Έλληνες και Ιταλοί ενώνουν δυνάμεις για τη σωστότερη και αποδοτικότερη αξιοποίηση του περιβάλλοντος, όπως και για τη μετακίνηση του τουριστικού προϊόντος από την εκμετάλλευση των ακτών, όπως σήμερα γνωρίζουμε.

Στο τραπέζι του διαλόγου μάλιστα, έπεσε η ρηξικέλευθη άποψη ότι με 12μηνο τουρισμό, οι πόροι του περιβάλλοντος θα διαχειρίζονται ηπιότερα απ’ ότι με το έντονα εποχικό, σημερινό μοντέλο του τουρισμού.

Με τον τουριστικό ανταγωνισμό στην περιοχή της Μεσογείου να παραμένει στο μοντέλο, ξενοδοχείο, παραλία, θάλασσα, αυτό που τώρα χρειάζεται η Κρήτη, είναι να αλλάξει τον τρόπο που αξιοποιεί τους πόρους της, έτσι ώστε και να διασυνδεθεί ο τουρισμός με την τοπική οικονομία, αλλά και παράλληλα να αλλάξει η διαχείριση των ακτών που αποτελούν ένα τεράστιο και λανθασμένα αξιοποιημένο οικονομικό κεφάλαιο.

Με τη διασπορά του τουρισμού σε όλη τη διάρκεια του έτους, εκτιμάται ότι πλέον η διαχείριση των φυσικών πόρων θα γίνεται πιο ορθολογικά σε σχέση με τα όσα ισχύουν μέχρι σήμερα με την έντονη εποχικότητα που οδηγεί σε κατασπατάληση υδάτινων πόρων, κακοδιαχείριση ακτών και στην ανεργία.

Το κλειδί της επιτυχίας, έγκειται στην χρήση των πόρων του τοπικού περιβάλλοντος στην τοπική κοινωνία, σε συνδυασμό με την εμπλοκή των επισκεπτών σε βιωματικές δράσεις που θα τούς δημιουργήσουν την επιθυμία της επιστροφής, ενώ θα πρέπει να διαφυλαχθεί το φυσικό περιβάλλον ακόμα και ως προϊόν εναλλακτικού τουρισμού.

Μάλιστα, όπως ανέφερε ο Φραντσέσκο Μαραμπίνι, ερευνητής του Ινστιτούτου Βιομετεωρολογίας Ιταλίας:

«Η Ιταλία διαθέτει 8 χιλιόμετρα ακτογραμμής, ενώ η Ελλάδα 15, είναι ένα τεράστιο οικονομικό κεφάλαιο, το οποίο είναι λίγο και με λάθος τρόπο αξιοποιημένο. Θέλουμε να παρουσιάσουμε τα λάθη που έχουμε κάνει στην Ιταλία, με την υπερεκμετάλλευση του περιβάλλοντος, γιατί εάν σήμερα αποκομίζουμε αρκετά χρήματα, την επαύριο δε θα έχουμε καθόλου εισόδημα εξαιτίας της καταστροφής του περιβάλλοντος.

Στην Ιταλία έχουμε κάνει πολλά λάθη, γι’ αυτό και ήρθαμε να σας τα παρουσιάσουμε για να τα αποφύγετε στην Ελλάδα. Σήμερα, σε όλη τη Μεσόγειο, δεν μπορούμε να χρησιμοποιούμε τις ακτές, όπως γνωρίζουμε: ξενοδοχείο, παραλία, θάλασσα. Κάνουν όλοι το ίδιο, η Τουρκία, η Ισπανία, η Ελλάδα, η Ιταλία και δεν υπάρχει πια ανταγωνισμός. Εάν θέλουμε να κερδίσουμε τον ανταγωνισμό, πρέπει να βρούμε νέους τρόπους χρήσης του περιβάλλοντος. Δεν είμαστε ακόμη στη θέση να σας πούμε, ότι πρέπει να κάνετε αυτό, εξαρτάται από τη θέση, τα περιβαλλοντικά αποθέματα, πχ η Κρήτη είναι πανέμορφη και τα διαθέτει όλα: η θάλασσα, η ιστορία, τα μνημεία, η λαογραφία, η κουζίνα, η φύση, όπως ο Ψηλορείτης, η Σαμαριά, μέρη πανέμορφα, γιατί δεν τα γνωρίζουν όλοι;

Η Κρήτη πρέπει να μπορέσει να παράσχει προτάσεις που θα είναι ελκυστικές σε όλους και θα τους καθιστούν σε επαναλομβανόμενους επισκέπτες, όπως και η Ιταλία που τώρα προσπαθεί να βρει τρόπους να συμβιώνει με τους επισκέπτες της και να τους ενθαρρύνει να συμμετέχουν στη ζωή της εκάστοτε περιοχής κάτι που αναπτύσσεται σταδιακά, δεν έχουμε κάποια “συνταγή” να σας δώσουμε, αλλά είναι σημαντικό η περιοχή να ζει από τους πόρους της και να συμμετέχουν στο τουριστικό προϊόν».