Ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, συνολικού μήκους περίπου 80 χλμ, σήμερα περιλαμβάνει τμήματα με ανεπαρκή διαμόρφωση, μεγάλες κατά μήκος κλίσεις, ανεπαρκείς οδικές διατομές, κακή ορατότητα, και πολύ συχνά διέρχεται μέσω πόλεων.

Παρεμβάσεις θα πραγματοποιηθούν σε μήκος 25 χλμ από το νομό Θεσσαλονίκης έως και το νομό Πέλλας και συγκεκριμένα:

1. Παρακάμψεις Χαλκηδόνας – Γιαννιτσών
Κατασκευή της παράκαμψης Χαλκηδόνας μήκους περίπου 6 χλμ και της παράκαμψης Γιαννιτσών μήκους περίπου 9 χλμ. Αφορά την κατασκευή τεσσάρων ανισόπεδων κόμβων: της Ελεούσας, της Χαλκηδόνας, της Παραλίμνης και των Γιαννιτσών.

2. Μαυροβούνι – Έδεσσα
Κατασκευή οδικού τμήματος μήκους περίπου 10 χλμ και πλάτους τεσσάρων λωρίδων, που περιλαμβάνει δύο κόμβους (Ριζάρι , Έδεσσα) και κόμβους με την Παλαιά Εθνική οδό.

Αναβάθμιση οδικού άξονα Δράμας – Αμφίπολης

Το έργο αφορά σε αποκατάσταση και διαπλάτυνση τμημάτων της υπάρχουσας οδού ή και κατασκευή εντελώς νέων τμημάτων, κατά μήκος του τμήματος Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη και Μαυρολεύκη – Δράμα, συνολικού μήκους 43 χλμ.

Συγκεκριμένα η κύρια αρτηρία θα αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο με αποκατάσταση της υπάρχουσας οδοποιίας για περίπου 13,5 χλμ και κατασκευή περίπου 29,5 χλμ νέων τμημάτων. Τα 16,5 χλμ της νέας αρτηρίας θα παρακάμπτουν τους οικισμούς Ροδολίβος και Πρώτης Σερρών και τα 13 χλμ αφορούν την κατασκευή του τμήματος Δράμα – Μαυρολεύκη, που περιλαμβάνει και την κατασκευή του κόμβου Δράμας.
Το έργο περιλαμβάνει επίσης σύνδεση με τις υφιστάμενες οδούς με 9 κόμβους.

Πότε θα προκηρυχθεί η πρώτη φάση των διαγωνισμών

Όπως επισήμανε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, σύμφωνα με το σχεδιασμό τα δύο έργα μέσα στο καλοκαίρι θα είναι έτοιμα να περάσουν από τη Διϋπουργική ΣΔΙΤ και το φθινόπωρο θα προκηρυχθεί η πρώτη φάση των διαγωνισμών.

Τα οφέλη των ΣΔΙΤ

Στα δύο νέα έργα δεν θα υπάρχει επιβολή διοδίων, αφού τα έργα θα υλοποιηθούν ως μη ανταποδοτικό ΣΔΙΤ.
Αλλά μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής τους, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης θα έχει την ευθύνη για τη λειτουργία και τη συντήρησή τους για 27 χρόνια. Έτσι, θα έχουμε δρόμους καλοσυντηρημένους, φωτισμένους και με υψηλά στάνταρντς λειτουργίας και ασφαλείας, τα οποία θα διασφαλίζονται με πολύ αυστηρό έλεγχο.
Όπως επισήμανε ο κ. Καραμανλής, στην πράξη ΣΔΙΤ σημαίνει ότι το δημόσιο ενώνει δυνάμεις με τον ιδιωτικό τομέα, για καλύτερα αποτελέσματα. ΣΔΙΤ σημαίνει ότι το έργο θα γίνει στην ώρα του και με το μικρότερο δυνατό κόστος για την τσέπη του φορολογούμενου.

Εξοικονόμηση χρόνου ταξιδιού

Αναμένεται να μειωθεί σημαντικά ο χρόνος ταξιδιού κατά 6 έως 8 λεπτά για τις διαδρομές Θεσσαλονίκη – Γιαννιτσά και Θεσσαλονίκη – Σκύδρα και 10 λεπτά για τη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Έδεσσα. Αντίστοιχα αναμένεται να μειωθεί σημαντικά κατά 30 περίπου λεπτά για τα επιβατικά και κατά 45 περίπου λεπτά για τα βαρέα οχήματα η κίνηση στον οδικό άξονα Δράμα – Αμφίπολη.

Τι σημαίνουν τα έργα για τη Μακεδονία

Τα έργα αυτά ενισχύουν τη θέση και το ρόλο της Θεσσαλονίκης και της Μακεδονίας μας στην ευρύτερη περιοχή.

«Σκεφτείτε πόσο ενισχύεται ο τουρισμός, πόσο πιο εύκολο θα είναι για παράδειγμα αύριο να επισκεφτεί κανείς την Αμφίπολη. Πόσο διευκολύνεται η διάθεση των αγροτικών προϊόντων μας. Πόσο διευκολύνει για παράδειγμα ο άξονας Θεσσαλονίκη – Έδεσσα τη σύνδεση του σιδηροδρομικού σταθμού και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τις γειτονικές περιοχές. Μιλάμε δηλαδή για έργα με άμεσο και πολυδιάστατο αποτύπωμα στην Κεντρική, αλλά και την Ανατολική Μακεδονία» τόνισε ο κ. Καραμανλής.

Όλα όσα δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής στη Θεσσαλονίκη για την αναβάθμιση των οδικών αξόνων Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη

Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι,

Η πατρίδα μας, εδώ και πάνω από ένα χρόνο, όπως όλοι γνωρίζουμε δίνει –υπό την καθοδήγησή σας κύριε Πρωθυπουργέ – έναν σκληρό αγώνα κατά της πανδημίας. Έναν αγώνα που όπως πολλές φορές έχετε πει βρίσκεται στην τελική ευθεία του και όλοι μας πιστεύουμε βάσιμα στο καλύτερο.
Ταυτόχρονα, όμως, κάνουμε και μια εξίσου συστηματική προσπάθεια για να προετοιμάσουμε τη χώρα μας για την επόμενη μέρα. Και να τη φέρουμε ξανά στο δρόμο της ανάπτυξης.
Τα έργα που παρουσιάζουμε σήμερα, αποτελούν μέρος ενός συνολικού σχεδίου για τη Μακεδονία μας. Ενός σχεδίου με δύο ξεκάθαρους, συγκεκριμένους στόχους:
Από τη μία πλευρά, ανάπτυξη. Σε βάθος χρόνου, να φέρουμε τη Θεσσαλονίκη, τη Κεντρική Μακεδονία και την ευρύτερη περιοχή, στο επίκεντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Σε μια νέα αναπτυξιακή πορεία, με σύγχρονες υποδομές που να βοηθούν να αναδείξει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα.

Και από την άλλη, καλύτερη καθημερινότητα. Προβλήματα τόσων ετών δεν λύνονται από τη μια μέρα στην άλλη, όμως οφείλουμε να δουλέψουμε για να γίνει πιο ανθρώπινη η καθημερινή ζωή των πολιτών. Ιδίως σε τέτοια δύσκολη συγκυρία. Και αυτό κάνουμε.
Θέλω εξαρχής να ξεκαθαρίσω κάτι. Το πιο εύκολο για μια κυβέρνηση, για έναν Υπουργό, είναι να εξαγγέλλει έργα. Στα λόγια. Χωρίς να υπάρχει τίποτα συγκεκριμένο από πίσω. Όμως δεν είναι αυτή η δική μας νοοτροπία.
Δεν είναι η νοοτροπία της παράταξης μας.
Δεν είναι αυτή η νοοτροπία του Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά επιτρέψτε μου να πω ότι σε καμία περίπτωση δεν είναι και η δική μου.

Γι’ αυτό και σήμερα, όπως και κάθε φορά που ανακοινώνουμε κάποιο έργο και δεσμευόμαστε για αυτό, δεν λέμε λόγια χωρίς περιεχόμενο, αλλά δίνουμε πρακτικές λύσεις σε χρόνια προβλήματα. Και παρουσιάζουμε και για τα δύο έργα, συγκεκριμένο σχέδιο για την υλοποίησή τους, χρονοδιάγραμμα και πλάνο με εξασφαλισμένη τη χρηματοδότησή τους.
Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και Δράμα-Αμφίπολη λοιπόν. Επιτέλους αυτοί οι δύο νομοί μετά από χρόνια βγαίνουν από μία ιδιότυπη απομόνωση
Και τα δύο έργα, θα υλοποιηθούν με ΣΔΙΤ. Ο σχεδιασμός μας είναι μέσα στο καλοκαίρι να είναι έτοιμα να περάσουν από τη Διϋπουργική ΣΔΙΤ και το φθινόπωρο να προκηρύξουμε την πρώτη φάση των διαγωνισμών.

Τι σημαίνει στην πράξη ΣΔΙΤ; Σημαίνει ότι ενώνουμε ως δημόσιο τις δυνάμεις μας με τον ιδιωτικό τομέα, για να πετύχουμε καλύτερα αποτελέσματα για όλους και πάνω απ’ όλους για τους πολίτες.

ΣΔΙΤ σημαίνει ότι το έργο θα γίνει στην ώρα του και με το μικρότερο δυνατό κόστος για την τσέπη του φορολογούμενου. Και μάλιστα, στα έργα αυτά δεσμευόμαστε και να μην υπάρχουν διόδια. Αλλά μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής τους, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης θα έχει την ευθύνη για τη λειτουργία και τη συντήρησή τους για 27 χρόνια. Έτσι, θα έχουμε δρόμους καλοσυντηρημένους, φωτισμένους και με υψηλά στάνταρντς λειτουργίας και ασφαλείας, τα οποία θα διασφαλίζονται με πολύ αυστηρό έλεγχο.

Όλοι, κι ιδίως όσοι γνωρίζουμε την περιοχή, μπορούμε να αντιληφθούμε τα οφέλη αυτών των έργων. Να σταθώ στα πιο σημαντικά, για την οικονομία και για την κοινωνία μας.
Ξεκινώ από το αυτονόητο: ταχύτερα ταξίδια. Ενδεικτικά, εκτιμάται ότι η εξοικονόμηση χρόνου μπορεί να φτάσει τα 10’ για τη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και τα 30’ στον οδικό άξονα Δράμα – Αμφίπολη.

Ακόμα πιο σημαντικό: ασφαλέστερα ταξίδια. Η τυπική διατομή σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου, η παράκαμψη αστικών και ημιαστικών περιοχών και η βελτίωση των λειτουργικών χαρακτηριστικών των οδικών αξόνων, είναι δεδομένο ότι θα μειώσουν σημαντικά και τον αριθμό και τη σοβαρότητα των τροχαίων ατυχημάτων.
Άλλωστε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει ανακοινώσει ένα πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο για τα ζητήματα οδικής ασφάλειας.

Επίσης, κάτι πολύ σημαντικό για κάθε οδηγό: εξοικονόμηση κόστους λειτουργίας οχημάτων. Ο μικρότερος χρόνος ταξιδιού και τα καλύτερα λειτουργικά χαρακτηριστικά του δρόμου, σημαίνουν μείωση κατανάλωσης καυσίμων και μικρότερη φθορά του οχήματος.

Τι σημαίνει αυτό;

Προστασία του περιβάλλοντος. Λιγότερη ατμοσφαιρική ρύπανση, χαμηλότερο κόστος κλιματικής αλλαγής, λιγότερη ηχορύπανση.

Φυσικά, αύξηση της απασχόλησης. Σπουδαίο και για την οικονομία αλλά και για την κοινωνική μας συνοχή. Αύξηση τόσο σε τοπικό, όσο και σε περιφερειακό επίπεδο. Από την άμεση, αλλά και από την έμμεση απασχόληση, κατά την περίοδο κατασκευής, που προβλέπεται να είναι τριετής και λειτουργίας των νέων τμημάτων των οδικών αξόνων.
Επίσης, με έργα σαν αυτά, επιτυγχάνουμε τη λεγόμενη αύξηση του κοινωνικού πλεονάσματος. Δηλαδή νέες μετακινήσεις που δεν θα γίνονταν χωρίς τα έργα. Ενώ συνδέονται καλύτερα περιοχές που έως σήμερα είναι σε κάποιο βαθμό απομονωμένες.

Και βέβαια, τα έργα αυτά ενισχύουν τη θέση και το ρόλο της Θεσσαλονίκης και της Μακεδονίας μας στην ευρύτερη περιοχή. Σκεφτείτε πόσο ενισχύεται ο τουρισμός, πόσο πιο εύκολο θα είναι για παράδειγμα αύριο να επισκεφτεί κανείς την Αμφίπολη. Πόσο διευκολύνεται η διάθεση των αγροτικών προϊόντων μας. Πόσο διευκολύνει για παράδειγμα ο άξονας Θεσσαλονίκη-Έδεσσα τη σύνδεση του σιδηροδρομικού σταθμού και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τις γειτονικές περιοχές.

Μιλάμε δηλαδή για έργα με άμεσο και πολυδιάστατο αποτύπωμα στην Κεντρική, αλλά και την Ανατολική Μακεδονία.

Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι αυτά τα έργα δεν γίνονται αποσπασματικά. Αλλά αποτελούν αναπόσπαστα κομμάτια ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για τη Μακεδονία, με επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη. Και με αυτόν τον τρόπο θέλω να κλείσω την τοποθέτησή μου, με μια συνοπτική αναφορά στα σημαντικότερα από τα πολλά άλλα έργα που συναπαρτίζουν το σχεδιασμό μας.

Ξεκινώντας από έργα που αλλάζουν την καθημερινότητα της πόλης, με πρώτο, φυσικά, το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Μετά από παλινωδίες ετών, είμαστε περήφανοι που δώσαμε τη μόνη λύση που εξασφαλίζει και Μετρό και αρχαία. Βέβαια, οι γνωστές δυνάμεις που με τις εμμονές τους τόσα χρόνια κρατάνε την πόλη πίσω, ακόμα και μετά την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, προσπάθησαν με προσφυγές να κάνουν τι; Να καθυστερήσουν το έργο… Όμως είμαστε εν αναμονή της απόφασης του ΣτΕ και έχουμε μπει πλέον στην τελική ευθεία. Δεσμευτήκαμε ότι θα κάνουμε Μετρό –και θα το κάνουμε.

Παράλληλα, κάνουμε ένα πρωτοποριακό νέο έργο τη Νέα Περιφερειακή, το flyover, που θα λύσει οριστικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Ολοκληρώνουμε την Α’ Φάση της Προεπιλογής και μέσα στο Μάιο θα ολοκληρωθεί η πρόσκληση της Β’ Φάσης του διαγωνισμού.
Την ίδια ώρα, έχουμε ήδη σχεδόν διπλασιάσει τα λεωφορεία που κυκλοφορούν στους δρόμους της πόλης, συνεργαζόμενοι με τα ΚΤΕΛ και με μία νέα διαδικασία με τα leasing. Δεν λέω ότι δεν υπάρχουν ακόμα προβλήματα, αλλά η αύξηση είναι αναμφισβήτητη. Κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν.

Σκεφτείτε λοιπόν την πόλη σε λίγα χρόνια, με το Μετρό σε λειτουργία, πολύ περισσότερα, σύγχρονα λεωφορεία στους δρόμους και το flyover στην κυκλοφορία. Μια άλλη πόλη, μια άλλη καθημερινότητα.

Άμεσα, όμως, αναβαθμίζεται και το επίπεδο της σύνδεσης με την ευρύτερη περιοχή και τις άλλες χώρες. Χτες , επισκέφτηκα το αεροδρόμιο Μακεδονία. Ολοκληρώνουμε τα έργα αναβάθμισής του, που επιτέλους το καθιστούν το αεροδρόμιο που πραγματικά αξίζει σε μια Θεσσαλονίκη πρωταγωνίστρια στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Πάμε στο Λιμάνι… Το έργο της σύνδεσης του 6ου προβλήτα με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία οδό, εκκρεμεί από το 2000. Το δημοπρατήσαμε πριν ένα χρόνο, αλλά πάλι έμπλεξε σε δικαστικές αντιπαραθέσεις. Επιτέλους δόθηκε λύση! Οι δικαστικές εμπλοκές έληξαν και μέσα στο καλοκαίρι θα υπογραφεί η σύμβαση. Καταλαβαίνετε ότι μιλάμε για ένα έργο που θα αυξήσει σημαντικά τις δυνατότητες συνδυασμένων μεταφορών αλλά και τη συνολική ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Θεσσαλονίκης.

Γρήγορη είναι η πρόοδος και σε μια σειρά από οδικά έργα. Όπως το Θέρμη-Γαλάτιστα που επίσης επισκεφτήκαμε χτες και ο άλλος κάθετος της Εγνατίας, Μουδανιά-Ποτίδαια, όπου έχει εγκατασταθεί ο εργολάβος.

Είμαστε έτοιμοι να δημοπρατήσουμε τον Ιούνιο έργα όπως τα αντιπλημμυρικά στην περιοχή της Λαχαναγοράς και η αποχέτευση ομβρίων υδάτων στο νότιο τμήμα του Δήμου Καλαμαριάς.

Και τέλος, έχουμε μια σειρά από έργα με έντονη κοινωνική διάσταση. Όπως είναι η κατασκευή με ΣΔΙΤ 17 νέων, σύγχρονων, βιοκλιματικών σχολείων στην Κεντρική Μακεδονία. Έχουμε ήδη δημοσιεύσει την πρόσκληση της α’ φάσης του διαγωνισμού. Αλλά και η οδική σύνδεση του Παιδιατρικού Νοσοκομείου στο Φίλυρο. Έχουμε ολοκληρώσει τις μελέτες και έχουμε εξασφαλίσει χρηματοδότηση.

Δεν θα σας κουράσω, δεν θα επεκταθώ περισσότερο. Βλέπετε ότι πρόκειται για ένα σχέδιο ολοκληρωμένο, πολυδιάστατο, μα το κυριότερο ρεαλιστικό. Γι΄ αυτό και δεν μένει στα λόγια, αλλά προχωράμε βήμα-βήμα την υλοποίησή του.
Γιατί εμείς δεν λέμε λόγια του αέρα. Εμείς τον λόγο μας, τον κρατάμε!

Κύριε Πρόεδρε, είστε ο Πρωθυπουργός που θα συνδέσει το όνομά του με μια σειρά από τόσο σημαντικά έργα σε μία περιοχή που είχε μείνει για χρόνια πίσω. Με την επίλυση χρόνιων και σύνθετων προβλημάτων. Και με τη διεθνή αναβάθμιση στην πράξη, της Θεσσαλονίκης και της Μακεδονίας μας.

Η επόμενη μέρα, θα βρει αυτή την πόλη πρωταγωνίστρια!
Σας ευχαριστώ πολύ.