Του Χάρη Ντιγριντάκη
Με εργοτάξιο θα προσιδιάζουν αρκετές περιοχές της Ελλάδος το 2021. Πρόκειται για πλάνο έργων σε όλη τη χώρα, συνολικού ύψους άνω των 13 δις ευρώ.
Τα έργα αυτά χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Από τη μία πλευρά, τα μεγάλα έργα που η κυβέρνηση βρήκε και συνεχίζει μετά από λάθη στις αρχικές προκηρύξεις:
Τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, το Μετρό της Θεσσαλονίκης το Πάτρα-Πύργος το Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, τον Ε-65 και το Άκτιο-Αμβρακία.
Και από την άλλη, η νέα γενιά έργων. Όπως είναι το νέο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων, ύψους 3,3 δις ευρώ.
Είναι εύκολα διακριτό ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας υστερεί σημαντικά και επιπλέον, λόγω της γεωμορφίας της Ελλάδας, τα σιδηροδρομικά έργα είναι δύσκολα και σε ορισμένες περιπτώσεις εξαιρετικά περίπλοκα.
Το κυρίως έργο για τη γραμμή 4 του μετρό προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε διάστημα οκτώ ετών, όμως, είναι κοινό μυστικό ότι θα απαιτηθεί αρκετά περισσότερος χρόνος.
Αυτό εάν ληφθεί υπόψη ότι η γραμμή 4 του Μετρό χωροθετείται σε περιοχές όπου δεν αποκλείεται να υπάρξουν αντιδράσεις αλλά και σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, όπως τα Εξάρχεια (στη συμβολή των οδών Στουρνάρη και Σπ. Τρικούπη) και το Κολωνάκι (στη συμβολή των οδών Σκουφά, Πατριάρχου Ιωακείμ, Καψάλη, Κουμπάρη και Κανάρη).
Επίσης το 2021 θα ενταθούν και οι κατασκευαστικές εργασίες στον οδικό άξονα που θα συνδέσει το Άκτιο με την Αμβρακία, έργο προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ με ανάδοχο τον όμιλο Μυτιληναίος.
Όπως τονίζει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, η ύπαρξη ενός σοβαρού και αξιόπιστου σιδηροδρομικού δικτύου είναι αναγκαία για να κερδίσει η Ελλάδα τον διεθνή ρόλο που της αξίζει.
«Γι’ αυτό και είναι η ώρα πλέον η νέα γενιά των ‘‘μεγάλων έργων’’ να συμπεριλάβει και τα σιδηροδρομικά έργα». Και προσθέτει στο τομέα των υποδομών επί θύραις είναι μεγάλα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης, η νέα αναβαθμισμένη Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (το λεγόμενο Flyover), οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, η επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό προς τη Δυτική Αττική, και το νέο Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας που περιλαμβάνει σημειακές παρεμβάσεις σε 7.000 επικίνδυνα σημεία σε όλη τη χώρα.
Όπως συμπληρώνει μέσα στο 2021 υπολογίζεται ότι θα ξεκινήσει η κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα-Πύργος, καθώς στο υπουργείο Υποδομών εκτιμούν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού (DG Comp) θα προχωρήσει στην έγκριση της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης για την ένταξη του έργου στην Ολυμπία Οδό μέσα τους πρώτους έξι μήνες της ερχόμενης χρονιάς.
Το έργο έχει, ήδη, εξασφαλίσει το πράσινο φως από τη Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής, όπως και από τη Γενική Διεύθυνση για την Εσωτερική Αγορά (DG Grow).
Η έγκριση της DG Comp θα σημάνει ότι η ένταξη του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού δεν σηματοδοτεί κρατική ενίσχυση.
Το χρηματοδοτικό μοντέλο του έργου προβλέπει τη συμμετοχή Δημοσίου και Ε.Ε. με 224 εκατ. ευρώ και της Ολυμπίας Οδού με 80 εκατ. ευρώ.
Επίσης, η σύμβαση παραχώρησης θα επεκταθεί για μία τριετία, ενώ θα δημιουργηθούν δύο σταθμοί διοδίων και δύο σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών.
Αντίστροφη μέτρηση
Όπως προαναφέρθηκε ο οδικός άξονας Πάτρα-Πύργος, είναι ένα από τα έργα που αναμένεται να ξεκινήσουν να υλοποιούνται το 2021.
Το πράσινο φως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού απαιτείται και για το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65, από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία.
Το οδικό έργο, μήκους 64 χλμ., που θα ενώσει το αποπερατωμένο τμήμα Ξυνιάδα –Τρίκαλα και το υπό κατασκευή τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα του Ε65 με την Εγνατία Οδό είναι ύψους 400 εκατ. ευρώ και θα υλοποιηθεί από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Σύμφωνα με το γενικό γραμματέα Υποδομών κ. Γιώργο Καραγιάννη «σε αυτό το πλαίσιο και έχοντας την βάσιμη ελπίδα μέσα στο 2021 το υγειονομικό σκέλος της κρίσης να έχει τεθεί υπό έλεγχο, προετοιμάζουμε τη δημοπράτηση έργων άνω των 5 δις για το 2021 (από το σύνολο των 13 δις για τα επόμενα χρόνια).
Πρόκειται για ένα φιλόδοξο πακέτο έργων, με οδικά, σιδηροδρομικά, λιμενικά, αντιπλημμυρικά και μεγάλα κτιριακά έργα σε όλη την επικράτεια που θα στηρίξουν εμπράκτως την προσπάθεια της χώρας για επιστροφή στην ανάπτυξη.
Καταλήγοντας ο κ. Καραγιάννης σημειώνει: Τη νέα χρονιά που έρχεται η μηχανή της οικονομίας θα πρέπει να μπει μπροστά και όλοι θα χρειαστεί να υπερβάλλουμε εαυτό.
Τη χρονιά που μας πέρασε μπήκαν τα θεμέλια για μια διαφορετική αντιμετώπιση των Δημοσίων Έργων στη χώρα.
Ήραμε αχρείαστες διαδικασίες, ψηφιοποιήσαμε άλλες και ευελπιστούμε το νέο έτος να φανούν τα αποτελέσματα της δουλειάς μας».