Στην Ελλάδα φιλοδοξεί να τροχοδρομήσει η κρατική εταιρεία των ρωσικών σιδηρόδρομων εντός του 2012. Για πρώτη φορά, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, παρουσιάζεται ρεαλιστικό ενδιαφέρον για την είσοδο επενδυτών στον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του tourismtoday.gr ο ρωσικός κολοσσός RZD σχεδιάζει την είσοδο του στον σιδηρόδρομο της Ελλάδας, έχοντας ως στόχο την απόκτηση, ακινήτων του ΟΣΕ ανά την Ελλάδα, το Εμπορευματικό Κέντρο του Θριάσιου Πεδίου, της Εταιρείας Συντήρησης του Οργανισμού ακόμη και υπό όρους την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που πραγματοποιεί το σιδηροδρομικό έργο, αν βέβαια η ρωσική εταιρεία δεν επιλέξει να διενεργεί δρομολόγια με δικά της τραίνα.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες την περασμένη εβδομάδα 8 υψηλόβαθμα στελέχη των κρατικών ρωσικών σιδηροδρόμων προέβησαν επί τριημέρου σε ενδελεχή εξέταση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς και κτιριακών εγκαταστάσεων ζητώντας να μάθουν από κυβερνητικούς παράγοντες ποια κομμάτια του Οργανισμού βρίσκονται προς πώληση. Τα εν λόγω στελέχη ενεργούσαν κατόπιν εντολής του προέδρου των ρωσικών σιδηροδρόμων Βλαντιμίρ Γιακούνιν ο οποίος πριν από περίπου ενάμισυ χρόνο είχε εκφράσει σχετικό ενδιαφέρον -το οποίο δεν βγήκε ποτέ επίσημα προς τα έξω- προς τον τότε υπουργό Επικρατείας Χάρη Παμπούκη σε συνέδριο στη Ρόδο. Όμως την περίοδο εκείνη οι ελληνορωσικές σχέσεις είχαν υποβαθμισθεί με ευθύνη της ελληνικής πλευράς κατά τους Ρώσους, οι οποίοι φερόντουσαν ιδιαίτερα ενοχλημένοι από τη στάση και αδιαφορία της ελληνικής κυβέρνησης για διμερείς επαφές. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι εδώ και ενάμισυ περίπου έτος δεν υπάρχει οικονομικός ακόλουθος στην ελληνική πρεσβεία στη Μόσχα. Χαρακτηριστικό επίσης είναι το γεγονός ότι η ρωσική πλευρά μετά από το αρχικό επιδερμικό ενδιαφέρον, επανήλθε δριμύτερη με την έλευση της κυβέρνησης Παπαδήμου.          

Η RZD αποτελεί μια εκ των 2 μεγαλύτερων εταιρειών σιδηροδρόμων του κόσμου που απασχολεί 1 εκατ. υπαλλήλους, έχει στην ιδιοκτησία της την Λοκομοτίβ Μόσχας, Πανεπιστήμιο κ.λ.π.. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές ο κ. Γιακούνιν είναι προσωπικός φίλος εδώ και δεκαετίες του επανεκλεγέντος προέδρου της Ρωσίας Βλάντιμιρ Πούτιν, είναι λάτρης της Ελλάδας και εδώ και ένα μήνα περίπου εφαρμόζει αλλαγές γεωπολιτικού χαρακτήρα στη στρατηγική των ρωσικών σιδηροδρόμων. Ακούγεται επίσης ότι για την Ελλάδα δεν αποκλείεται να υπάρχει ήδη deal με την COSCO στο κομμάτι των εμπορευματικών μεταφορών. Ήδη πριν από 15 ημέρες η RZD ξεκίνησε τα απ΄ ευθείας δρομολόγια Μόσχα-Βερολίνο-Παρίσι και Μόσχα-Νίκαια. Ταυτόχρονα η εταιρεία «βγαίνει» επιθετικά στις εμπορευματικές μεταφορές και το τελευταίο διάστημα ο ρωσικός σιδηρόδρομος προχώρησε σε μπαράζ αγορών σύγχρονων βαγονιών από Alstom και Siemens. Η RZD φέρεται να προτιμά τη μετακίνηση των τραίνων της από την Ελλάδα μέσω Σερβίας και όχι δια του ευρωπαϊκού διαδρόμου-άξονα 22 από τη Βουλγαρία όπως γίνονται οι μεταφορές μέχρι σήμερα και στελέχη της κατά την επιστροφή τους στη Μόσχα φέρονται να διεμήνυσαν στους επικεφαλείς του ότι βρήκαν σε ανώτερη κατάσταση απ΄ ότι περίμεναν τον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Εφεδρεία

Εν τω μεταξύ, κατά πληροφορίες η πίεση του υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Μάκη Βορίδη προς τους συναρμόδιους υπουργούς Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Οικονομικών κ.κ. Δημήτρη Ρέππα και Ευάγγελο Βενιζέλο για εξαίρεση κρίσιμών ειδικοτήτων στον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το καθεστώς της εργασιακής εφεδρείας φαίνεται ότι πιάνει τόπο. Λέγεται ότι από το μέτρο θα εξαιρεθούν οι μηχανοδηγοί, οι φύλακες διαβάσεων, οι σταθμάρχες και οι κλειδούχοι, ειδικότητες που αν λείψει έστω και ένας καταργούνται δρομολόγια, γεγονός πάντως  ενδεικτικό και του δομικού προβλήματος του ελληνικού σιδηρόδρομου.
 
Χάρης Ντιγριντάκης