του Χάρη Ντιγριντάκη

 

Ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Aντόνιο Ταγιάνι κατά της υπερφολόγησης στον τουρισμό της Ελλάδας, αλλά …εσωτερική υπόθεση το Τέλος Διανυκτέρευσης.

Τομές στην φορολογία του τουρισμού και ισονομία στην φορολόγηση των κλασσικού τύπου καταλυμάτων με τις πλατφόρμες τύπου Airbnb, επιδιώκει ανενδοίαστα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλάζοντας ρότα αναφορικά με την αντιμετώπιση της οικονομίας διαμοιρασμού.

Παράλληλα στο πλαίσιο μιας αβρόφρονος λογικής, κυρίως για τα μικρά κράτη της ΕΕ, δημιουργεί ενιαία πλατφόρμα προβολής του προορισμού Ευρώπη ούτως ώστε να προβάλλεται ως ενιαία οντόητα στις υπερπόντιες χώρες και ειδικότερα στη Κινεζική αγορά.

«Δεν μπορεί να έχει άλλους φορολογικούς συντελεστές η Ελλάδα κι άλλους η Ιταλία» σημείωσε ο Πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου κ. Αντόνιο Ταγιάνι την περασμένη Τετάρτη στο περιθώριο της συνέντευξης Τύπου της Υψηλού Επιπέδου Διάσκεψης για τον Τουρισμό που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες στις 27 Σεπτεμβρίου.

Ερωτηθείς, μάλιστα στο περιθώριο της συνέντευξης Τύπου, για το θέμα της υπερφορολόγησης – και τις ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων – με δεδομένη την επιβολή του τέλους διαμονής από το 2018 ο ίδιος χαρακτήρισε το ζήτημα «εσωτερική υπόθεση» τονίζοντας όμως ότι «από τα μηνύματα που λαμβάνουμε πρέπει να ενισχυθούν περαιτέρω οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις».

Όπως εξήγησε η αύξηση της φορολογίας είναι σίγουρα κάτι που δεν βοηθά τον τουριστικό κλάδο αλλά στην περίπτωση της Ελλάδας ήταν αναγκαία στο πλαίσιο του προγράμματος βοήθειας.

Ωστόσο για το θέμα της υπερφορολόγησης και της ενίσχυσης των μικρομεσαίων σημείωσε ότι αποτελεί ευρωπαϊκό ζητούμενο το οποίο θα πρέπει να μπει ψηλά στην Ατζέντα της Ευρώπης ειδικά για τον κλάδο του τουρισμού που εισφέρει το 10% του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Δηλώνοντας σύμφωνος με το όραμα της κοινής οικονομικής πολιτικής της Ένωσης υποστήριξε ότι –όπως προαναφέρθηκε- θα ήταν ωφέλιμη μια φορολογική εναρμόνιση σε πολλά επίπεδα , όπως για παράδειγμα μεταξύ των πλατφορμών διαμοιρασμού και άλλων ψηφιακών πλατφορμών και των λοιπών τουριστικών καταλυμάτων για την προώθηση ενός υγιούς ανταγωνισμού.

«Οι κανόνες πρέπει να είναι οι ίδιοι για όλες τις επιχειρήσεις , είτε επιχειρούν διαδικτυακά είτε offline. Επί του παρόντος οι διαδικτυακές πλατφόρμες λειτουργούν εκτός κανόνων και νόμου και πολλές εξ αυτές κατέχουν κυρίαρχη θέση στην αγορά αποδίδοντας πολύ μικρή φορολογία και μεταφέροντας το μεγαλύτερο εκ των κερδών τους εκτός ΕΕ» ανέφερε ο κ. Ταγιάνι χαρακτηρίζοντας δικαιολογημένο το πρόστιμο που επιβλήθηκε στην Google από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η φορολογική εναρμόνιση και η μείωση των φόρων θα συμβάλλουν στο να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας ειδικά για τους νέους» πρόσθεσε.

«Η ανεργία των νέων είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε και ο κλάδος του τουρισμού προσφέρεται για την απορρόφηση ενός μεγάλου αριθμού νέων ανθρώπων.

Ένας στους δυο νέους δεν βρίσκει δουλειά στην Νότια Ευρώπη. Σκεφτείτε ότι τα προσεχή χρόνια πάνω από 2 δισ. ευρώ θα αυξηθούν οι τουρίστες από την Ασία, γεγονός που υπολογίζεται ότι θα οδηγήσει στη δημιουργία 5 εκατ. θέσεων εργασίας.», Και συμπλήρωσε :

«Η Ελλάδα είναι και μπορεί να αποτελέσει την αφετηρία της Ευρώπης» σημείωσε χαρακτηριστικά εξηγώντας ότι πολλοί είναι οι τουρίστες που ξεκινούν το ταξίδι τους από τη χώρας μας και επισκέπτονται στη συνέχεια άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Επιπλέον αναφέρθηκε και στην αύξηση των κονδυλίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης εξηγώντας ότι θα προτείνει να αποδεσμευτούν πρόσθετα κεφάλαια για τον κλάδο από τον επόμενο προϋπολογισμό της ΕΕ και να εξετασθεί ως αυτόνομο πρόγραμμα.

Μάλιστα ανέφερε ότι ο τουρισμός θα πρέπει να αποκτήσει τον δικό του επίτροπο από τους 27 της ΕΕ αφού τα επόμενα 10 χρόνια το τουριστικό ρεύμα αναμένεται να διπλασιαστεί και να ξεπεράσει τα 2 δις επισκέπτες και το ποσοστό του ΑΕΠ που προέρχεται από τον τουρισμό να φτάσει τα 2,1 τρισ. από τα 1,6 δισ. που είναι σήμερα.

Ειδικότερα ο πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου κατέθεσε πρόταση να συμπεριλάβει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον τουρισμό ως αυτόνομο τομέα προς χρηματοδότηση στον επόμενο προϋπολογισμό προσθέτοντας ότι χρειάζονται πρόσθετοι πόροι.

Μιλώντας στο περιθώριο της Διάσκεψης, τόνισε ότι θα πρέπει το πρόγραμμα Come που χρηματοδοτεί επενδυτικά σχέδια και στον κλάδο θα πρέπει να διπλασιαστεί και να φτάσει στα 6-7 δισ. ευρώ.

Όπως δήλωσε, ο στόχος που έχει τεθεί από την ΕΕ είναι η προσέλκυση 700 εκατομμυρίων τουριστών έως το 2020, νούμερο που είναι εφικτό εάν υπάρξει κοινή στρατηγική και ταχύτητα τόσο στη λήψη αποφάσεων όσο και στην υλοποίησή τους.

«Αν συνεργαστούμε όλοι ο διπλασιασμός των αφίξεων μέσα στην επόμενη δεκαετία δεν θα είναι κάτι ακατόρθωτο. Πρέπει να υπάρξει μια κοινή στρατηγική που θα ξεπερνά τα εθνικά και περιφερειακά όρια.»

Τόνισε δε ότι ο τουρισμός θα πάει μπροστά μόνο με αύξηση των επενδύσεων για έρευνα και καινοτομία.

Καταλήγοντας ο κ. Ταγιάνι, ανέφερε ότι κρίνεται απαραίτητη τόσο η διευκόλυνση των επιχειρηματιών από την γραφειοκρατία και μια γρήγορη διαδικασία δανειοδότησης όσο και η εστίαση στην επαγγελματική κατάρτιση όσων απασχολούνται στη βιομηχανία του τουρισμού.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι δηλώσεις του Γιούρκι Κατάινεν, του Επιτρόπου Βιομηχανίας και Επιχειρηματικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος ξεκίνησε την ομιλία του λέγοντας ότι τα ήθη και τα έθιμα είναι εκείνα που αξιοποιεί για την ανάδειξή του ο τουρισμός και έχουν συμβάλει στην διαμόρφωση της ευρωπαϊκής του ταυτότητας.

Ο τέως Φιλανδός Πρωθυπουργός υπενθύμισε ότι πέρυσι ο κλάδος του τουρισμού έτρεξε με ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 3%, ποσοστό που το χαρακτήρισε ικανοποιητικό.

“Ο στόχος ήταν να αποδεσμευτούν 350 δις για τον τουρισμό μέχρι το 2018. Μέχρι στιγμής έχουμε συγκεντρώσει 236 δις ευρώ για το σκοπό αυτό τα οποία έχουν επιμεριστεί σε διάφορα project”.

Τέλος ο κ. Κατάινεν αναγνώρισε πως η τουριστική βιομηχανία παρέχει σταθερή οικονομική ανάπτυξη και έχει μεγάλη δυναμική ως προς το κομμάτι της καινοτομίας και πρότεινε τη δημιουργία πλατφορμών που θα λειτουργούν κυρίως προς όφελος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.