του Χάρη Ντιγριντάκη

 

Νέο πλάνο ανασυγκρότησης βρίσκεται σε εξέλιξη στα ΕΛΤΑ, το οποίο, εκτός των άλλων, προβλέπει τη συρρίκνωση του λειτουργικού κόστους, την ενοποίηση καταστημάτων και αναβάθμιση των πιο εμπορικών, ανανέωση στόλου, ψηφιοποίηση υπηρεσιών, κ.ά.

Σε κάθε περίπτωση, μεγάλη πρόκληση για τα ΕΛΤΑ αποτελεί η μείωση των εσόδων, που προέρχεται από την πτώση του «παραδοσιακού» ταχυδρομείου, της αλληλογραφίας και η ενίσχυση των ταμειακών διαθεσίμων, ώστε να μη χρειαστούν νέες ΑΜΚ.

Ειδικότερα, το νέο business plan των ΕΛΤΑ έχει φέρει και την αναστολή της συναλλακτικής λειτουργίας 25 καταστημάτων σε όλη την επικράτεια, από τις 10 Ιουλίου, τα οποία θα φτάσουν τα 65 την ερχόμενη Δευτέρα 17 Ιουλίου.

Σύμφωνα με το πλάνο, τα πρώτα 25 ταχυδρομικά καταστήματα έκλεισαν χθες με το πλάνο να προβλέπει ότι ρολά θα κατεβάσει συνολικά το 10% των 1.150 σημείων φυσικής πρόσβασης, χωρίς ωστόσο να έχει ακόμα ανακοινωθεί ακριβής αριθμός.

Σε αυτά μάλιστα περιλαμβάνονται και τα καταστήματα μεγάλων δήμων της Αττικής, όπως της Καισαριανής, του Παπάγου, της Παιανίας, ενώ μετά το λουκέτο στο κατάστημα του Κολωνακίου σειρά παίρνει και αυτό του Βοτανικού, σύμφωνα με τον νέο κατάλογο.

Το ζήτημα θεωρείται μείζον για τις δημοτικές αρχές της χώρας δεδομένου ότι συντείνει στην περαιτέρω απομόνωση περιοχών της περιφέρειας, με την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) να παρεμβαίνει δυναμικά.

Υπενθυμίζεται ότι, όπως έχουν διαβεβαιώσει πηγές της εταιρίας, κανένας δήμος σε όλη την Ελλάδα δε θα μείνει χωρίς φυσικό κατάστημα, υπογραμμίζοντας πως τα καταστήματα που κλείνουν – πολλά εκ των οποίων είναι μονοπρόσωπα, δηλαδή έχουν μόνο έναν υπάλληλο – δεν έβγαζαν σε τζίρο ούτε τους μισθούς των υπαλλήλων που εργάζονταν σε αυτά. Πλέον θα συνενωθούν με κοντινά καταστήματα με στόχο να παρέχουν καλύτερης ποιότητας εξυπηρέτηση στους πολίτες και να μειωθούν οι ουρές. Παράλληλα, σημειώνουν πως από τις αλλαγές αυτές δε θα πληγούν οι θέσεις

Γεγονός είναι, πάντως, ότι τα ΕΛΤΑ βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε μία οριακή κατάσταση, καθώς η χρηματοδοτική ένεση των 280 εκατ. ευρώ που δόθηκε στα ΕΛΤΑ για τη διάσωση τους το 2020 έχει εξαντληθεί.

Ωστόσο, εκτός από τα όποια επιχειρησιακά ζητήματα, τα ΕΛΤΑ έχουν να «αντιμετωπίσουν» και μία καταγγελία ανταγωνίστριας εταιρείας.

Την έρευνα κινεί η ΕΕ για να αξιολογήσει, κατά πόσον, ορισμένα ελληνικά μέτρα στήριξης υπέρ των ΕΛΤΑ συνάδουν με τους κανόνες της ΕΕ για κρατικές ενισχύσεις.

Τον Μάιο του 2020, η Επιτροπή έλαβε καταγγελία, στην οποία υποστηρίζεται ότι αρκετά μέτρα υπέρ των ΕΛΤΑ συνιστούν ασυμβίβαστη κρατική ενίσχυση υπέρ της επιχείρησης.

Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν:

  • την καταβολή από το ελληνικό Δημόσιο 149 εκατ. ευρώ στα ΕΛΤΑ τον Δεκέμβριο του 2020 ως πρόσθετη αντιστάθμιση ΥΠΚΥ για την περίοδο 2013 – 2018,
  • εισφορά κεφαλαίου από την Ελλάδα ύψους 100 εκατ. ευρώ στο μετοχικό κεφάλαιο των ΕΛΤΑ, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2020 και
  • τη χορήγηση βάσει του ελληνικού κώδικα ΦΠΑ απαλλαγής από τον φόρο προστιθέμενης αξίας («ΦΠΑ») σε όλες τις ταχυδρομικές υπηρεσίες των ΕΛΤΑ από το 2000.