Σύνταξη: tourismtoday.gr

Την κρίσιμη ανάγκη εκσυγχρονισμού των παγκόσμιων πλαισίων πολιτικής για τα αερολιμενικά τέλη για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων του ταξιδιωτικού κοινού και των τοπικών κοινοτήτων, επισημαίνει σε έκθεση του το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων (ACI World). 

Με βάση την ανάλυση δεδομένων από την InterVISTAS Consulting, τα ευρήματα της μελέτης δείχνουν ότι:

  • Ενώ οι χρεώσεις για τις αεροναυτικές υπηρεσίες αντιπροσωπεύουν έως και το 54% των εσόδων για τα αεροδρόμια, το πλήρες καλάθι των αερολιμενικών τελών αντιπροσωπεύει μόνο το 5,1% της μέσης βάσης αεροπορικά εισιτήρια και παρεπόμενα τέλη από την πλευρά των καταναλωτών.
  • Τα τέλη προσγείωσης που επιβάλλονται στις αεροπορικές εταιρείες αντιπροσωπεύουν μόνο το 1% του αεροπορικού εισιτηρίου.

Πολλά αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο, χρησιμοποιούν μια ποικιλία ρυθμιστικών μοντέλων που σχετίζονται με τα αερολιμενικά τέλη.

Οι τυπικοί τύποι οικονομικής εποπτείας που ισχύουν για τα αεροδρόμια θα μπορούσαν να ταξινομηθούν σε δύο διαστάσεις.
Αυτές, περιλαμβάνουν βαριά ρυθμιστικά μοντέλα με κρατική παρέμβαση στον καθορισμό των τιμών και ελαφρά μοντέλα. Χρησιμοποιούν προσεγγίσεις βασισμένες στην αγορά με ελάχιστη κρατική παρέμβαση, όπως εμπορικές συμφωνίες μεταξύ αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες.

Ορισμένες κυβερνήσεις έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το κόστος της επιβολής αυστηρών ρυθμίσεων υπερτερεί των οφελών για το ταξιδιωτικό κοινό.

Τα παρατηρούμενα δεδομένα δείχνουν ότι εκείνα τα αεροδρόμια που υπόκεινται σε αυστηρές ρυθμίσεις συνδέονται με υψηλότερες μοναδιαίες χρεώσεις σε σύγκριση με τα πιο ελαφριά μοντέλα.

Νέες προσεγγίσεις για οικονομική εποπτεία

Δεδομένου ότι το άμεσο κόστος των αερολιμενικών τελών (που επιβάλλονται τόσο σε επιβάτες όσο και σε αεροπορικές εταιρείες) για τους καταναλωτές είναι μικρό όσον αφορά στην τελική τιμή του εισιτηρίου -συμπεριλαμβανομένων των παρεπόμενων αεροπορικών τελών- θα πρέπει να εξεταστούν νέες προσεγγίσεις για οικονομική εποπτεία για:

  • Να διασφαλιστεί καλύτερη χρήση της χωρητικότητας του αεροδρομίου μέσω ευέλικτης τιμολόγησης.
  • Την προώθηση της ανάπτυξης υποδομών για συνδεσιμότητα και κοινωνικοοικονομικά οφέλη.
  • Την παροχή κινήτρων για χρεώσεις για την αντιμετώπιση ζητημάτων συμφόρησης, θορύβου και επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.

«Το τρέχον πλαίσιο για τις αερολιμενικές χρεώσεις που ισχύει για πάνω από μισό αιώνα χρειάζεται μια πλήρη επανεξέταση για τη σημερινή βιομηχανία αεροδρομίων και το ταξιδιωτικό κοινό, δήλωσε ο Luis Felipe de Oliveira Γενικός Διευθυντής του ACI World.

Αν και έχει κάποια επιθυμητά στοιχεία, είναι ουσιαστικά μια άκαμπτη προσέγγιση με βάση το κόστος, που επικεντρώνεται σχεδόν αποκλειστικά στην ανάκτηση κόστους και όχι στην επίτευξη οικονομικά και κοινωνικά ωφέλιμων αποτελεσμάτων για το ταξιδιωτικό κοινό.

Οι επιβάτες βρίσκονται στο επίκεντρο του αεροπορικού μας οικοσυστήματος και χωρίς αυτούς, εμείς ως αεροπορικός τομέας δεν μπορούμε να υπάρξουμε.

Ένα πιο αποτελεσματικό σύστημα χρέωσης θα ωφελήσει τον κλάδο, με θετικά οφέλη για τους τελικούς χρήστες».

Πολιτική για τα αερολιμενικά τέλη και κίνητρα

Η έκθεση παρέχει στοιχεία που υποστηρίζουν την ανάγκη αλλαγής των πλαισίων παγκόσμιας πολιτικής για τα αερολιμενικά τέλη προς εκείνα που δίνουν κίνητρα για:

  • Βιωσιμότητα.
  • Αποτελεσματικότητα.
  • Επενδύσεις σε υποδομές.
  • Πολλαπλασιαστικά κοινωνικοοικονομικά οφέλη.
  • Συνδεσιμότητα.

Όπως υπογραμμίζει ο Luis Felipe de Oliveira «λαμβάνοντας υπόψη το αλλαγμένο ανταγωνιστικό τοπίο, είναι σημαντικό οι πολιτικές χρέωσης αεροδρομίων να επικεντρώνονται στις ανάγκες και τα σήματα της αγοράς.

Ο καλύτερος τρόπος για να προχωρήσουμε προς όφελος του ταξιδιωτικού κοινού και των τοπικών κοινοτήτων, είναι μέσω εμπορικών συμφωνιών μεταξύ αεροδρομίων και αεροπορικών εταιρειών.»