Ήλιος και ήπιο κλίμα αποτελούν τα ατού της Κύπρου για τους τουρίστες που την επισκέπτονται κατά τους χειμερινούς μήνες. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα που εξήχθησαν από μελέτη της PWC με τίτλο «Εποχικότητα & Χειμερινός τουρισμός: το κυπριακό προϊόν μέσα από τα μάτια των τουριστών», επιβεβαιώνεται με σαφήνεια το γεγονός ότι το ήπιο κλίμα, οι αυξημένες περίοδοι ηλιοφάνειας και οι υψηλές θερμοκρασίες σε σύγκριση με άλλους προορισμούς, ιδιαίτερα της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης, αποτελούν το βασικό κίνητρο επίσκεψης στην Κύπρο κατά τους χειμερινούς μήνες.

Επιπλέον, όπως προκύπτει από την έρευνα, στα θετικά στοιχεία της Κύπρου εμπίπτει το γεγονός ότι το κυπριακό τουριστικό προϊόν έχει τη δυνατότητα να εμπλουτιστεί από τις δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στις ειδικές μορφές τουρισμού με αιχμή του δόρατος τον πολιτιστικό τουρισμό και τον τουρισμό υγείας και ευεξίας.

Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι από τους επισκέπτες που δήλωσαν ότι είχαν την ευκαιρία να βιώσουν μια ή περισσότερες ειδικές μορφές τουρισμού, προκύπτει ένας ιδιαίτερα υψηλός βαθμός ικανοποίησης ως αποτέλεσμα της εμπειρίας που αποκόμισαν.

Ιδιαίτερα σημαντικό ακόμα είναι το γεγονός ότι στη χώρα μας καταγράφεται η ύπαρξη μιας σημαντικής βάσης «τακτικών επισκεπτών» (brand loyal) στην Κύπρο κατά τη χειμερινή περίοδο.

Από την άλλη, η μελέτη εντοπίζει ορισμένα σημεία στο κυπριακό τουριστικό προϊόν τα οποία χρήζουν άμεσης βελτίωσης.

Ειδικότερα επισημαίνεται ότι υπάρχουν σημαντικές ειδικές μορφές τουρισμού (όπως ο αγροτουρισμός, ο θρησκευτικός τουρισμός, ο συνεδριακός τουρισμός), αλλά και άλλοι τομείς του κυπριακού προϊόντος (π.χ. ορεινές περιοχές) τα οποία εμφανίζουν υστέρηση ως προς τη δυνατότητά τους να αποτελέσουν κίνητρα επίσκεψης κατά τους χειμερινούς μήνες. Επιπρόσθετα η έρευνα καταδεικνύει ότι οι προσδοκίες των τουριστών όσον αφορά τις ειδικές μορφές τουρισμού δεν ικανοποιούνται πλήρως.

Η αναντιστοιχία τιμής/κόστους του προσφερομένου τουριστικού προϊόντος και της προσλαμβάνουσας αξίας που αποδίδει (value for money) παραμένει ένα από τα ζητήματα με τα οποία έρχεται αντιμέτωπος ο τουρίστας κατά τη χειμερινή περίοδο. Από τις απαντήσεις των τουριστών προκύπτει ένα ξεκάθαρο ενδιαφέρον σε θέματα της λεγόμενης τουριστικής αειφορίας (τόσο σε επίπεδο προορισμού, όσο και σε επίπεδο επιχειρήσεων).

Συγκεκριμένα φαίνεται να υπάρχει μια σαφής διασύνδεση μεταξύ της δυνατότητας άμβλυνσης της εποχικότητας, των ειδικών μορφών τουρισμού και της αειφορίας. Κρίνεται επίσης αναγκαίος ο επαναπροσδιορισμός τον αξιοποιούμενων καναλιών επικοινωνίας και προβολής της Κύπρου με περαιτέρω έμφαση σε στρατηγική επικοινωνίας διαπροσωπικών επαφών και μετάδοσης μηνυμάτων μέσω διαδικτύου και μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στη μελέτη που διεξήγαγε η PWC αναφέρθηκε έντονα η ανάγκη βελτίωσης των διαθέσιμων μέσων μεταφοράς. «Είναι γεγονός ότι έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες βελτίωσης του παράγοντα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, εντούτοις οι προσπάθειες αυτές περιορίζονται σε τοπικό επίπεδο για ορισμένες περιοχές» είπαν οι τουρίστες. Αυτό επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι έγιναν συγκεκριμένες αναφορές για την ανάγκη ευκολότερων μεταφορών από την μία πόλη στην άλλη και μεταξύ σημείων έλξης του προορισμού με σημαντική μεταξύ τους απόσταση.

Ένα δεύτερο εύρημα σε σχέση με χαρακτηριστικά που θα ήθελαν οι ερωτηθέντες να έχει το κυπριακό χειμερινό τουριστικό προϊόν, αφορά στην ύπαρξη περισσότερων επιλογών χώρων εστίασης αλλά και ξενοδοχείων. Ειδική αναφορά έγινε στο γεγονός ότι πολλοί από αυτούς τους χώρους παράμενουν κλειστοί κατά τους χειμερινούς μήνες, περιορίζοντας έτσι σημαντικά τη δυνατότητα επιλογών.

Τέλος σημαντική είναι και η συχνότητα των αναφορών και εισηγήσεων αναφορικά και με άλλα εξειδικευμένα προϊόντα όπως η λειτουργία καζίνο, περισσότερα γήπεδα γκολφ και μαρίνες.

Η έρευνα βασίστηκε στις απαντήσεις 500 τουριστών στο αεροδρόμιο Λάρνακας, σε αστικές, παραλιακές και ορεινές περιοχές, μέσω της συμπλήρωσης δομημένου ερωτηματολογίου κατά την περίοδο Φεβρουαρίου-Μάρτιος 2014.

philenews