Με θετικό πρόσημο αναμένεται να κλείσει το 2023 για την ελληνική αγορά ενοικίασης αυτοκινήτων, με τον κλάδο βραχυχρόνιων μισθώσεων να αποτελεί τη λοκομοτίβα της ανάπτυξης, χάρις την θεαματική ανάκαμψη του τουρισμού και των ταξιδίων.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΤΕΕΑΕ) και διευθύνοντα σύμβουλο της Olympic SA (Avis) κ. Ανδρέα Ταπραντζή ο τζίρος στην αγορά βραχυχρόνιων μισθώσεων κινήθηκε για το οκτάμηνο φέτος ανοδικά περίπου κατά 15%, σε σχέση με το 2022.
Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ οι αφίξεις ενισχύθηκαν δεν συνέβη κάτι ανάλογο με τη μέση τιμή ενοικίασης η οποία μειώθηκε κατά 10%, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, κυρίως λόγω το ισχυρού ανταγωνισμού. Η είσοδος νέων παικτών και η αύξηση των στόλων οδήγησαν σε μεγαλύτερη προσφορά πιέζοντας τις τιμές προς τα κάτω.
Αναφορικά με τον τομέα μακροχρόνιων μισθώσεων (leasing), που δεν επηρεάζεται από τον τουρισμό, τα μεγέθη κινήθηκαν επίσης ανοδικά με τον τζίρο να ενισχύεται κατά 15% το οκτάμηνο, σε ετήσια βάση, με εξαίρεση τις ενοικιάσεις fleet. Την ίδια στιγμή ο τομέας του retail παρουσιάστηκε σταθερός.
Ειδικότερα για την Avis ο κ. Ταπραντζής υπογράμμισε πως μεταξύ των προορισμών που σημείωσαν τις καλύτερες επιδόσεις συγκαταλέγεται η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη που αποτέλεσε και έκπληξη αλλά και η Κρήτη.
Η Ρόδος κινήθηκε ικανοποιητικά, εκτός από τον Αύγουστο, καθώς οι καταστροφικές πυρκαγιές είχαν ως αποτέλεσμα πολύ κακές επιδόσεις. Τα νησιά του Ιονίου και το Αιγαίου εμφάνισαν καλή εικόνα με εξαίρεση τη Σαντορίνη και τη Μύκονο.
Όσον αφορά το μίγμα των πελατών, αξιοσημείωτη ήταν, όπως υπογράμμισε ο κ. Ταπραντζής, η εντυπωσιακή αύξηση του αριθμού των Αμερικανών.
Προοπτικές
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του προέδρου του ΣΤΕΕΑΕ οι προοπτικές παραμένουν θετικές και για το 2024, αν και οι τιμές θα εξακολουθήσουν να υφίστανται πιέσεις. Η τάση, όπως εκτιμά, θα συνεχιστεί, με ενισχυμένες αφίξεις και με δεδομένο ότι δε θα προκύψει κάποια αναστάτωση στην αγορά λόγω απρόβλεπτων γεγονότων ή γεωπολιτικών εξελίξεων.
Προκλήσεις
Κυρίαρχο πρόβλημα για τον κλάδο παραμένουν τα υψηλά κόστη. Η αύξηση στις τιμές πώλησης των αυτοκινήτων κατά 10% και παράλληλα η αδυναμία αποκατάστασης της εφοδιαστικής αλυσίδας, ανεβάζει το βαθμό δυσκολίας όσον αφορά στην εξυπηρέτηση του κοινού.
Επιπλέον μεγάλη πρόκληση για την αγορά ενοικίασης αυτοκινήτων αποτελεί και η πρόσφατη εξέλιξη σχετικά με το πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά το οποίο λόγω έλλειψης διαθέσιμων κεφαλαίων έχει “παγώσει”.
Με δεδομένο ότι η αντίστροφή μέτρηση για την υποχρεωτική αντικατάσταση μέρος του στόλου των εταιριών ενοικίασης αυτοκινήτων από ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα, έχει ξεκινήσει, ενδεχόμενη αδυναμία επανεκκίνησης του προγράμματος θα καταστήσει εξαιρετικά δύσκολη την απόκτησή τους όχι μόνον για τις επιχειρήσεις αλλά και για τους ιδιώτες.