Σύνταξη: tourismtoday.gr

O υπερτουρισμός και η ρύπανση παραλιών και πλωτών οδών είναι οι δύο κορυφαίες ανησυχίες για τις επιπτώσεις του τουρισμού στο περιβάλλον.
Αυτό δείχνουν στοιχεία της παγκόσμιας έρευνας Βιώσιμων Ταξιδιών της Agoda.

Η αποψίλωση των δασών και την ενεργειακή αναποτελεσματικότητα (συμπεριλαμβανομένης της υπερκατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και νερού) κατατάσσονται στην τρίτη θέση.

Οι τουρίστες επιθυμούν να έχουν ρόλο και περιβαλλοντικές επιλογές στο ταξίδι. Δεσμεύονται να επιλέξουν φιλικά προς το περιβάλλον καταλύματα και ταξιδιωτικούς παρόχους.

Τα μέτρα που απαιτούνται για να κάνουν τα ταξίδια πιο βιώσιμα

Από την άλλη πλευρά, τα κορυφαία πρόσθετα μέτρα που απαιτούνται για να κάνουν τα ταξίδια πιο βιώσιμα, είναι:

  • Περιορισμένη χρήση πλαστικών μίας χρήσης σε αεροπορικές εταιρείες ή καταλύματα.
  • Οικονομικά κίνητρα για παρόχους καταλύματος που μεγιστοποιούν την ενεργειακή απόδοση.
  • Δημιουργία περισσότερων προστατευόμενων περιοχών για τον περιορισμό του αριθμού των τουριστών.
  • Η αφαίρεση από το μπάνιο ειδών μίας χρήσης.

Οι κυβερνήσεις θεωρούνται πιο υπεύθυνες για την πραγματοποίηση αλλαγών

Σε παγκόσμιο επίπεδο, το κοινό θεωρεί τις κυβερνήσεις πιο υπεύθυνες για την πραγματοποίηση θετικών περιβαλλοντικών αλλαγών στα ταξίδια, ακολουθούμενες από τις τουριστικές αρχές και τα ίδια τα άτομα.

Όσον αφορά στις κυβερνήσεις με μεγαλύτερη ευθύνη, πολύ πιθανό να προχωρήσουν σε πράξεις, έχουν:

  • Ινδονησία-Ηνωμένο Βασίλειο 36%.
  • Ηπειρωτική Κίνα 33%.
  • Αυστραλία 28%.
  • Μαλαισία 27%.

Οι αγορές που πιθανότατα αναφέρουν τον εαυτό τους ή τα άτομα ως πιο υπεύθυνες για την πραγματοποίηση αλλαγών στα βιώσιμα ταξίδια ήταν:

  • Ταϊλάνδη 30%.
  • Ιαπωνία 29%.
  • ΗΠΑ 28%.

Εν τω μεταξύ, ηπειρωτική Κίνα (11%), το Ηνωμένο Βασίλειο (13%) και το Βιετνάμ (14%) ήταν λιγότερο πιθανό να αποδώσουν ευθύνη σε άτομα.

Η ευθύνη για αλλαγές που θα κάνει τα ταξίδια πιο βιώσιμα

Όλες οι γενιές ταξιδιωτών επέλεξαν τις κυβερνήσεις ως την κορυφαία απάντηση για το ποιος είναι πιο υπεύθυνος.

Εκτός από το Silent Gen (εκείνοι που γεννήθηκαν πριν από το 1946), ο που θεωρούν τα άτομα ως πιο υπεύθυνα.

  • Οι άνδρες είναι οριακά πιο πιθανό να αναφέρουν τις κυβερνήσεις ως πιο υπεύθυνες (28%), ακολουθούμενες από τις τουριστικές αρχές (21%) και οι ίδιοι (20%).
  • Οι γυναίκες θεωρούν την κυβέρνηση και τον τουρισμό ως υπεύθυνους (25%) και ακολουθούν τα άτομα (19%).

Οι 10 κορυφαίες παγκοσμίως δεσμεύσεις για βιώσιμα ταξίδια μετά το COVID

  • Καλύτερη διαχείριση αποβλήτων, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης λιγότερων πλαστικών μίας χρήσης.
  • Απενεργοποίηση κλιματιστικού και φωτισμού όταν φεύγουν από το κατάλυμα.
  • Αναζήτηση πάντα για φιλικά προς το περιβάλλον καταλύματα.
  • Δημιουργία μικρότερου αποτυπώματος άνθρακα (π.χ. πραγματοποιώντας τα περισσότερα ταξίδια με λεωφορείο, τρένο ή πλοίο ή πληρώνοντας για αντιστάθμιση άνθρακα).
  • Επαναχρησιμοποίηση κλινοσκεπασμάτων ή πετσετών κατά τη διάρκεια των διακοπών.
  • Ψώνια από τοπικές ανεξάρτητες επιχειρήσεις.
  • Μετάβαση σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς.
  • Συλλογή σκουπιδιών από την παραλία.
  • Χρησιμοποίηση δικών μας προϊόντων περιποίησης στο κατάλυμα.
  • Φιλικά στο περιβάλλον προϊόντα σε εκδρομές στην παραλία.

Παρά το γεγονός ότι ο υπερτουρισμός είναι η μεγαλύτερη ανησυχία, η μετάβαση σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς κατατάσσεται μόνο στην έβδομη από τις 10 θέσεις.

Κορυφαίες πρακτικές για βιώσιμα ταξίδια

Οι κορυφαίες πρακτικές που σχετίζονται περισσότερο με φιλικά προς το περιβάλλον ή βιώσιμα ταξίδια είναι:

  • Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
  • Χωρίς πλαστικά μίας χρήσης.

Οι κάρτες κλειδιών ή αισθητήρες κίνησης και η χρησιμοποίηση φυσικών προϊόντων καθαρισμού είναι οι άλλες βασικές πρακτικές λύσεις εξοικονόμησης ενέργειας.

Είναι ενδιαφέρον ότι η αγορά προϊόντων τοπικής προέλευσης, η επαναχρησιμοποίηση κλινοσκεπασμάτων ή πετσετών κατά τη διάρκεια των διακοπών και η επίσκεψη σε προορισμούς εκτός δρόμου είναι οι τρεις βασικές πρακτικές στις 10 που σχετίζονται με βιώσιμα ταξίδια.

Σύμφωνα με την Agoda η τάση στα εσωτερικά ταξίδια για αποδράσεις σε λιγότερο γνωστές περιοχές, βοηθά τους ανεξάρτητους ξενοδόχους. Καθώς επίσης και στη μείωση του περιβαλλοντικού φόρτου περιοχές με υπερτουρισμό.

Πώς ο COVID επηρεάζει αρνητικά τη στάση απέναντι στα βιώσιμα ταξίδια

Στην έρευνα επισημαίνεται πώς πολλοί άνθρωποι βλέπουν τα βιώσιμα ταξίδια ως λιγότερο σημαντικά σήμερα από ό,τι πριν από το COVID-19.
Κάτι που εκτιμάται ως βραχυπρόθεσμο, λόγω της δίψας των ανθρώπων να ταξιδέψουν.

Η αύξηση της επιθυμίας για πιο βιώσιμα ταξίδια ήταν συχνότερη μεταξύ των ερωτηθέντων από τη:

  • Νότια Κορέα 35%.
  • Ινδία-Ταϊβάν 31%.

Ωστόσο, κοιτάζοντας τα νούμερα σε παγκόσμιο επίπεδο:

  • Το 25% έχει αυξημένη επιθυμία να ταξιδέψει πιο βιώσιμα.
  • Στο 35% μειώθηκε η επιθυμία να ταξιδέψει πιο βιώσιμα.

Οι αγορές που ανέφεραν τη μεγαλύτερη αναλογική μείωση ήταν η Ινδονησία (56%), η Ταϊλάνδη (51%) και οι Φιλιππίνες (50%).