Του Χάρη Ντιγριντάκη
Με θετικό πρόσημο αναμένεται να κλείσει το 2023 για την ελληνική αγορά ενοικίασης αυτοκινήτων, με τον κλάδο βραχυχρόνιων μισθώσεων να αποτελεί τη λοκομοτίβα της ανάπτυξης, χάρις την θεαματική ανάκαμψη του τουρισμού και των ταξιδίων.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΤΕΕΑΕ) και διευθύνοντα σύμβουλο της Olympic SA (Avis) κ. Ανδρέα Ταπραντζή ο τζίρος στην αγορά βραχυχρόνιων μισθώσεων κινήθηκε για το οκτάμηνο φέτος ανοδικά περίπου κατά 15%, σε σχέση με το 2022.
Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ οι αφίξεις ενισχύθηκαν δεν συνέβη κάτι ανάλογο με τη μέση τιμή ενοικίασης η οποία μειώθηκε κατά 10%, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, κυρίως λόγω το ισχυρού ανταγωνισμού.
Η είσοδος νέων παικτών και η αύξηση των στόλων οδήγησαν σε μεγαλύτερη προσφορά πιέζοντας τις τιμές προς τα κάτω.
Αναφορικά με τον τομέα μακροχρόνιων μισθώσεων (leasing), που δεν επηρεάζεται από τον τουρισμό, τα μεγέθη κινήθηκαν επίσης ανοδικά με τον τζίρο να ενισχύεται κατά 15% το οκτάμηνο, σε ετήσια βάση, με εξαίρεση τις ενοικιάσεις fleet. Την ίδια στιγμή ο τομέας του retail παρουσιάστηκε σταθερός.
Ειδικότερα για την Avis ο κ. Ταπραντζής υπογράμμισε πως μεταξύ των προορισμών που σημείωσαν τις καλύτερες επιδόσεις συγκαταλέγεται η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη που αποτέλεσε και έκπληξη αλλά και η Κρήτη.
Η Ρόδος κινήθηκε ικανοποιητικά, εκτός από τον Αύγουστο, καθώς οι καταστροφικές πυρκαγιές είχαν ως αποτέλεσμα πολύ κακές επιδόσεις. Τα νησιά του Ιονίου και το Αιγαίου εμφάνισαν καλή εικόνα με εξαίρεση τη Σαντορίνη και τη Μύκονο.
Όσον αφορά το μίγμα των πελατών, αξιοσημείωτη ήταν, όπως υπογράμμισε ο κ. Ταπραντζής, η εντυπωσιακή αύξηση του αριθμού των Αμερικανών.
Προοπτικές
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του προέδρου του ΣΤΕΕΑΕ οι προοπτικές παραμένουν θετικές και για το 2024, αν και οι τιμές θα εξακολουθήσουν να υφίστανται πιέσεις.
Η τάση, όπως εκτιμά, θα συνεχιστεί, με ενισχυμένες αφίξεις και με δεδομένο ότι δε θα προκύψει κάποια αναστάτωση στην αγορά λόγω απρόβλεπτων γεγονότων ή γεωπολιτικών εξελίξεων.
Προκλήσεις
Κυρίαρχο πρόβλημα για τον κλάδο παραμένουν τα υψηλά κόστη. Η αύξηση στις τιμές πώλησης των αυτοκινήτων κατά 10% και παράλληλα η αδυναμία αποκατάστασης της εφοδιαστικής αλυσίδας, ανεβάζει το βαθμό δυσκολίας όσον αφορά στην εξυπηρέτηση του κοινού.
Επιπλέον μεγάλη πρόκληση για την αγορά ενοικίασης αυτοκινήτων αποτελεί και η πρόσφατη εξέλιξη σχετικά με το πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά το οποίο λόγω έλλειψης διαθέσιμων κεφαλαίων έχει “παγώσει”.
Με δεδομένο ότι η αντίστροφή μέτρηση για την υποχρεωτική αντικατάσταση μέρος του στόλου των εταιριών ενοικίασης αυτοκινήτων από ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα, έχει ξεκινήσει, ενδεχόμενη αδυναμία επανεκκίνησης του προγράμματος θα καταστήσει εξαιρετικά δύσκολη την απόκτησή τους όχι μόνον για τις επιχειρήσεις αλλά και για τους ιδιώτες.
Η αγορά
Σημαντική διείσδυση στον στόλο ενοικιαζόμενων έχουν τα υβριδικά οχήματα, ενώ τα ηλεκτρικά είναι ακόμα σε χαμηλό επίπεδο, δηλώνει ο πρόεδρος του ΣΤΕΕΑΕ (Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων Ελλάδος).
Επισημαίνει ότι η έλλειψη οικονομικών μοντέλων EVs σε συγκεκριμένες κατηγορίες ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων, αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα επιλογής ηλεκτρικού οχήματος από τον πελάτη.
Συγκεκριμένα η εικόνα και τα προβλήματα που παρουσιάζει ο κλάδος των μισθωμένων οχημάτων, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΤΕΕΑΕ (τελευταία στοιχεία τα οποία βασίζονται στην εικόνα του 2021-μέσα 2022):
- Ο στόλος των βραχυχρόνιων μισθώσεων αποτελείται κυρίως από αυτοκίνητα βενζίνης, καθώς αποτελούν το 51,9% του συνολικού στόλου, ενώ ακολουθούν τα επιβατικά diesel (37,8%).
Σημαντική διείσδυση στο στόλο έχουν τα υβριδικά οχήματα, με το 7,1% του συνόλου, ενώ τα ηλεκτρικά παρουσιάζουν ακόμα χαμηλό μερίδιο στο σύνολο (0,8%).
Ο στόλος των μακροχρόνιων μισθώσεων αποτελείται κυρίως από οχήματα diesel, με περίπου 55% μερίδιο στο σύνολο, ενώ το ¼ (25,5%) αποτελείται από αυτοκίνητα βενζίνης. - Τα υβριδικά οχήματα αποτελούν σχεδόν το 11,3% του στόλου, ενώ μαζί με τα plug-in υβριδικά το μερίδιο προσεγγίζει σχεδόν το 17% στην κατηγορία αυτή.
Τα ηλεκτρικά επιβατικά είναι το 2,1% του συνόλου του στόλου, αυξημένο μερίδιο σε σύγκριση με την κατηγορία των βραχυχρόνιων μισθώσεων, καθώς αποτελεί διαφορετική δραστηριότητα, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΤΕΕΑΕ.
Αμιγώς ηλεκτρικά
Αναφερόμενος στα ηλεκτρικά οχήματα, ο κ. Ταπραντζής επισημαίνει πως τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα είναι τα ακόλουθα:
1. Υψηλές τιμές αγοράς Μεγάλο ρίσκο για τις υπολειμματικές αξίες των ηλεκτρικών οχημάτων:
2. Η τεχνολογία των EVs είναι στα πρώτα στάδια. Σε 5-6 χρόνια που θα μειωθούν τα κόστη και κατ’ επέκταση οι τιμές των καινούριων EVs, οι τιμές των υπολειμματικών που υπολογίζονται τώρα θα είναι υψηλές, αναφέρει, επισημαίνοντας πως:
3. Δεν υπάρχει αναπτυγμένη αγορά μεταχειρισμένων EVs ακόμα, γεγονός που δημιουργεί ανασφάλεια στον κλάδο.
4. Η οποιαδήποτε υποχρεωτικότητα θα αυξήσει απότομα την ζήτηση των EVs, χωρίς να υπάρχει καμία δυνατότητα επηρεασμού της παραγωγής και διάθεσής τους στην Ελληνική αγορά, και κατά συνέπεια θα αυξήσει δυσανάλογα τις τιμές των EVs με συνέπειες στο υπολογιζόμενο μίσθωμα και τις υπολειμματικές.
5. Η έλλειψη οικονομικών μοντέλων EVs σε συγκεκριμένες κατηγορίες ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα επιλογής ηλεκτρικού οχήματος από τον πελάτη, αναφέρει ο κ. Ταπραντζής.
Τέλος ο κος Ταπραντζής εξηγεί ότι τα διαθέσιμα μοντέλα μηδενικών ρύπων, δεν καλύπτουν όλες τις κατηγορίες των αυτοκινήτων που μισθώνονται. Έφερε ως παράδειγμα την κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών φορτηγών LCV (ιδιαίτερα στα φορτηγά μικτού βάρους μεταξύ 2.2τ και 3.5τ) και τα ειδικά οχήματα με υπερκατασκευές π.χ. ψυγεία, ανυψωτικά κλπ.