Μία από τις αυξανόμενες τάσεις στην αστική ανάπτυξη είναι η μετατροπή μιας πόλης σε φιλική πόλη.

Αυτό πρέπει να γίνει συνδυάζοντας την ασφάλεια, τη βιωσιμότητα, την αναψυχή και την παραγωγικότητα. Οι έξυπνες πόλεις είναι οι μητροπόλεις που υποστηρίζουν αυτή την τάση.

Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, περίπου το 70% του παγκόσμιου πληθυσμού θα ζει στις πόλεις μέχρι το 2050. Αυτό είναι περίπου 6,3 δισ. άνθρωποι ή περίπου ο πληθυσμός της Γης το 2005.

Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ οι Ισπανοί ξοδεύουν σχεδόν μισή ώρα την ημέρα για να μετακινηθούν στην εργασία τους. Για τους Ιάπωνες και τους Αμερικανούς ο χρόνος είναι 50 λεπτά, για τους Κινέζους 55 λεπτά και για τους Κορεάτες 75 λεπτά.

Η ΕΕ δρομολόγησε το 2018 την πρωτοβουλία της ευρωπαϊκής πρωτεύουσας του έξυπνου τουρισμού, η οποία βασίζεται σε τέσσερις βασικούς πυλώνες: -βιωσιμότητα,

-προσβασιμότητα,

-πολιτιστική κληρονομιά και

-ψηφιοποίηση.

Έχοντας αυτό υπόψη, δύο έξυπνες ξεχώρισαν στην πρώτη έκδοση: η Λυών, στη Γαλλία και το Ελσίνκι, στη Φινλανδία.

Η περίπτωση του Ελσίνκι

Το Ελσίνκι, με μια μητροπολιτική περιοχή άνω του ενός εκατομμυρίου κατοίκων, είναι πρωτοπόρος στην έννοια της κινητικότητας-ως-υπηρεσίας (MaaS).

Το 2015, ο Sampo Hietanen ίδρυσε τη Whim κάτω από μια απλή ιδέα: αυτό που έχετε δεν είναι τόσο σημαντικό όσο αυτό που χρειάζεστε.

Έτσι, προσπάθησε να ενσωματώσει όλες τις μεταφορικές υπηρεσίες σε μια ενιαία πλατφόρμα. Σκοπός του είναι να επιτρέψει στους ανθρώπους να επανεξετάσουν την ανάγκη για ιδιωτικά οχήματα, πιθανώς τη μεγαλύτερη πολυτέλεια ενός πολίτη.

Η MaaS Global έχει συνάψει συμφωνίες με :

-έξι διαφορετικές εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων

– τρεις κύριες εταιρείες ταξί

-την εταιρεία δημοσίων μεταφορών που διαχειρίζεται γραμμές λεωφορείων, μετρό, τραμ, πορθμείων και ποδηλάτων). Παράλληλα, θα ενσωματώσει τις επόμενες εβδομάδες μία από τις εταιρείες ηλεκτρικών σκούτερ που λειτουργούν στην πόλη.

Με αυτόν τον τρόπο οι χρήστες της πλατφόρμας μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα εισιτήρια στα μέσα μαζικής μεταφοράς για τις διάφορες περιοχές της πόλης,. Να κάνουν κράτηση σε ταξί ή να νοικιάσουν αυτοκίνητα με ειδικές τιμές. Όλα μέσα από την ίδια εφαρμογή.

Αν υπάρχει κάτι που πρέπει να διδαχθεί κανείς από τις δύο πρώτες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες του έξυπνου τουρισμού, είναι ότι ο αστικός τουρισμός του μέλλοντος απαιτεί συνεργασία μεταξύ δημόσιων φορέων και οργανισμών.

Αυτό πρέπει να γίνει με πλήρη δέσμευση για διαφάνεια και υπευθυνότητα, συμπεριλαμβανομένων ιδιωτών επιχειρηματιών.