του Χάρη Ντιγριντάκη

 

«Υπάρχει πράγματι μια διάχυτη αντίληψη πως οι ξενοδόχοι τα έχουν όλα λυμένα αλλά πρόκειται για… virtual reality».

Οι παρακαταθήκες του στο χώρο των ξενοδοχείων αποτέλεσαν το διαβατήριο για την αναρρίχηση του στο κορυφαίο θώκο εκπροσώπησης του κλάδου.

Ο Αλέξανδρος Βασιλικός έχοντας ήδη δώσει μάχες για την ανέλιξη των μεγεθών του αθηναϊκού τουρισμού γνωρίζει από κοντά τα αγκάθια που επιχωριάζουν στις σημερινές ανάγκες της ξενοδοχίας επιδαψιλεύοντας ένα κοκτέιλ γνώσης και διπλωματίας που πηγάζει άλλωστε και από τη γαλλική του παιδεία.

Στη συνέντευξη του στον ΕΤ της Κυριακής ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδας αναπτύσσει μεταξύ άλλων τα δομικά προβλήματα του ελληνικού τουρισμού, καθώς και τις πρωτοφανείς συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού που διαμορφώνονται και με τις ευλογίες της πολιτείας.

Η συνεχής άνοδος των αφίξεων αλλά και των τουριστικών εσόδων τα τελευταία έτη δεν ταυτίζεται με την ανέλιξη των εσόδων για μεγάλο αριθμό Ελλήνων ξενοδόχων.Που οφείλεται αυτό;

Η αντικειμενική πραγματικότητα και η αντίληψη της πραγματικότητας, ενίοτε δεν ταυτίζονται. Υπάρχει πράγματι μια διάχυτη αντίληψη πως οι ξενοδόχοι τα έχουν όλα λυμένα αλλά πρόκειται για… virtual reality.

Η υψηλή ζήτηση και η ευημερία των αφίξεων δεν κεφαλαιοποιήθηκε όπως θα μπορούσε και δεν αποτυπώνεται στα αποτελέσματα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.

Λειτουργούμε μέσα σε ένα περιβάλλον ασφυκτικής υπερφορολόγησης και έλλειψης ρευστότητας ενώ μεγάλο μέρος των αφίξεων διοχετεύεται σε μια “γκρίζα ζώνη” άγνωστης ταυτότητας καταλυμάτων.

Η επιμήκυνση της τουριστικής σαιζόν έχει αρχίσει και αχνοφαίνεται αλλά μόνο για τους μήνες Απρίλιο και Νοέμβριο.Στις μεγάλες πόλεις o αριθμός των τουριστών για city break βαίνει αυξανόμενος. Πως δύναται η Ελλάδα να έχει τουρισμό όλο το χρόνο ;

Η επιμήκυνση της σεζόν είναι το μεγάλο στοίχημα του ελληνικού τουρισμού. Και πραγματικά έχουμε τον πλούτο για να το κερδίσουμε.

Αλλά για να συμβεί αυτό, θα πρέπει να ξεφύγουμε από τη συνήθη συζήτηση για νέους προορισμούς και νέα προϊόντα. Χρειαζόμαστε μια πιο ολιστική προσέγγιση, ένα master plan τουριστικής ανάπτυξης που θα μας πάει στο μέλλον.

Πρώτο δομικό στοιχείο αυτού του αναγκαίου στρατηγικού σχεδιασμού θα πρέπει να είναι η αποδοχή πως δεν μπορούν όλοι να τα κάνουν όλα.

Τουριστική ανάπτυξη δεν σημαίνει copy paste η Μύκονος σε όλη την Ελλάδα. Δεύτερο κι εξίσου σημαντικό, η αναβάθμιση των υποδομών.

Επιμήκυνση της σεζόν με ποια γήπεδα γκολφ; Με ποιες μαρίνες; Ο ουρανός δεν βρέχει επιτυχίες. Στρατηγική και υλοποίηση χρειάζονται.

Όντας πρόεδρος του Επιμελητηρίου πρόσφατα εκπροσωπήσατε την Ελλάδα στην ετήσια ΓΣ της Πανευρωπαϊκής Ένωσης Ξενοδοχείων και Εστιατορίων (HOTREC).Ποια ήταν τα συμπεράσματα της εκδήλωσης και πως αυτά αντανακλούν στην επόμενη ημέρα του ελληνικού τουρισμού ;

Ο τουρισμός έχει μπει πλέον στο επίκεντρο των ευρωπαϊκών πολιτικών καθώς αναγνωρίζεται η τεράστια σημασία που έχει τόσο για τις εθνικές οικονομίες όσο και την ευρωπαϊκή οικονομία στο σύνολό της.

Οι εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο τρέχουν πλέον με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Ο τουρισμός επηρεάζεται από τα ευρωπαϊκά κέντρα αποφάσεων αλλά ταυτόχρονα μπορεί και να τα επηρεάσει.

Εμείς ως ΞΕΕ είμαστε παρόντες, εργαζόμαστε συστηματικά και υπεύθυνα και στο ευρωπαϊκό πεδίο καθώς αυτή η νέα ευρωπαϊκή πραγματικότητα για τον τουρισμό απαιτεί έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση και ετοιμότητα για την υποβολή τεκμηριωμένων προτάσεων που θα συνδιαμορφώνουν τις μελλοντικές ευρωπαϊκές πολιτικές για τα μεγάλα ζητήματα που περιλαμβάνονται στην ευρωπαϊκή ατζέντα του τουρισμού.

Το φαινόμενο των βραχυχρόνιων μισθώσεων τύπου Airbnb έχει λάβει εκκωφαντικές διαστάσεις στην Ελλάδα. Τούτο έχει ως αποτέλεσμα αφενός να αλλοιώνεται ο χαρακτήρας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος δεδομένου ότι δεν υπάρχει κανένας έλεγχος και αφετέρου να σημειώνει απώλειες το ελληνικό δημόσιο από τη μη είσπραξη των αναλογούντων φόρων.Τι πιστεύετε πως πρέπει να γίνει;

Να γίνει το αυτονόητο, αυστηρή ρύθμιση και αποτελεσματική εποπτεία. Δυστυχώς σήμερα δεν συμβαίνει ούτε το ένα, ούτε το άλλο, με αποτέλεσμα να βλέπουμε τα δυο πρόσωπα μιας ασυδοσίας.

Το ένα πρόσωπο είναι ο επιχειρηματικά αθέμιτος ανταγωνισμός. Και δεν μιλάω για τον απλό πολίτη που νοικιάζει ένα διαμέρισμα ή ένα δωμάτιο στο διαμέρισμά του, για να ενισχύσει τα οικονομικά του.

Μιλάω για επιχειρηματικούς κολοσσούς που επενδύουν σε ακίνητα τα οποία διαθέτουν σε βραχυχρόνιες μισθώσεις, παριστάνοντας τους ξενοδόχους χωρίς τα βάρη και τις ευθύνες των ξενοδόχων.

Αλλά το δεύτερο πρόσωπο της ασυδοσίας είναι ακόμη πιο επικίνδυνο. Έχει άμεσες επιπτώσεις στο ζήτημα της κατοικίας για το σύνολο της κοινωνίας.

Τα ενοίκια τραβούν την ανηφόρα. Σε κάποιες περιοχές δημιουργείται μείζον ζήτημα στέγασης για ειδικές κατηγορίες, όπως οι δάσκαλοι, οι στρατιωτικοί, οι γιατροί.Δεν βρίσκουν σπίτια οι άνθρωποι. Έπειτα αλλοιώνεται η φυσιογνωμία ολόκληρων γειτονιών. Κι ανοίγει ασφαλώς ένα μεγάλο κεφάλαιο για τη δημόσια ασφάλεια.Θεωρείται ότι η ραγδαία αύξηση δημιουργίας νέων κλινών στην πρωτεύουσα κινδυνεύει να εξελιχθεί σε φούσκα ;

Οτιδήποτε γίνεται χωρίς γνώση και σχέδιο, με μόνο κίνητρο τον μιμητισμό και τον εύκολο πλουτισμό, αποδεικνύεται καταστροφικό. Υπάρχει μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία που δείχνει πως ό,τι κυκλοφορεί πολύ στο τέλος χάνει την αξία του.

Ο πατέρας του Τζον Φιτζέραλντ Κένεντι, ο Γιόζεφ Κένεντι, υπήρξε από τους ελάχιστους κερδισμένους από την τρομερή οικονομική καταστροφή του 1929.

Λέγεται, ότι ο Γιόζεφ Κένεντι, καθώς προχωρούσε, άκουσε τυχαία τη συζήτηση δύο μικρών λούστρων που σχεδίαζαν να κάνουν την τύχη τους αγοράζοντας μετοχές.

Δίχως να χάσει χρόνο, ο πατέρας Κένεντι απέσυρε όλες τις μετοχές που είχε στο χρηματιστήριο λίγο πριν από την αποφράδα Τρίτη 29 Οκτωβρίου 1929, κερδίζοντας αρκετά εκατομμύρια και κυρίως γλυτώνοντας τις επώδυνες συνέπειες του Κραχ που ακολούθησε. Όταν βλέπουν όλοι τη “φούσκα” είναι πάντα αργά!

Ως Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδας έχετε προχωρήσει στη δημιουργία του προγράμματος του “Ελληνικού Πρωινού” και της πιστοποίησης ξενοδοχείων ως BOUTIQUE HOTELS. Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας από δω και πέρα γι αυτά τα δύο προγράμματα;

Είναι δυο προγράμματα σε διαφορετική φάση ωρίμανσης το καθένα. Το “Ελληνικό Πρωινό” είναι το μοναδικό καταξιωμένο και επιτυχημένο πρόγραμμα που διασυνδέει τον πρωτογενή τομέα παραγωγής με τον τουρισμό.

Το πρόγραμμα έχει αγκαλιαστεί από τους ξενοδόχους και τώρα που υπάρχει μια κρίσιμη μάζα συμμετοχών κι ένα πιστοποιημένο σύστημα διασφάλισης της ποιότητας, προχωράμε στην προβολή του στο εξωτερικό.

Έτσι το ξενοδοχείο μπαίνει στην υπηρεσία της πρωτογενούς παραγωγής και γίνεται όχημα για την εξωστρέφειά της.

Σε ό,τι αφορά τα BOUTIQUE HOTELS είναι μια προσπάθεια που έχει ξεκινήσει τα δύο τελευταία χρόνια, προχωράει με γοργούς ρυθμούς, με την ποιότητα να είναι και εδώ το βασικό ζητούμενο.