Αύξηση παρουσιάζει ο εμπορικός τουρισμός στην Ιταλία. Ειδικότερα καταγράφηκε διψήφια ανάπτυξη από την Ιαπωνία (+ 20%), την Κίνα (+ 15%), την Κορέα (+ 10-20%) και τις ΗΠΑ (10%).

Ωστόσο, ακόμη και η Ισπανία έδειξε κάποια σημάδια ανάπτυξης, αν και όχι υπερβολικά υψηλά (+ 4%), ενώ αγορές όπως η Γερμανία και η Ολλανδία είναι σταθερές μετά από χρόνια ανάπτυξης.

Αυτά είναι τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Risposte Turismo, τα οποία δείχνουν μια υγιή αγορά, με ένα συγκεκριμένο δυναμισμό από την πλευρά των ψηφιακών πλατφορμών. Η Ιταλία πάντως τα πηγαίνει πολύ καλά, αλλά υπάρχει ακόμα περιθώριο βελτίωσης.

Πού πηγαίνουν όμως οι επενδύσεις; Για παράδειγμα, υπάρχουν εκδηλώσεις όπως τα φεστιβάλ αγορών, τα οποία δεν υπάρχουν ακόμα ως μορφή, αντί να εδραιωθούν σε προορισμούς όπως η Κωνσταντινούπολη, το Ντουμπάι, η Μαλαισία.

Πρόκειται για μια ιδέα που δεν έχει ακόμη λάβει χώρα στην Ευρώπη, αλλά υπάρχουν περιπτώσεις όπως η Ισπανία, όπου ο εμπορικός τουρισμός είναι μεταξύ των πρώτων τριών πυλώνων του σχεδίου ανάπτυξης του υπουργείου της εν λόγω χώρας.

Τα καταστήματα εξακολουθούν να είναι το κύριο αξιοθέατο και αν λείπουν τα φεστιβάλ, οι εμπορικοί δρόμοι κινούνται από το κλασικό Montenapoleone και το Condotti σε συνδέσμους όπως το Ponte Vecchio στη Φλωρεντία και η Piazza San Marco στη Βενετία ή ακόμα και τα παραθαλάσσια θέρετρα όπως το Viale Ceccarini Riccione.

Δεν υπάρχουν μεγάλες εξειδικευμένες επιχειρήσεις οργάνωσης ταξιδιών και οι άνθρωποι εξακολουθούν να μην κάνουν αγορές ως βασικό τμήμα. Πολλές πρωτοβουλίες εξακολουθούν να περιστρέφονται γύρω από συμφωνίες ξενοδοχείων και μεταφορέων με σημεία πώλησης, καθώς και σε διαδικτυακές πλατφόρμες Musement ή Ιταλία Xp.

Εκτός από τα φεστιβάλ, υπάρχουν και άλλες αναδυόμενες τάσεις, όπως τα προσωρινά καταστήματα. Σήμερα στην Ιταλία υπάρχουν 150 χώροι αφιερωμένοι σε αυτό το είδος πρωτοβουλιών, το 70% στο Μιλάνο και στη γύρω περιοχή.

Η αξία της εμπειρίας θα μπορούσε, εξάλλου, να αποτελέσει απάντηση στην αυξανόμενη διάδοση του ηλεκτρονικού εμπορίου, ακόμη και εκείνη που είναι αφιερωμένη στο Made in Italy. Είναι απαραίτητο να εμπλέξουμε το έδαφος, να αφήσουμε τους τεχνίτες να μιλήσουν, εκείνους που παράγουν, να πουν τις ιστορίες ιταλικών εταιρειών.