της Εύας Οικονομάκη

Στην κορυφή της πλήρους επαναφοράς των αερομεταφορών στα προ πανδημίας νούμερα, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, βρέθηκε η Ελλάδα τον περασμένο Ιούνιο, καταγράφοντας την υψηλότερη επίδοση ως προς την επιβατική κίνηση, με άνοδο 14,2%.

Ισχυρά αποτελέσματα κατέγραψαν σε επίπεδο α’ εξαμήνου δύο ελληνικά αεροδρόμια, εκείνα της Αθήνας και της Ρόδου (σ.σ.: πριν ξεσπάσουν οι πυρκαγιές στο νησί), καταφέρνοντας να ξεχωρίσουν μεταξύ άλλων ευρωπαϊκών αεροδρομίων.

Συνολικά, η επιβατική κίνηση σε όλο το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 28,3% το α’ εξάμηνο του 2023 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, με τη διεθνή κίνηση (+32,2%) να αυξάνεται με διπλάσιο ρυθμό από την εγχώρια κίνηση (+16,6%). Ο ρυθμός ανάκαμψης, πάντως, μειώθηκε το β’ τρίμηνο και έκλεισε στο 16,3% σε σύγκριση με το α’ τρίμηνο, που έκλεισε στο +49%, αντανακλώντας το γεγονός ότι οι περιορισμοί στο πλαίσιο ανάσχεσης της νόσου COVID-19 στα ενδοευρωπαϊκά ταξίδια είχαν αρθεί σε μεγάλο βαθμό από τον Απρίλιο του περασμένου έτους.

Σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα, ο όγκος των επιβατών σημείωσε πτώση σε ποσοστό 7,7% το α’ εξάμηνο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ACI Europe. Ο αριθμός των ταξιδιωτών ακολούθησε σταθερά ανοδική τροχιά και ως εκ τούτου μειώθηκε περαιτέρω η ψαλίδα στο -5,9% τον Ιούνιο από -11% τον Ιανουάριο.

Τι δείχνουν οι αριθμοί

Τον Ιούνιο, οι υψηλότερες επιδόσεις επιβατικής κίνησης στην αγορά της ΕΕ+ (EE, Ισλανδία, Λιχτενστάιν, Νορβηγία, Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο) προήλθαν από τα αεροδρόμια της Ελλάδας (+14,2%), της Ισλανδίας (+9,3%), του Λουξεμβούργου (+8,7%), της Πορτογαλίας (+8,1%) και της Πολωνίας (+6,3%). Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Φινλανδίας (-32,2%), της Σλοβενίας (-31,9%), της Γερμανίας (-21,7%), της Βουλγαρίας (-20,5%) και της Σουηδίας (-18,8%) παρέμειναν πολύ χαμηλότερα από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Η επιβατική κίνηση στα 5 κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια το α’ εξάμηνο παρέμεινε στο -8,9% συγκριτικά με τα προ πανδημίας επίπεδα, με το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης να είναι το μοναδικό που υπερέβη κατά 10,4% τα νούμερα του 2019.

Πάντως, μεταξύ των άλλων μεγάλων αεροδρομίων (εκείνων με περισσότερους από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως), τα μόνα που ανέκαμψαν πλήρως στα νούμερα πριν από την πανδημία το α’ εξάμηνο του έτους ήταν εκείνα σε Λισαβόνα (+8,7%), Αθήνα (+7,3%), Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+3,8%), Κωνσταντινούπολη (+1,6%) και Δουβλίνο (+1,5%).

Την ίδια στιγμή, τα περιφερειακά και μικρότερα αεροδρόμια (+0,4%) ανέκτησαν πλήρως τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία για το α’ εξάμηνο και έκλεισαν τον Ιούνιο στο +2,2%. Ωστόσο, διαπιστώθηκαν σημαντικές διακυμάνσεις μεταξύ αυτών των αεροδρομίων, με εκείνα που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και βασίζονται σε αερομεταφορείς χαμηλού κόστους να σημειώνουν εντυπωσιακές επιδόσεις.

Μάλιστα, μεταξύ των αεροδρομίων που υποδέχονται μεταξύ 5 και 10 εκατ. επιβάτες ετησίως, ξεχώρισε η Ρόδος, με αύξηση 15,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.