του Χάρη Ντιγριντάκη
Θωρακίζει την ασφάλεια του ελληνικού σιδηροδρόμου ο ΟΣΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν περαιωθεί οι σχετικές μελέτες και ο Οργανισμός ετοιμάζεται για την προκήρυξη διαγωνισμού εκτιμώμενου κόστους 200 εκατ. ευρώ, για την αναβάθμιση (την βαριά συντήρηση) της Σιδηροδρομικής Γραμμής ΣΚΑ – Οινόη, project που δίδει προστιθέμενη αξία ασφαλείας αλλά και υψηλότερης τραχύτητας τόσο στον Προαστιακό της Αθήνας όσο και στον Άξονα Αθηνών Θεσσαλονίκης.
Ως εκ τούτου ο ΟΣΕ βάζει στις ράγες του έργο ιδιαίτερης σημασίας που θα συμπληρώσει άρρηκτα τον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας.
Όπως επισημαίνει στον ΕΤ πηγή με γνώση της διαγωνιστικής διαδικασίας, τα έργα για την ανακαίνιση και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, θεωρούνται αναγκαία, καθώς η γραμμή ΣΚΑ – ΟΙΝΟΗ αποτελεί τμήμα του κεντρικού κορμού του δικτύου, με συνεχή και πυκνή σιδηροδρομική κυκλοφορία (επιβατική, εμπορική και προαστιακή), καθ’ όλον το έτος, χωρίς εναλλακτική διαδρομή και επιπλέον διέρχεται από δύσβατες περιοχές (με την έννοια της προσβασιμότητας μέσω παράλληλου οδικού δικτύου) με ιδιαίτερο εδαφικό ανάγλυφο.
Σημειώνεται ότι με την αναβάθμιση του τμήματος από το Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών ως την Οινόη μήκους περίπου 52 χλμ., που σήμερα έχει ως ανώτατη ταχύτητα τα 90-100 χλμ./ώρα, θα γίνει δυνατή η αύξηση της χωρητικότητας της γραμμής, προκειμένου να διευρυνθεί ο αριθμός των διερχόμενων τρένων, επιβατικών και εμπορικών, καθώς και της ταχύτητάς τους μειώνοντας κατά λίγα λεπτά τόσο στη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, όσο και σε δρομολόγια του Προαστιακού. Στο έργο περιλαμβάνεται και η κατασκευή σταθμών/στάσεων.
Το έργο
Ειδικότερα, το έργο αφορά στο τμήμα της διπλής Σιδηροδρομικής Γραμμής (Σ.Γ.) από το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (Σ.Κ.Α.) έως τον υφιστάμενο Σιδηροδρομικό Σταθμό (Σ.Σ.) Οινόης, συνολικού μήκους περίπου 52 χλμ. το οποίο όπως ως άνω αναφέρθηκε συνιστά εξαιρετικής σημασίας τμήμα του βασικού σιδηροδρομικού άξονα.
Στο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ της εξόδου του Σ.Κ.Α. (περί τη Χ.Θ. 19+700) και της εξόδου του υφισταμένου Σ.Σ. Οινόης (περί τη Χ.Θ. 72+120) απαντώνται διαδοχικά οι Σ.Σ. Αχαρνών, Σιδ/κή Στάση Δεκελείας, Σ.Σ. Αγίου Στέφανου (Οίον), Σ.Σ. Αφιδνών, Σ.Στ. Πολυδενδρίου (εκτός λειτουργίας), Σ.Στ. Σφενδάλης, Σ.Στ. Χαράδρας (εκτός λειτουργίας), Σ.Σ. Αυλώνα, Σ.Στ. Αγ. Θωμά και ΣΣτ. Οινοφύτων.
Στο επιχειρηματικό σχέδιο περιλαμβάνονταν επίσης η προσθήκη νέας Σιδηροδρομικής Στάσης (Σ.Στ.) στο Κρυονέρι (περί τη Χ.Θ.30+200), που βρίσκεται μεταξύ της Σιδηροδρομικής Στάσης Δεκελείας και του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αγ. Στεφάνου που όμως ήδη δημοπρατήθηκε πρόσφατα από την ΕΡΓΟΣΕ, όπως και η μεταφορά σε νέα θέση της Σ.Στ. Οινοφύτων (περί τη Χ.Θ.67+800), λίγο νοτιότερα της υφισταμένης.
Υπογραμμίζεται ότι η σιδηροδρομική γραμμή είναι διπλή, κανονικού εύρους και μικτής εκμετάλλευσης (επιβατικής και εμπορευματικής), σχεδιασμένη για ταχύτητες κατά κανόνα 90-100 km/h.
Στο σύνολο του μελετώμενου τμήματος υπάρχει εγκατεστημένο δίκτυο Ηλεκτροκίνησης, ενώ επίσης λειτουργεί σύστημα Σηματοδότησης–Τηλεδιοίκησης. Υπάρχει σημαντικός αριθμός Ισόπεδων Διαβάσεων (Ι.Δ.) κατά κανόνα εξοπλισμένων με Αυτόματα Συστήματα Ισόπεδων Διαβάσεων (Α.Σ.Ι.Δ.), Ανισόπεδων Οδικών Διαβάσεων (Α.Δ.), καθώς και Άνω Πεζοδιαβάσεων.
Όπως τονίζεται στο διαγωνισμό τo αντικείμενο της αναβάθμισης έχει σκοπό:
- Την ανακαίνιση και διαπλάτυνση της υφιστάμενης υποδομής, ώστε να εξασφαλιστεί ικανό εύρος για την έδραση της νέας επιδομής εντός της υφισταμένης ζώνης απαλλοτρίωσης, να αναβαθμιστεί το περιτύπωμα της σιδηροδρομικής γραμμής σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς και πρότυπα, ώστε να εξυπηρετείται η διαλειτουργικότητα, και να βελτιωθεί ή/ και αποκατασταθεί η φέρουσα ικανότητα της υποδομής.
- Τη δημιουργία γραμμών υπέρβασης ειδικά για τις εμπορικές αμαξοστοιχίες με στόχο την αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου.
- Την ανακαίνιση του κομβικού Σ.Σ. Οινόης με αναδιάταξη, ανάπτυξη κι εφαρμογή νέας, βελτιωμένης γραμμολογίας, η οποία θα κληθεί να επιλύσει ζητήματα Ηλεκτροκίνησης και Σηματοδότησης κατά τις φάσεις κατασκευής, και με μελέτες κτιριακών/τεχνικών έργων (νέες αποβάθρες, στέγαστρα επί αυτών, υπόγεια πεζοδιάβαση για σύνδεση/επικοινωνία των αποβάθρων, εμπορικό κρηπίδωμα, τεχνικά δωμάτια).
- Την προσθήκη δύο επιπλέον Σιδηροδρομικών Στάσεων στο δίκτυο: της νέας Σ.Στ. Κρυονερίου και της νέας Σ.Στ. Οινοφύτων (νοτίως της υφισταμένης).
- Την κατασκευή Ανισόπεδης Οδικής Διάβασης πλησίον του Σ.Σ. Αγίου Στεφάνου.
- Την κατασκευή νέου εμπορικού κρηπιδώματος εντός του υφισταμένου Σ.Σ. Αγ. Στεφάνου.
Tέλος σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαγωνισμοί για ανάταξη της σηματοδότησης / Τηλεδιοίκησης στο τμήμα ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ – ΚΙΑΤΟ που έχει βανδαλιστεί πλήρως και ετοιμάζονται τεύχη για την ανάταξη όλων των Η/Μ των σηράγγων του τμήματος ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ – ΚΙΑΤΟ που έχουν καταστραφεί εντελώς από πολύμηνους βανδαλισμούς.
Όπως έχει ήδη προγραμματιστεί τα έργα αυτά υλοποιούνται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και προβλέπεται:
- Ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία της σηματοδότησης και Τηλεδιοίκησης στα τμήματα ΣΣ ΑΧΑΡΝΑΙ – ΣΣ ΟΙΝΟΗΣ και βόρεια ΣΣ ΔΟΜΟΚΟΥ μέχρι είσοδο ΣΣ ΠΛΑΤΕΩΣ μέχρι την 30η Ιουνίου 2023 με ταυτόχρονη λειτουργία του συστήματος ETCS.
- Ομοίως για το τμήμα από ΣΣ ΟΙΝΟΗΣ μέχρι ΣΣ ΤΙΘΟΡΕΑΣ μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου 2023.
Εν κατακλείδι με την θέση σε λειτουργία των ανωτέρω συστημάτων ολοκληρώνεται η λειτουργία των αμαξοστοιχιών στον άξονα ΑΘΗΝΑ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ με πλήρη κάλυψη σηματοδότησης, Τηλεδιοίκησης και ETCS.