γράφει ο Αλέξανδρος Θάνος,

Εντεταλμένος Σύμβουλος ΣΕΤΕ

 

To 2024 αναδεικνύεται, ως φαίνεται, σε μια νέα χρονιά – ορόσημο – για το ελληνικό τουριστικό προϊόν, σε επίπεδο αφίξεων και εισπράξεων. Οι μέχρι στιγμής ενδείξεις για το 2025 φαίνονται εξίσου θετικές, με τις προκρατήσεις να κινούνται ήδη σε υψηλά επίπεδα. Ωστόσο, οι προκλήσεις παραμένουν πολλές.

Μεταξύ αυτών, η αβεβαιότητα σε παραδοσιακά «ισχυρές» χώρες και σημαντικές αγορές μας, οι πληθωριστικές πιέσεις και μια στασιμότητα ανάπτυξης στην Ευρώπη, ενώ η προσιτή τιμή παραμένει κεντρική προτεραιότητα για τους ταξιδιώτες. Την ίδια στιγμή, τα γεωπολιτικά δεδομένα, καθώς και οι επιπτώσεις ως συνέπεια της κλιματικής αλλαγής αποτελούν ζητήματα στα οποία ο ελληνικός τουρισμός θα πρέπει να ανταπεξέλθει.

Η χώρα μας, εκτός από τους εξωγενείς παράγοντες που αναφέρονται παραπάνω, θα πρέπει να αντιμετωπίσει και ενδογενή ζητήματα, όπως οι αυξημένες επιβαρύνσεις από τέλη και φόρους που έχουν επιβληθεί στον τουριστικό τομέα, η έλλειψη εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού, σε συνδυασμό με την επιτακτική ανάγκη υιοθέτησης ενός βιώσιμου αναπτυξιακού μοντέλου, για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητάς της.

Για να μπορέσει ο ελληνικός τουρισμός να προσαρμοστεί, απαιτείται μια καλά σχεδιασμένη στρατηγική. Ως ΣΕΤΕ, έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για τις παρεμβάσεις που θεωρούμε αναγκαίες, μέρος των οποίων περιλαμβάνονται στη μελέτη «Ελληνικός Τουρισμός 2030|Σχέδια Δράσης».

Πρέπει να επικεντρωθούμε στη διεύρυνση της τουριστικής δραστηριότητας στην περιφέρεια, στοχεύοντας ταυτόχρονα στη μείωση της εποχικότητας και την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας. Σε αυτή την κατεύθυνση είναι απαραίτητο να καθιερωθεί ένα χωροταξικό πλαίσιο για τον τουρισμό, το οποίο θα περιλαμβάνει σαφείς κατευθυντήριες γραμμές και ταυτόχρονα θα προσφέρει ευελιξία στην ανάπτυξη στοχευμένων υποδομών. Επιπλέον, προτεραιότητα αποτελεί η αποτελεσματική διαχείριση των τουριστικών προορισμών, μέσω της δημιουργίας Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμού (DMOs). Παράλληλα, τα τέλη που καταβάλλονται από τις ελληνικές επιχειρήσεις και τους επισκέπτες θα πρέπει να είναι ανταποδοτικά εκεί που εισπράττονται, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην ευημερία των τοπικών κοινωνιών. Για να διατηρήσει ο Ελληνικός Τουρισμός την ισχυρή θέση του στην παγκόσμια αγορά, οφείλει να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες, εστιάζοντας στις αξίες της αυθεντικότητας και της ανθεκτικότητας, πάντα με όρους βιωσιμότητας.

Ο ΣΕΤΕ, αναγνωρίζοντας την ανάγκη ανάπτυξης ενός βιώσιμου και ανταγωνιστικού τουριστικού προϊόντος, όπως και τον ρόλο του ιδιωτικού τομέα, υλοποιεί την πρωτοβουλία “METRON Sustainable Tourism”, στοχεύοντας στην προώθηση της αυτοαξιολόγησης, της αυτορρύθμισης και της αυτοβελτίωσης, ώστε να μεταβεί ο τουριστικός τομέας σε ένα βιώσιμο πρότυπο λειτουργίας.

Ο ελληνικός τουρισμός έχει ένα πολύ θετικό μομέντουμ, το οποίο όμως πρέπει να προστατέψουμε, και τα οφέλη του να διαχυθούν σε ακόμα περισσότερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, αλλά και στις τοπικές κοινωνίες και τους προορισμούς.