του Χάρη Ντιγριντάκη

Σε επενδυτικό πιονέρο για τη χώρα δύναται να εξελιχθεί ο κλάδος των Logistics. Κεφαλαιώδες ζήτημα προς τούτο αποτελεί η διεύρυνση των δραστηριοτήτων των Οργανισμών Λιμένων της Ελλάδας με επιτομή τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά.

Οι επιθέσεις των ανταρτών της Υεμένης Χούθι στο στενό Μπαμπ αλ Μάντεμπ προκαλούν πυρετό και αμφιθυμία στο χώρο της Ναυτιλίας εξέλιξη που απομειώνει δραματικά τη διέλευση σκαφών από το Σουέζ.

Παράλληλα αγκάθι για τους επενδυτές παραμένει και το αδειοδοτικό.

Ρέκτες αναρρίχησης των μεγεθών του κλάδου αποτελούν κυρίως funds στην κορωνίδα των οποίων βρίσκεται το HIG, ενώ oi αδειοδοτήσεις φέρεται να πάνε πίσω το Logistic Center Θριάσιο 1 στον Ασπρόπυργο. Την ίδια ώρα επί θύριας βρίσκονται οι διαγωνισμοί για το Logistic Center στη Φυλή και το Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη.

Μέσα στο καλοκαίρι του 2024, στο αισιόδοξο σενάριο, επιθυμεί να «κλείσει» ο όμιλος Goldair, μαζί με την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, τον ανάδοχο που θα αναλάβει το τεχνικό αντικείμενο της μεγάλης επένδυσης, άνω των 200 εκατ. ευρώ, που προωθεί το γκρουπ στο Θριάσιο. Πρόκειται για το Project γνωστό και ως «Θριάσιο I», μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στον χώρο των logistics στην Ελλάδα. Στην παρούσα φάση, σύμφωνα με πληροφορίες, ο παραχωρησιούχος «κλείνει» το θέμα των μελετών πάνω στις οποίες θα «πατήσει» ο κατασκευαστής που θα επιλεγεί.

Υπό καλές συνθήκες, όπως αναφέραμε, το επιθυμητό είναι να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία το καλοκαίρι, ώστε να εκκινήσουν τα έργα καθώς στην κοινοπραξία δεν θέλουν να χαθεί άλλος χρόνος. Ωστόσο, πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις το timing είναι… σχετικό, καθώς «τρέχουν» δεκάδες έργα και διαγωνισμοί ανά την χώρα, οι τεχνικές εταιρείες έχουν «απλώσει» εργοτάξια ενώ δεν περισσεύουν συνεργασία και εργατικά «χέρια». Πλην όμως, ο όμιλος Goldair ευελπιστεί να μην χαθεί κι άλλος χρόνος. Υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair έχει αναλάβει την εκμετάλλευση της έκτασης της ΓΑΙΑΟΣΕ. Το έργο αφορά στη μελέτη και την κατασκευή του πρώτου πάρκου logistics στην Ελλάδα, το οποίο θα περιλαμβάνει την ανάπτυξη αποθηκών και υποστηρικτικών κτιρίων συνολικής επιφάνειας 235.000 τ.μ., εντός οικοπέδου επιφάνειας 588 στρεμμάτων

Ο παραχωρησιούχος σχεδίαζε νέο διαγωνισμό με «προσκλητήριο» στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, αν και δεν είναι σαφές αν έχουν συμπεριληφθεί στη λίστα των σύνολο των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat – ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ και ΜΕΤΚΑ (Mytilineos). Το ύψος της επένδυσης πλέον εκτιμάται σε περίπου 200 εκατ. ευρώ, ενώ προ ολίγων ετών το κατασκευαστικό κομμάτι υπολογίζονταν σε 109 εκατ. ευρώ, με την τότε σύμβαση να περνάει στον όμιλο Mytilineos, αν και δεν υπήρξε συνέχεια, με αποτέλεσμα η Goldair να προχωρά σε νέα διαγωνιστική διαδικασία.

Το project

Σε κάθε περίπτωση, στο σχήμα ευελπιστούν να προχωρήσουν το συντομότερο δυνατόν αυτές οι διαδικασίες, ώστε εν συνεχεία να εκκινήσουν και οι εργασίες για το project των 265 χιλ. τ.μ., συν επιφάνειας 35 χιλ. τ.μ. που θα είναι συνολικά τα πατάρια (θα αποφασίσουν οι μισθωτές για τη χρήση τους). Όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, υπάρχει ήδη ενδιαφέρον σημαντικό από ξένους ομίλους για την μίσθωση χώρων, με τον παραχωρησιούχο να επιθυμεί μάλλον να δημιουργήσει ένα logistics hub (με σιδηροδρομική γραμμή) που θα προσελκύσει διεθνείς μισθωτές. Εκτιμάται ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον περί τα 4 χρόνια για την κατασκευή του συνόλου της επένδυσης, αν και μάλλον σταδιακά θα «μπαίνουν» οι μισθωτές από τις αρχές του 2026 και μετά (όσο θα υλοποιούνται και παραδίδονται οι πρώτοι χώροι).

HIG

 

Εν τω μεταξύ, ξεκίνησε η αδειοδοτική διαδικασία της επένδυσης δημιουργίας σύγχρονου κέντρου logistics στον Ασπρόπυργο επί των εγκαταστάσεων της Χαλυβουργίας Ελλάδος με φορέα την Streem Development, βραχίονα του αμερικανικού επενδυτικού fund HIG Capital.

Παρακαταθήκη γι αυτό ήταν το στάδιο της συμφωνίας εξυγίανσης, το οποίο προβλέπει τη μεταβίβαση του οικοπέδου 291 στρεμμάτων της Χαλυβουργίας Ελλάδος προς τον επενδυτή. Ο θεμέλιος λίθος τοποθετείται για τον προσεχές Φθινόπωρο.

Υπενθυμίζεται πως το σχέδιο δημιουργίας υπερσύγχρονου κέντρου Logistics έχει υπαχθεί στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων μετά τη σχετική απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής τον περασμένο Μάιο. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στο ποσό των σχεδόν 245 εκατ. ευρώ (ειδικότερα στα 244.164.841 ευρώ) και αναμένεται να δημιουργήσει 3.900 θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή και 1.238 θέσεις εργασίας κατά τη φάση λειτουργίας.

Αναλυτικότερα, στην έκταση, η Streem Development θα κατασκευάσει ένα πρότυπο κέντρο διεθνών μεταφορών και αποθήκευσης μέσω τρένου, πλοίου και φορτηγών (trimodal). Οι γραμμές του τρένου περνάνε από το οικόπεδο το οποίο έχει και άδεια λιμανιού (προβλήτα), ενώ η έκταση εξυπηρετείται από την Εθνική Οδό.

 

Σημειώνεται πως η παραπάνω επένδυση είναι νευραλγικής σημασίας για τον επενδυτικό σχεδιασμό της Streem Development. Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Μπήτρο, επικεφαλής του fund HIG στην ελληνική αγορά, ο προσανατολισμός επενδύσεων είναι η εξαγορά και νέων υποδομών σε Βαλκάνια και Κεντρική Ευρώπη ως μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού που αφορά τη διασύνδεση της ελληνικής βάσης που έχει δημιουργήσει με την κεντρική Ευρώπη.

Φυλή

Στην τελική ευθεία μπαίνει ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για το νέο logistics center στη Φυλή καθώς το υπουργείο περιβάλλοντος ενέκρινε το ειδικό πολεοδομικό σχέδιο και όπως αναφέρουν πηγές του Ταμείου η προκήρυξη αναμένεται να βγει στον αέρα λίγο πριν το Πάσχα. Προσθέτουν, δε, ότι εντός του Μαΐου αναμένεται να προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για το έτερο logistics center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη.

Το επιχειρηματικό πάρκο χωρίζεται σε δύο ζώνες με την πρώτη να περιλαμβάνει «Παραγωγικές δραστηριότητες χαμηλής και μέσης όχλησης», ενώ στη δεύτερη περιλαμβάνονται 15 τουριστικά καταλύματα, δηλαδή ξενοδοχεία. Πρόκειται για δύο έργα που ωριμάζει και θα προκηρύξει η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility – PPF) και εκτιμάται ότι μαζί με τις δευτερογενείς επενδύσεις θα επιφέρουν 1,5 δισ. ευρώ.

Στα του έργου θα κατασκευαστεί επιχειρηματικό πάρκου σε ακίνητο περίπου 450 στρεμμάτων στην περιοχή «Σπηλιές». Σε αυτό θα γίνουν οι παραδόσεις εμπορευμάτων με κοινό χώρο παραλαβής εφόσον το επιθυμούν οι πελάτες και κοινό χώρο παράδοσης και ταυτόχρονα με απευθείας πρόσβαση στο σιδηρόδρομο.

Εκτιμάται, δε, ότι ο αστικός ιστός θα πάρει μία σημαντική ανάσα όσον αφορά το κυκλοφοριακό καθώς οι εταιρείες που θα μετεγκατασταθούν στη Φυλή χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση 4.000 φορτηγά οχήματα, τα οποία επιβαρύνουν σημαντικά την κυκλοφορία στην Εθνική Οδό με αποτέλεσμα να επηρεάζονται και άλλες κεντρικές οδικές αρτηρίες.

Τέλος το έτερο logistics center στη Βόρεια Ελλάδα θα κατασκευαστεί στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη που βρίσκεται στη δυτική πλευρά της συμπρωτεύουσας και πρόκειται για μία έκταση 672 στρεμμάτων.

Προς το παρόν το στρατόπεδο ανήκει στο Υπουργείο Οικονομικών και έχει διατεθεί στη ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία πρέπει να υπογράψει σχετική συμφωνία με το ΤΑΙΠΕΔ και το τελευταίο θα τρέξει τον διαγωνισμό υπό τα πρότυπα του διαγωνισμού του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου.