Της Εύας Οικονομάκη

Την εκτίμησή του ότι η ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού θα είναι σταδιακή εξέφρασε ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ, Δημήτρης Φραγκάκης, στο πλαίσιο της τελετής απονομής των Greek Hospitality Awards 2020, χαρακτηρίζοντας παράλληλα το 2021 μία ακόμη αβέβαιη χρονιά. «Δεν ανήκω σε αυτούς που προβλέπουν ότι η ανάκαμψη του τουρισμού θα γίνει σε 5-7 χρόνια, ούτε όμως και σε εκείνους που θεωρούν ότι το 2021 θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα σαν να μην έχει συμβεί τίποτα και θα είναι μια “βόλτα στην εξοχή”. Δεν πιστεύω ότι θα γίνει ούτε το ένα, ούτε το άλλο. Θα περάσουμε δύσκολα και το 2021, δεν θα είναι μια εύκολη χρονιά, θα είναι και αυτή μια αβέβαιη χρονιά. Ακόμη κι αν έχουμε θετικές εξελίξεις στον υγειονομικό τομέα, θα χρειαστεί ένα διάστημα για να επανέλθουμε σε μία κανονικότητα. Αυτό που διαφαίνεται είναι ότι η πανδημία θα αλλάξει αρκετά πράγματα, ακόμα δεν ξέρουμε πόσο θα τα αλλάξει και προς ποια κατεύθυνση», είπε χαρακτηριστικά ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ και τόνισε ότι το 2021 θα κριθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό από την πανδημία.

«Το 2021 θα κριθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό από το πώς θα αντιμετωπιστεί και τι ένταση θα έχει η πανδημία, από το πώς θα αντιδράσει ο κόσμος σε αυτό και από το πώς θα αντεπεξέλθουν οι τουριστικές επιχειρήσεις στο σύνολό τους ενόψει του επόμενου 4μήνου-5μήνου γιατί, μην έχουμε αυταπάτες, θα είναι εξαιρετικά δύσκολο και κρίσιμο. Όλα θα κριθούν από το πώς θα προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες», επεσήμανε.

Τόνισε, δε, ότι η αξιοπιστία και ο επαγγελματισμός που επέδειξαν οι Έλληνες επιχειρηματίες και οι εργαζόμενοι του τουριστικού κλάδου τη φετινή σεζόν είναι ένα πολύ σημαντικό asset ενόψει του 2021. «Επίσης σημαντικό asset είναι ότι η Ελλάδα σε πολύ μεγάλο βαθμό τα κατάφερε και κίνησε την μηχανή της βιομηχανίας του τουρισμού», υπογράμμισε, προτάσσοντας την ανάγκη για δομικές αλλαγές που πρέπει να γίνουν στον κλάδο μέσα στα επόμενα χρόνια.

Οι στόχοι για το 2021

Παράλληλα, ο Δ. Φραγκάκης αναφέρθηκε στην αλλαγή στρατηγικής του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ), ο οποίος, από κοινού με το υπουργείο Τουρισμού, στοχεύει στην προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό με καμπάνια καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, αλλά στην ανάγκη προσαρμογής του ελληνικού τουρισμού στα νέα δεδομένα που δημιούργησε η πανδημία, επισημαίνοντας ότι εξαιτίας της νόσου COVID-19 «δεν δρέψαμε τους καρπούς των κόπων μας».

«Μέχρι του χρόνου το καλοκαίρι θα είμαστε διαρκώς σε καμπάνια προώθησης του ελληνικού τουρισμού. Ξεκινάμε τέλος Οκτωβρίου μέχρι μέσα Ιανουαρίου την επόμενη φάση της καμπάνιας της χώρας που είναι η προώθηση των νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου. Μέσα από αυτή την καμπάνια προφανώς διαφημίζουμε και τη χώρα μας, αλλά προωθούμε και συγκεκριμένη περιοχή της Ελλάδας. Αυτή είναι η καμπάνια-γέφυρα με την επόμενη περίοδο, το 2021, που ήδη έχουμε αρχίσει να σκεφτόμαστε και να διαμορφώνουμε τα μηνύματα, αλλά και το υλικό με τα οποία θα βγούμε προωθητικά το 5μηνο του 2021. Φιλοδοξία μας είναι να ξεκινήσουμε πάλι νωρίς, γύρω στον Φεβρουάριο», είπε ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ. Τόνισε, δε, πως ο ΕΟΤ βρίσκεται ήδη σε προχωρημένες συζητήσεις με τις αεροπορικές εταιρείες και τους tour operators για την ενεργοποίηση προγραμμάτων συνδιαφήμισης.

«Στρατηγικός στόχος του ΕΟΤ είναι να διατηρηθεί ψηλά το brand του ελληνικού τουρισμού και να βελτιώσει ο ΕΟΤ την παρεμβατικότητά του σε σχέση με τις καμπάνιες της χώρας ως τουριστικού προορισμού προς το εξωτερικό», είπε ο Δ. Φραγκάκης και τόνισε ότι ο Οργανισμός ενεργοποιεί περισσότερο τα γραφεία που διαθέτει στο εξωτερικό και δίνει έμφαση στις digital καμπάνιες και στην αξιοποίηση των social media.

Νοέλ Ιωσηφίδης: Στο 70% του 2019 η βρετανική αγορά για το 2021

Στη διαφοροποίηση της εικόνας που παρουσίαζε η βρετανική αγορά -μία από τις δύο μεγαλύτερες πηγές εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα- τον περασμένο Φεβρουάριο με αυτή που παρουσίασε τον Ιούνιο αναφέρθηκε ο Νοέλ Ιωσηφίδης, Former Chairman, ABTA & Industry Affairs Director, Association of Specialist Tour Operators, επισημαίνοντας ότι η φετινή σεζόν βασίστηκε σε κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.

Όπως τόνισε, ενώ αρχικά η ζήτηση από τους Βρετανούς κάλυπτε το 40% της διαθεσιμότητας, μέχρι τον Ιούνιο είχαν καταγραφεί πολλές ακυρώσεις και τον Ιούλιο η ζήτηση κατρακύλησε στο 15%. «Άρχισε καλά ο Ιούλιος, υπήρχε κίνηση και μετά σταμάτησε ο τουρισμός για την Ισπανία και τότε η κίνηση σταμάτησε. Μετά ήρθαν η Γαλλία, η Κροατία και στο τέλος η κίνηση για τη σεζόν είχε σταματήσει τελείως. Οι κρατήσεις αυτή τη στιγμή είναι όλες τελευταίας στιγμής», επεσήμανε ο Ν. Ιωσηφίδης, λέγοντας χαρακτηριστικά πως την περασμένη Παρασκευή η jet2 κατέγραψε μέσα σε 12 ώρες 1.000 κρατήσεις με προορισμό την Κέρκυρα. Ο ίδιος μάλιστα εκτίμησε ότι για φέτος η βρετανική αγορά για την Ελλάδα θα παρουσιάσει πτώση γύρω στο 75%-80% σε σχέση με πέρυσι. «Δεν παίρνουμε κρατήσεις καθόλου. Οι ταξιδιώτες τρίτης ηλικίας ακύρωσαν τα ταξίδια τους και αυτοί που ταξιδεύουν είναι εκείνοι της τελευταίας στιγμής με πακέτα σε χαμηλές τιμές».

Δίνοντας ένα πρώτο στίγμα για το 2021, ο Ν. Ιωσηφίδης τόνισε: «Εκτιμάμε ότι η αγορά θα είναι 30% κάτω σε σχέση με το 2019. Η αγορά για την Ελλάδα θα εξαρτηθεί από τις τρεις μεγάλες εταιρείες, την easyjet holidays, την Tui και την jet2», είπε και επεσήμανε ότι οι μικρότερου μεγέθους εταιρείες δεν έχουν πλέον τη δυνατότητα να μεταφέρουν τον ίδιο αριθμό τουριστών και να διατηρήσουν τα προγράμματά τους, καθώς έχουν δανειστεί και ταυτόχρονα φέτος καταγράφουν σημαντικές ζημιές. «Το 80% των προκρατήσεων για το 2021 είναι κρατήσεις που ακυρώθηκαν φέτος και το 20% είναι νέες κρατήσεις», είπε.

Γιώργος Δήμας: Κορυφαίος προορισμός για την Tui η Ελλάδα

Περίεργη και δύσκολη χαρακτήρισε από την πλευρά του τη φετινή χρονιά ο Γιώργος Δήμας, επικεφαλής TUI Ελλάδος, Ισλανδίας και Λαπωνίας. Τόνισε, ωστόσο, ότι η Ελλάδα ήταν και είναι ο κορυφαίος προορισμός για το 2020 για την Tui, κάτι που αντικατοπτρίζεται στην ανοδική πορεία που καταγράφεται ακόμη και στο τέλος της φετινής τουριστικής περιόδου.

«Οι πελάτες μας κάνουν κράτηση ακόμα και για αργότερα εντός του έτους σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια που έκαναν πιο νωρίς κρατήσεις», τόνισε, ξεχωρίζοντας την Κρήτη, τη Ρόδο και την Κω ως τους προορισμούς με τη μεγαλύτερη δυναμική για το 2020. «Η Πελοπόννησος σημειώνει πτώση προς το τέλος της σεζόν, ενώ περιοχές όπως η Ζάκυνθος, που έχουν μεγάλο αριθμό αφίξεων από τη Βρετανία» έχει πτώση από τη στιγμή που σταμάτησαν οι πτήσεις από και προς τη Βρετανία», είπε ο Γ. Δήμας.

Ο επικεφαλής της TUI Ελλάδος, Ισλανδίας και Λαπωνίας επεσήμανε, μάλιστα, ότι το 2021 θα είναι μια μεταβατική χρονιά που θα επηρεαστεί από την πανδημία, τονίζοντας ότι για την επόμενη χρονιά απαιτούνται ευελιξία και ρεαλισμός. «Η Ελλάδα θα είναι από τους κορυφαίους προορισμούς και του 2021, καθώς προσφέρει ένα εξαιρετικό προϊόν και την πιο σίγουρη επιλογή», υπογράμμισε, εκτιμώντας ότι η τουριστική κίνηση θα διαμορφωθεί σε επίπεδα υψηλότερα από αυτά του 2020, ωστόσο, δεν θα προσεγγίσει τα δεδομένα του 2019.

«Η αβεβαιότητα είναι ο μεγαλύτερος φόβος. Παρά τη σημαντική αύξηση που αναμένεται για το 2021, η ανάκαμψη στα επίπεδα του 2019 δεν θα έρθει πριν από το 2022 τουλάχιστον. Το 2022 θα είναι μια κανονική τουριστική χρονιά υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει βρεθεί εμβόλιο ή θεραπεία που θα βοηθήσει τον τουρίστα να ταξιδέψει χωρίς φόβο», κατέληξε ο επικεφαλής της TUI Ελλάδος, Ισλανδίας και Λαπωνίας.

Κωνσταντίνα Σβύνου: Κίνδυνος λουκέτων

Για την ανατροπή των δεδομένων που έφερε η πανδημία του κορωνοϊού, αλλά και για τον κίνδυνο χρεοκοπίας των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων μίλησε από την πλευρά της η Κωνσταντίνα Σβύνου, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω και πρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ).

«Από εκεί που θα καταγράφαμε μία χρονιά-ρεκόρ, ο ελληνικός τουρισμός πέρασε σε μια χρονιά με το μεγαλύτερο πρόβλημα όλων των εποχών. Αυτή τη στιγμή καταγράφουμε 70% πτώση στον τζίρο των επιχειρήσεων και κοντά στο 35% πτώση στον τομέα της απασχόλησης», είπε χαρακτηριστικά η Κ. Σβύνου και τόνισε ότι «οι Έλληνες ξενοδόχοι κατάφεραν να κάνουν ένα διαφορετικό άνοιγμα με ειδικά υγειονομικά πρωτόκολλα που ήταν και δύσκολα να υλοποιηθούν και κοστοβόρα. Τα ελληνικά ξενοδοχεία μάς έβγαλαν ασπροπρόσωπους και αυτό είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό κεφάλαιο το οποίο θα το δούμε το 2021. Θα κεφαλαιοποιήσουμε την ευθύνη που επέδειξαν τα ελληνικά ξενοδοχεία το 2021».

Μάλιστα, ιδιαίτερη αναφορά έκανε η Κ. Σβύνου στην ανάγκη στήριξης των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων από την πολιτεία «προκειμένου να μπορέσουμε όλοι εμείς που ήμασταν εδώ το 2020, που ήμασταν εδώ το 2019 να συνεχίσουμε να είμαστε και το 2021». Έκρουσε, δε, τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τη βιωσιμότητα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων λέγοντας χαρακτηριστικά: «Υπάρχει κίνδυνος λουκέτου για πολλές επιχειρήσεις γιατί υπάρχει έλλειψη ζήτησης και ρευστότητας και υπάρχουν υπερδανεισμένες επιχειρήσεις».

Όπως είπε η πρόεδρος του ΙΤΕΠ και της Ένωσης Ξενοδόχων Κω, δεν υπάρχει σαφής εικόνα αυτή τη στιγμή για το 2021, υπογραμμίζοντας ότι η τουριστική κίνηση θα εξελιχθεί ανάλογα με το πότε και αν θα βρεθεί το εμβόλιο για τον κορωνοϊό. «Ένα ποσοστό για το 2021 είναι κρατήσεις με τη μορφή voucher, ένα άλλο ποσοστό αφορά κρατήσεις του 2020 που μετακινήθηκαν, και δεν έχουμε ξεκάθαρη εικόνα για το ποσοστό των νέων κρατήσεων. Η πλειονότητα των συμβολαίων του 2021 είναι copy-paste εκείνων του 2019, διατηρήθηκαν οι τιμές σε θεωρητικό επίπεδο». Η Κ. Σβύνου επεσήμανε, μάλιστα, μεταξύ άλλων, ότι η ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού θα πραγματοποιηθεί με αργό ρυθμό. «Θα είμαστε ευχαριστημένοι εάν το 2021 καταφέρουμε να φτάσουμε στο 70% των αφίξεων και στο 60% των εισπράξεων του 2019», είπε και ξεκαθάρισε ότι πλήρης ανάκαμψη δεν θα πραγματοποιηθεί μέχρι το 2023.