Σύνταξη: tourismtoday.gr
Σκληρή γραμμή για τις συγχωνεύσεις αεροπορικών εταιρειών σε Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), ζητούν οι αρμόδιοι φορείς τονίζοντας πώς αυτές απειλούν με «υψηλότερες τιμές, χαμηλότερη ποιότητα υπηρεσιών και λιγότερους ικανοποιημένους επιβάτες».
Αυτό προειδοποιούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι Ευρωπαϊκή Ένωση Ταξιδιωτικών Γραφείων και Tour Operator (ECTAA), Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών (BEUC), Ευρωπαϊκή Ένωση Τεχνολογίας και Ταξιδιωτικών Υπηρεσιών (ETTSA) και το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe).
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία ενεργεί ως φορέας επιβολής του ανταγωνισμού της ΕΕ, ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα πλήρους κλίμακας έρευνες για την προσφορά του Lufthansa Group για μειοψηφικό μερίδιο στην ιταλική κρατική ανταγωνίστρια ITA Airways (διαδόχου της Alitalia), για το σχέδιο της IAG (ιδιοκτήτριας της British Airways) να εξαγοράσει την Air Europa καθώς και την αναμενόμενη πώληση της TAP Air Portugal.
Η συγκέντρωση πρόκειται να αυξηθεί σημαντικά με τις εξαγορές
Εάν οι συμφωνίες προχωρήσουν, θα αφήσουν -μετά την πρόσφατη εξαγορά του 19,9% της SAS από την Air France-KLM με δυνατότητα πλήρους εξαγοράς αργότερα- τους πέντε μεγαλύτερους ευρωπαϊκούς ομίλους αεροπορικών εταιρειών να ελέγχουν το 73,5% της ενδοκοινοτικής κίνησης φέτος, ανέφεραν οι φορείς σε κοινή δήλωσή τους.
Σε επιστολή τους προς την αντιπρόεδρο της Επιτροπής και Επίτροπο Ανταγωνισμού Margrethe Vestager υπουγραμμίζουν πώς «η ευρωπαϊκή βιομηχανία αεροπορικών ταξιδιών βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι» επισημαίνοντας την συγκέντρωση από «μεγάλους και ολοένα και πιο κυρίαρχους ομίλους αερομεταφορέων» στην Ευρώπη.
Προειδοποιούν την Margrethe Vestager πώς «αυτό το κύμα ενοποίησης αεροπορικών εταιρειών θα περιορίσει δραστικά τον ανταγωνισμό, δίνοντας περισσότερα περιθώρια στους κυρίαρχους παίκτες της αγοράς να καταχραστούν τις θέσεις τους.
Το γεγονός ότι πολλά ευρωπαϊκά αεροδρόμια είναι ή θα γίνουν υπερφορτωμένα σε συνδυασμό με τους ξεπερασμένους κανόνες της ΕΕ για την κατανομή των slots εντείνει τις ανησυχίες αυτές».
Η αντιμονοπωλιακή «επαναφορά» των ΗΠΑ αφήνει το στίγμα της
Οι ενώσεις υποστηρίζουν ότι «σε άλλες αγορές, όπως οι ΗΠΑ, το υψηλό επίπεδο ενοποίησης και η επακόλουθη έλλειψη ανταγωνισμού έχουνοδηγήσει σε υψηλότερες τιμές, χαμηλότερη ποιότητα υπηρεσιών και λιγότερους ικανοποιημένους επιβάτες αεροπορικών μεταφορών».
Σημειώνουν ότι αμερικανικό δικαστήριο μπλόκαρε πρόσφατα μια συγχώνευση μεταξύ των αμερικανικών αερομεταφορέων JetBlue και Spirit λόγω ανησυχιών για τον ανταγωνισμό μια και η ενοποίηση στις ΗΠΑ έχει βλάψει τη «συνδεσιμότητα, τις τοπικές κοινότητες και τους καταναλωτές».
Επισημαίνουν πώς «οι μεγάλοι αερομεταφορείς των ΗΠΑ φημίζονται στην αεροπορική βιομηχανία για την επίτευξη ιστορικά υψηλών περιθωρίων κέρδους» και τονίζουν χαρακτηριστικά πώς «η ΕΕ μπορεί να αποφύγει τα ίδια λάθη».
Καλούν την Επιτροπή «να εξετάσει κάθε πιθανό αντιανταγωνιστικό αποτέλεσμα κατά την αξιολόγηση, ανεξάρτητα από την πολιτική πίεση», προτρέποντας την «να μην αποφεύγει να χρησιμοποιήσει τα εργαλεία που έχει στη διάθεση της, συμπεριλαμβανομένης της εξέτασης συγχωνεύσεων ασυμβίβαστων με την κοινή αγορά ή απαιτώντας σημαντικά διορθωτικά μέτρα».