Αναμενόμενου Ατυχήματος / Ατύχημα Αεροσκάφους στον Αερολιμένα», σύμφωνα με τους κανονισμούς του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO).

Στην άσκηση ετοιμότητας, εκτός των υπηρεσιών του ΔΑΑ, συμμετείχαν οι φορείς:

  • Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας / ΠΕΑ
  • Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας/Αεροπορική Αρχή (ΥΠΑ/ΑΑ)
  • Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ)
  • Πυροσβεστική Υπηρεσία Αερολιμένα
  • Πυροσβεστικό Σώμα
  • Υπηρεσία Επείγουσας Ιατρικής Βοήθειας Αερολιμένα
  • Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας (EKAB)
  • Διεύθυνση Αστυνόμευσης Αερολιμένα
  • Αεροπορική Εταιρεία (Sky Express)
  • Φορέας Επίγειας Εξυπηρέτησης (SkyServ Handling)

Το σενάριο της άσκησης

Σύμφωνα με το σενάριο της άσκησης, «Ελικοφόρο αεροσκάφος της αεροπορικής εταιρείας Sky Express που εκτελεί επιβατική πτήση από την Αθήνα προς την Κέρκυρα και μεταφέρει 19 επιβάτες και έχει 4 μέλη πλήρωμα, κατά την απογείωση δηλώνει πρόβλημα με φωτιά στον κινητήρα Νο2 και ζητά από τον Πύργο Ελέγχου άμεση προτεραιότητα και βοήθεια εκπέμποντας σήμα κινδύνου (MAYDAY).

Η προτεραιότητα χορηγείται και ο Πύργος Ελέγχου ενημερώνει αμέσως τόσο την Πυροσβεστική Υπηρεσία Αερολιμένα όσο και το Κέντρο Ελέγχου Αεροδρομίου.

Στην εξέλιξη του σεναρίου, το αεροσκάφος επιστρέφει για προσγείωση σε συνθήκες «έκτακτης ανάγκης», προσγειώνεται και ακινητοποιείται στο διάδρομο 03L/21R. Στο σύστημα προσγείωσης, λόγω καταπόνησης κατά την επαφή με το έδαφος και υπερθέρμανσης του συστήματος πέδησης για την ακινητοποίηση του αεροσκάφους, προκαλούνται ζημιές και τελικά καταστροφή των ελαστικών.

Στο σημείο του ατυχήματος σπεύδει αμέσως η ενεργοποιημένη Πυροσβεστική Υπηρεσία Αερολιμένα που επιλαμβάνεται των διαδικασιών πυρόσβεσης και διάσωσης επιβατών και πληρώματος».

Σύμφωνα πάντα με το σενάριο, «από τους 23 επιβαίνοντες στο αεροσκάφος, 4 επιβάτες τραυματίζονται βαριά, 3 είναι ελαφρά τραυματίες, 14 αποβιβάζονται σώοι χωρίς τραύματα και 2 επιβάτες διαπιστώνεται ότι είναι νεκροί (ανδρείκελα).

Στην εξέλιξη του σεναρίου οι Σώοι επιβάτες απομακρύνονται και μεταφέρονται σε προβλεπόμενο χώρο παροχής συνδρομής, οι τραυματίες δέχονται τις πρώτες βοήθειες επι τόπου και στην συνέχεια μεταφέρονται σε νοσοκομείο με ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ και οι νεκροί στο νεκροτομείο.».

Μετά το πέρας της κύριας άσκησης διενεργήθηκε μικρής κλίμακας δευτερεύουσα άσκηση για «διαρροή Υδρογονανθράκων» (καύσιμο, λάδι μηχανής), στην οποία συμμετείχαν τα τμήματα Περιβάλλοντος και Λειτουργιών Περιοχής Κίνησης Αεροσκαφών του ΔΑΑ.