του Χάρη Ντιγριντάκη
Πεφυσιωμένη λογίζεται πλέον η κατεύθυνση της πολιτείας για την αναβάθμιση των αεροδρόμιων της χώρας. Βαθμιδωτά και μέσω διαγωνισμών το κάδρο των αερολιμένων της Ελλάδας αλλάζει.
Στο πλαίσιο αυτό την υλοποίηση ενός ευρέος επενδυτικού προγράμματος που θα αναβαθμίσει τις υποδομές του αεροδρομίου και θα συμβάλλει καθοριστικά στην περαιτέρω ανάδειξη της Καλαμάτας ως τουριστικού προορισμού σηματοδοτεί η ανακήρυξη προτιμητέου επενδυτή μέχρι τα τέλη 2024 στο πλαίσιο του διαγωνισμού για τη 40ετή σύμβαση παραχώρησης του «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος».
Στο πλαίσιο της σχετικής διαδικασίας, το σχήμα Fraport AG, DELTA Airport Investments (όμιλος Κοπελούζου) και ΠΗΛΕΑΣ Α.Ε. (όμιλος Κωνσταντακόπουλου) ήταν το μοναδικό που κατέθεσε δεσμευτική προσφορά, με την αξιολόγησή της να ξεκινά άμεσα έτσι ώστε τους πρώτους μήνες του 2025 να «κλειδώσει» ο νέος παραχωρησιούχος.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου τo σύνολο των διεθνών αφίξεων στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας ανήλθεστις 110 χιλιάδες (109.840 συγκεκριμένα), καταγράφοντας διψήφιο ποσοστό αύξησης κατά 11% σε σύγκριση με πέρυσι. Ως προς το δίκτυο εσωτερικού, στο φετινό οκτάμηνο οι αφίξεις εσωτερικού διαμορφώθηκαν λίγο πάνω από τις 10 χιλιάδες έναντι 11 χιλιάδων περίπου το περυσινό αντίστοιχο διάστημα.
Στόχος του Υπερταμείου, μέσω της παραχώρησης του αεροδρομίου Καλαμάτας, είναι η υλοποίηση σειράς επενδύσεων ενταγμένων σε ένα ολοκληρωμένο business plan για την επέκταση και αναβάθμιση των υποδομών του aεροδρομίου και την εξασφάλιση ενός συνδυασμού υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης υψηλής ποιότητας για τον aερολιμένα.
Βέβαια, το Υπερταμείο θα αποκτήσει ποσοστό 10% στο μετοχικό κεφάλαιο της παραχωρησιούχου εταιρείας με στόχο να διασφαλίσει τη συνέχεια και την ταχεία υλοποίηση του έργου που θα ενισχύσει περαιτέρω το τουριστικό ρεύμα στο νομό Μεσσηνίας και ευρύτερα στη νότια Πελοπόννησο.
Οι επενδύσεις της Fraport
Την ίδια στιγμή στην εκκίνηση βρίσκεται ο γ’ γύρος της περαιτέρω πολυεπίπεδης αναβάθμισης κάποιων εκ των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport Greece. Στο πλαίσιο αυτό, ωστόσο, θα ανασταλεί συγκεκριμένες ημερομηνίες η λειτουργία των διαδρόμων στα αεροδρόμια της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Κέρκυρας, της Κεφαλονιάς, της Ρόδου, της Σαντορίνης, της Καβάλας, της Μυκόνου και της Ζακύνθου, καθώς θα διακοπούν προσωρινά όλες οι εμπορικές και ιδιωτικές πτήσεις.
Οι επενδύσεις αφορούν την πλήρη αναδιαμόρφωση των διαδρόμων των αεροδρομίων. Ο στόχος είναι η περαιτέρω ενίσχυση του ήδη υψηλού επιπέδου ασφαλείας αυτών και οι εργασίες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων, εκτενείς επεμβάσεις αναμόρφωσης των πλευρικών ζωνών ασφαλείας διαδρόμου (Runway Strips) και περιοχών ασφαλείας πέρατος διαδρόμου (RESA).
Οι εργασίες αυτές αποτελούν μέρος της Σύμβασης Παραχώρησης και πραγματοποιούνται με όρους βιωσιμότητας και σεβασμού στον κάθε τόπο. Η διακοπή της λειτουργίας των διαδρόμων είναι απολύτως απαραίτητη, λόγω του μεγέθους και της πολυπλοκότητας των έργων. Παρ’ όλα αυτά και βάσει σχεδιασμού, τα συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα αποτελούν τη μικρότερη δυνατή περίοδο που μπορεί να ανασταλεί η λειτουργία τους.
Η κανονιστική συμμόρφωση και η ασφάλεια, σε όλα τα επίπεδα, αποτελούν βασική προτεραιότητα της εταιρείας. Υπογραμμίζεται ότι οι συγκεκριμένες εργασίες αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού για την περαιτέρω αναβάθμιση του ήδη υψηλού επιπέδου ασφάλειας και λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport Greece. Οι εργασίες αυτές σχετίζονται με έργα μεγάλης κλίμακας που εκτελεί η εταιρεία, στο πλαίσιο χρηματοδότησης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Κατά τη διάρκεια αυτών των περιόδων θα πραγματοποιούνται από ελικόπτερα, πτήσεις επείγοντος χαρακτήρα (αεροδιακομιδές, πτήσεις έρευνας και διάσωσης, πυρόσβεσης, ανθρωπιστικές, κρατικές και λοιπές πτήσεις εθνικού χαρακτήρα), εφόσον απαιτηθεί, ενώ όλες οι υπηρεσίες των αεροδρομίων, θα λειτουργούν κανονικά, για το ενδιαφερόμενο κοινό.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει ολοκληρώσει από το 2017 τις επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων και πλέον, όπως τόνισε πρόσφατα ο κ. Γιώργος Βήλος, γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, προχωρά επενδύοντας κάθε χρόνο 50 εκατ. ευρώ για την περαιτέρω αναβάθμιση των αερολιμένων.
Υψηλές επιδόσεις
Σε επίπεδο επιδόσεων, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (Άκτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος) που διαχειρίζεται η Fraport Greece συνέχισαν να καταγράφουν υψηλές πτήσεις και το 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, με σχεδόν 31 εκατ. ταξιδιώτες να διακινούνται σε αυτά.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Fraport Greece, η επιβατική κίνηση σημείωσε άνοδο 5,9% σε ετήσια βάση. Η κίνηση εσωτερικού ενισχύθηκε κατά 6,5% και η κίνηση εξωτερικού κατά 5,8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023.
Εκτός από το αρνητικό πρόσημο της Μυκόνου(-2,3%), πτώση σε ποσοστό 5,5% κατέγραψε η Καβάλα, ενώ αντίθετα την υψηλότερη ποσοστιαία αύξηση σημείωσε η Μυτιλήνη στο συν 15,7%, με τον όγκο των διακινηθέντων επιβατών να παραμένει μικρός στις 469 χιλιάδες. Διψήφιο ποσοστό αύξησης κατέγραψε η Ρόδος στο συν 12,4%, με 5,9 εκατ. επιβάτες, αριθμός υψηλότερος ακόμη και από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, το οποίο κατέγραψε πάνω από 5,6 εκατ. ταξιδιώτες.
Οι αριθμοί του Σεπτεμβρίου
Σε γενικές γραμμές τον Σεπτέμβριο, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια σημείωσαν άνοδο 3,7% σε σχέση με πέρυσι ως προς την επιβατική κίνηση, με τη διεθνή να ενισχύεται σε ποσοστό 3,8% και την εσωτερική να καταγράφει άνοδο 3,2% σε ετήσια βάση. Συνολικά, τα 14 αεροδρόμια υποδέχτηκαν πάνω από 5,3 εκατ. ταξιδιώτες.
Στο μείον έκλεισε ο Σεπτέμβριος για την Καβάλα (-4%), την Κεφαλονιά (-1,1%) και τη Μύκονο(-6,9%), ενώ οριακή πτώση σημείωσαν επίσης το Άκτιο (-0,3%) και η Κως (-0,7%). Στα ίδια περσινά επίπεδα έμεινε η Σάμος. Στον αντίποδα τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση κατέγραψε η Σκιάθος στο συν 25,7% και ακολούθησε η Μυτιλήνη στο συν 19,6% σε σχέση με πέρυσι.