Σύνταξη: tourismtoday.gr

Την ανησυχία της για την απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να εγκρίνει τις προτεινόμενες τροποποιήσεις στο Fit for 55 για την πράσινη μετάβαση, εκφράζει και η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA).

Οι τροποποιήσεις που αφορούν την αναθεώρηση του συστήματος εμπορίας εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EU ETS) θα διεύρυναν το πεδίο εφαρμογής, ώστε να περιλαμβάνει όλες τις αναχωρήσεις πτήσεων από τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ) από το 2024.

Στο ίδιο μήκος κύματος με τo Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe), η IATA υπογραμμίζει πώς οι τροποποιήσεις θέτουν σε κίνδυνο τη διεθνή συνεργασία για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής της αεροπορίας.

Οι εκπομπές CO2 των διεθνών πτήσεων που αναχωρούν από τον εναέριο χώρο ΕΕ/ΕΟΧ καλύπτονται ήδη από τη συμφωνία ορόσημο CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), ενώ το EU ETS καλύπτει πτήσεις εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).

Μια μονομερής απόφαση της ΕΕ να επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής του ETS εξωεδαφικά σε προορισμούς εκτός ΕΕ θα απειλήσει τις προοπτικές για μεγάλες παγκόσμιες προσπάθειες απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Η υιοθέτηση ενός μακροπρόθεσμου φιλόδοξου στόχου (LTAG) για την απαλλαγή των αερομεταφορών από τα κράτη στην 41η Συνέλευση του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) αργότερα φέτος είναι απίθανη εάν η Ευρώπη επιχειρήσει να αναγκάσει τρίτες χώρες να υιοθετήσουν λύσεις που έχουν αναπτυχθεί για την εσωτερική της αγορά.

Αυτό θα αποδυνάμωνε και ενδεχομένως θα καταστρέψει την υφιστάμενη συμφωνία CORSIA, η οποία συμφώνησαν τα κράτη να είναι το μέτρο της ενιαίας παγκόσμιας αγοράς που θα εφαρμόζεται στη διεθνή αεροπορία.

Επιπλέον, η επέκταση του πεδίου εφαρμογής του EU ETS ώστε να συμπεριλάβει όλες τις πτήσεις που εξέρχονται από την ΕΕ θα οδηγούσε σε σοβαρή στρέβλωση του ανταγωνισμού και θα αποδυνάμωνε την παγκόσμια ανταγωνιστική θέση των αεροπορικών εταιρειών και των κόμβων της ΕΕ.

«Αυτή η απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι ανησυχητική γιατί θέτει σε κίνδυνο τη διεθνή συνεργασία για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής της αεροπορίας, δήλωσε ο Willie Walsh, Γενικός Διευθυντής της IATA.

Καλούμε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο να δηλώσει με σαφήνεια την αποφασιστικότητά του να επιδιώξει μια πολυμερή λύση στην 41η Συνέλευση του ICAO αργότερα αυτό το έτος και να απορρίψει σθεναρά την επέκταση του ETS που ψηφίστηκε χθες από το Κοινοβούλιο.

Το καλύτερο πράγμα που θα μπορούσε να κάνει η ΕΕ για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες αερομεταφορές είναι να εργαστεί για μια παγκόσμια συμφωνία για τις διεθνείς αερομεταφορές.

Αυτό το μήνυμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ότι απομακρύνεται από τη συμφωνία CORSIA θα αποσπάσει αναπόφευκτα την προσοχή από την πολυμερή συνεργασία που είναι απαραίτητη για οποιαδήποτε αυξημένη φιλοδοξία της διεθνούς αεροπορίας να αντιμετωπίσει την κλιματική αλλαγή».

Η IATA καλεί τα κράτη μέλη της ΕΕ να μην επαναλάβουν το λάθος στο πλήρες ETS που προτάθηκε αρχικά το 2012.

Όπως επισημαίνει ο Willie Walsh, «η Ευρώπη έχει ήδη υποστεί την αμηχανία μιας ομόφωνης παγκόσμιας απόρριψης της άστοχης προσπάθειας της να επιβάλει το ETS εξωεδαφικά το 2012.

Ο αντίκτυπος οποιασδήποτε περιφερειακής πρωτοβουλίας της ΕΕ θα εξουδετερωθεί γρήγορα, εάν εκτροχιάσει τις προσπάθειες απαλλαγής από τον άνθρακα σε ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές εκτός της Ευρώπης.

Τώρα είναι η ώρα για την Ευρώπη να υποστηρίξει την CORSIA και την υιοθέτηση του LTAG που θα προωθήσει περαιτέρω τις παγκόσμιες προσπάθειες απαλλαγής από τον άνθρακα».